Avatar billede michael_stim Ekspert
08. maj 2023 - 08:28 Der er 5 løsninger

ADVARSEL - Spam fra "Simply"

Da jeg tror der er mange herinde der bruger Simply til deres hjemmesider, kommer der her en advarsel.
Fik spam i dag, der sagde at min hjemmeside var blevet inaktiveret pga udebleven betaling. Og så selvfølgelig et link jeg skulle klikke på.
Avatar billede wjens Guru
08. maj 2023 - 09:29 #1
Ja, spam-sendere er desværre blevet dygtigere.
Jeg får også nogen fra ProShop, klart spam, men vellignende.
Avatar billede nemlig Professor
08. maj 2023 - 11:25 #2
Jeg fik også den omtalte spammail i går og slettede den selvfølgelig.
Jeg modtog mailen på en mailkonto tilknyttet min løsning hos Simply.
Så Simply havde åbenbart ikke fanget den i deres eget spamfilter.
Avatar billede ErikHg Ekspert
08. maj 2023 - 11:58 #3
#1 Jeg købte noget hos Proshop for nylig, og modtog efterfølgende den mail der kan ses i linket. Bare adressen virker mistænkelig og det samme gør teksten.
Bare det, at der kommer nogle mærkelige tegn, der hvor bogstaverne "æ" "ø" og "å" skal være, får straks alarmklokkerne til at ringe.

https://ibb.co/j4DQ6bh
Avatar billede Henrik Hansen Forsker
08. maj 2023 - 14:33 #4
#3 Det er ikke nødvendigvis en fup-mail. Det er bare mailes tegn-tabel som er forkert - de underlig tegn kommer når man prøver at vise en UTF-8 formateret tekst med f.eks. Windows Latin 1 eller iso-8859-1. https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_code_page
Det er sikkert den service ProShop bruger til deres tilfredshedsundersøgelse som har fejlet. Men ja, er man i tvivl, så lad være med at klikke på links i mails - tast dig direkte ind på afsenders webside manuelt, og se status der.
Avatar billede ErikHg Ekspert
08. maj 2023 - 19:11 #5
Der er tale om en fupmail. Det ved jeg med sikkerhed, da jeg netop på grund af denne mail, kontaktede Proshop der skrev nedenstående svar:

Hej Erik
Tak for at gøre opmærksom på dette og tak for at du kontakter os.
Vi oplever desværre flere henvendelser på dette svindelforsøg, hvor vores navn misbruges.
Proshop vil aldrig udsende kundetilfredshedsundersøgelser af denne art, hvor der udloves gratis gaver.
Modtager du emails med mistænkelige links eller krav om betaling for at modtage en gave, skal du straks slette emailen og aldrig klikke på linket.
Skulle du have klikket på linket og indtastet betalingskortoplysninger. Vil jeg råde dig til at kontakte din bank og få spærret dit betalingskort.
Vi gør alt i vores magt for at få stoppet disse svindlere.

Man kan jo sige sig selv, at en afsender med en adresse som den, der optræder i fupmailen, ikke tilhører et reelt firma!