Avatar billede engberg Juniormester
25. maj 2023 - 17:27 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Reducere et udtryk (2x+7x-5x)

Hejsa

Jeg har et felt hvori der fx. kan stå 2x+7x-5x
Kan jeg med formel få Excel til at reducere det og give mig svaret 4x ?

Jeg har prøvet =SUM(UDSKIFT(A1;"x";"")))    men Excel forstår ikke udtrykket, som fremkommer efter UDSKIFT.

Der er også et vildere felt, hvor udtrykket er fx. 2x+7a-5x+3a men hvis jeg kan få hjælp til det første, kan jeg måske selv finde ud af det næste..
Avatar billede ebea Ekspert
25. maj 2023 - 18:25 #1
Hvis du skal bruge udskift formlen, skal du bruge den uden SUM. =UDSKIFT(A1;"x";"*")
Avatar billede falster Ekspert
25. maj 2023 - 19:12 #2
Gad vist, om ikke du kan anvende den ny LET funktion (med X=1) og så sammenstilling af resultatet med & "x".

https://support.microsoft.com/da-dk/office/funktionen-let-34842dd8-b92b-4d3f-b325-b8b8f9908999

(Jeg har ikke mulighed for at teste.)
Avatar billede engberg Juniormester
25. maj 2023 - 20:00 #3
Jeg er med på at jeg kan bruge UDSKIFT uden sum, men så opnår jeg ikke min hensigt..

LET kan jeg heller ikke få til at virke.. Har prøvet
=LET(x;1;A1) og =LET(x;1;SUM(A1)) uden held
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
25. maj 2023 - 20:53 #4
Du kan prøve at se, om du kan bruge følgende:
I A10 indtast følgende: 2x+7x-5x
I A12 indtast: =SUBSTITUTE(A10;"x";"*x") som skal returnere 2*x +7*x -5*x
I B12 indtast: =Evaluate&"x"

hvor Evaluate er en navngiven formel der oprettes på følgende måde:
Gå til Name Manager, New, Name: Evaluate.
I Refers to skriver du: =Sheet1!A12 (bemærk ingen dollartegn). Tryk på Close.
I regnearket B12 skulle du nu få resultatet 4x.
Hvis du ikke umiddelbart har adgang til de gamle xl 4 makroer som Evaluate er en del af kan det være nødvendigt at ændre i Trust Settings (Macro Settings).
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
25. maj 2023 - 20:55 #5
Tilføjelse til #4
Filen skal gemmes som xlsm.
Avatar billede engberg Juniormester
26. maj 2023 - 08:07 #6
De første 2 trin virker

Men når jeg opretter Evaluate, så kan jeg enten få den til at returnere
x
eller
2*x +7*x -5*xx

Jeg har uploadet test-filen her:
https://file.io/Psh6jWmfI9Oj
Avatar billede engberg Juniormester
26. maj 2023 - 08:15 #7
Jeg har også prøvet med den danske Evaluer i stedet for evaluate
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
26. maj 2023 - 09:58 #9
@engberg
I øvrigt vil jeg ikke i almindelighed tilråde at bruge de gamle xl4 makroer.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
26. maj 2023 - 10:27 #10
Hvis du ofte har brug for den slags reduktioner af matematiske udtryk så, download er gratis computer algebra system som for eksempel Maxima.
Avatar billede falster Ekspert
26. maj 2023 - 12:54 #11
xl-Enthusiast's udmærkede forklaringer kan suppleres med denne vejledning fra ExtendOffice, der viser Evaluate-funktionen under punktet

Convert text strings to formulas with User Defined Function
i
https://www.extendoffice.com/documents/excel/1683-excel-convert-text-string-to-formula.html

(før de selvfølgelig i næste punkt gennemgår deres købeløsning.)
Avatar billede engberg Juniormester
28. maj 2023 - 10:09 #12
Der var den!

@falster 's løsning med @xl-Enthusiast 's løsning under, så virker det !

-og jeg er med på det er en lidt skør løsning, jeg kender andre bedre måder at løse ligninger, men jeg er matematiklærer og prøver at lave en worksheet-generator i excel med løsninger også - derfor skulle det være en excel løsning.. :-)

Tak for hjælpen!
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
28. maj 2023 - 11:00 #13
Excel er langt fra det optimale værktøj her, men hvis du nødvendigvis må bruge det, så kan det udtryk du nævnte i dit oprindelige indlæg, 2x+7a-5x+3a, løses på for eksempel denne måde: (Excel 365 engelsk version). Formlen i A6 er strengt taget overflødig, hvis du indtaster formlen i B6 som vist. Jeg har her givet x værdien 1 og a værdien 2, men det kunne også være andre værdier.

A5: 2x+7a-5x+3a
A6: =SUBSTITUTE(SUBSTITUTE(A5;"x";"*x");"a";"*a") som retrurnerer:
2*x+7*a-5*x+3*a

B6: =LET(x;1;a;2;(2*x-5*x)/x&"x +"&(7*a+3*a)/a&"a")
Avatar billede engberg Juniormester
29. maj 2023 - 07:47 #14
xl-Enthusiast>> I dette tilfælde er jeg bundet - ja, det er en god idé med /x bagefter og tildele værdi - problemet er vel at få x'erne og a'erne hver for sig (2*x-5*x), som du hardcoder i LET formlen..
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
29. maj 2023 - 08:12 #15
Ja præcist - og blandt andet derfor skrev jeg som jeg gjorde i første sætning i #13.
For eksempel det gratis program Maxima håndterer den slags med lethed.