Avatar billede Charlotte Mester
16. april 2023 - 11:43 Der er 16 kommentarer

i Cloud

Hvordan frigiver jeg plads på i cloud. Skal jeg hive billeder ned fra skyen, og slette dem, hvis det kan lade sig gøre? Min lagringsplads er fyldt op. Jeg har prøvet at slette en masse billeder, men det vil ikke hjælpe mit problem!
Avatar billede Anders Seniormester
16. april 2023 - 12:02 #1
På din Mac og icloud kan du se hvad der fylder. Gamle backups? Det er som regel det, hvis det ikke er billeder og videoer
Avatar billede INK Ekspert
16. april 2023 - 13:36 #2
Hvis det er iCloud, kan du tilkøbe mere lagerplads. 50 GB koster 7 kr/mdr. Husk ved sletning, så slettes på alle enheder, der synkroniserer med iCloud!!!
Når du sletter billeder og videoer gemmes de 30 dage i papirkurven i iCloud, så først når du tømmer papirkurven eller der er gået 30 dage vil du kunne se pladsen blive frigivet.
Hvis det er din iPhone, iPad eller Mac, der er fyldt op, så er det en anden udfordring.
Avatar billede Charlotte Mester
16. april 2023 - 19:51 #3
Det er fra min Mac!
Avatar billede INK Ekspert
16. april 2023 - 22:03 #4
Du har ikke rigtigt svaret på spørgsmålet. Er det kun iCloud, der er fyldt op? I så fald tilkøb mere lager eller slet fotos/videoer eller gamle backups, som Anders skriver.
Avatar billede Charlotte Mester
17. april 2023 - 11:59 #5
Undskyld, hvad er backups, og hvordan ser jeg det?
Avatar billede Charlotte Mester
17. april 2023 - 12:26 #6
Jeg får hele tiden besked om, at min icloud er fyldt op
Avatar billede INK Ekspert
17. april 2023 - 12:39 #7
Har du kun 5GB lager (gratis), så køb ekstra plads for 7 kr/mdr.
Hvis du udover din Mac har iPhone/iPad, vil disse almindeligvis være stillet til automatisk sikkerhedskopi, der selvfølgelig fylder op.
På din Mac kan du i indstillinger se, hvad der backesup til iCloud.
Avatar billede Charlotte Mester
17. april 2023 - 14:30 #8
Jeg har tilkøbt mig ekstra lagringsplads til 7 kr/mdr. Og ja, jeg har også en Iphone. Jeg har ikke lyst til at købe endnu mere plads.
Min udfordring er, at jeg skal vedhæfte nogen billeder til en annonce, men jeg kan ikke vælge dem. Jeg kan godt se dem, men jeg kan ikke klikke på dem.
Avatar billede INK Ekspert
17. april 2023 - 14:49 #9
Prøv at være lidt mere specifik. Skal dine fotos i en mail eller Facebook eller på en hjemmeside, hvor de skal oplades???
Er det på din Mac eller på iPhone?
Avatar billede Charlotte Mester
17. april 2023 - 14:57 #10
Billederne skal i den blå avis, fra min mac. Beklager, men jeg er meget dårlig til at forklare mig. Der er mange fagbetegnelser, jeg slet ikke kender.
Avatar billede INK Ekspert
17. april 2023 - 18:07 #11
Formoder du har billederne i appen (programmet) Fotos.
Markér de billeder du skal anvende og foretag eksport til skrivebordet.
Når du i Safari eller Chrome står i DBA skal du oploade billederne. Det gøres ved at trække over eller blot finde filerne på skrivebordet. Følg vejledningen på DBA.
Avatar billede Charlotte Mester
21. april 2023 - 09:07 #12
Det virker desværre stadig ikke. Når jeg vælger “tilføj billede” på DBA, er billederne pludselig blevet matte, så de ikke reagere, når jeg trykker på dem. Kun nogen af dem. Sikkert dem som der ikke var plads til.. Når jeg lejlighedsvis går ind på Finder, og ser billederne, er de ikke matte, kun når jeg er inde på DBA.
Avatar billede INK Ekspert
21. april 2023 - 09:33 #13
Når du eksporterer skal det selvfølgelig være i jpg format. Hvis du bare trækker fra Fotos og ud på skrivebordet bliver det hos mig jpg fil. Det burde DBA kunne håndtere.
Avatar billede Charlotte Mester
21. april 2023 - 09:56 #14
Ok tak. Jeg har netop trukket fotoet ud, og lagt på skrivebordet, men må lige kigge på det igen.
Avatar billede Charlotte Mester
26. april 2023 - 14:04 #15
Hej igen
Hvor og hvordan kan jeg se om jeg har nogen gamle backups?
Avatar billede INK Ekspert
26. april 2023 - 16:24 #16
Tryk på æblet i øverste ventre hjørne, vælg systemindstillinger, vælg iCloud. Den farvede bjælke angiver nu hvilke typer af filer der er gemt i iCloud og størrelse.
Nedenunder kan du tilvælge/fravælge hvad der skal gemmes i iCloud. Du kan også med knappen administrer se flere detaljer. Tryk på sikkerhedskopier, så kan du se hvilke enheder der sikkerhedskopierer og størrelsen.