07. juni 2023 - 12:58 Der er 25 kommentarer

hosting af E-Mail på egen server

hej vi har en Windows server 2022
og vi ville game host vores egen E-mail xxxxxx@serverdomæne.dk
vi har en fat IP på WLAN
hvorfor noget programmer skal vi bruget
Avatar billede claes57 Ekspert
07. juni 2023 - 13:24 #1
det er ikke noget jeg har prøvet, men se https://www.makeuseof.com/secure-email-server/
07. juni 2023 - 13:44 #2
den har jeg prøvet men kan ikke få den til at virke jeg  har set en video på youtube men den dur ikke og det han gøre i videoen da var ikke noget port forwarding
Avatar billede supportsiden Professor
07. juni 2023 - 14:09 #3
Jeg vil ikke anbefale at køre egen e-mail server pga. de mange sikkerheds foranstaltninger der bør bruges (SPF, DKIM, DMARC, mailscanning osv.) Der er stor fare for at din server bliver kompromitteret. Brug i stedet en hosting udbyder hvor sikkerheden er i orden
Det er heller ikke besværet værd !
Kan anbefale https://www.simply.com/dk/email/
eller
https://www.dynu.com/Email/FullService
Brug IMAP på klienterne
Avatar billede claes57 Ekspert
07. juni 2023 - 14:34 #4
Hvis du har domæne kørende hos en udbyder nu, så skal denne lige skifte i opsætningen, så al mail sendes til din server. Det må du aftale med deres support, som måske har en færdig vejledning.
07. juni 2023 - 15:11 #5
okay :) vi har ikke en udbyder :)

er der en gartis E-mail hvor man kan lave en xxxxx@xxx.dk.com,
Avatar billede supportsiden Professor
07. juni 2023 - 15:16 #6
Hvis det findes, ville jeg ikke tillid til det
Dynu koster ca. 150,- Kr om året, det kan i vel afsætte ? Op til 100 konti !
Avatar billede supportsiden Professor
07. juni 2023 - 15:27 #7
Du er nødt til at have dit domænenavn hosted hos en udbyder for at kunne sætte DNS op.
Du kan have gratis DNS hosted hos Simply og e-mail server hos Dynu

Selv kæmpestore firmaer og helt ned til een e-mail adresse har det hosted i dag (Microsoft 365 / Exchange Online)
Avatar billede puren Ekspert
07. juni 2023 - 19:18 #8
du skal have en reverse dns på din IP og at det er noget ISP ikke er glade for at give da mange folk ikke sikrere deres "private" server nok så de bliver brugte som SPAM server. hvad angår program så kender jeg til 2 MDaemon Email Server og MS exchange

jeg havde på et tidspunkt min egen MS exchange server men der var for meget knas med det så til sidst gad jeg ikke og kæmpe med det så i dag er jeg kunde ved  en af giganterne
Avatar billede supportsiden Professor
07. juni 2023 - 19:26 #9
#8 Du har helt ret, som jeg også har pointeret tidligere. Dit problem kunne nok være løst med en mail-relay service som f.eks. Dynu

#1 hMailserver : NOTE: No active development
hMailServer is no longer being actively developed. Read more.
07. juni 2023 - 20:40 #10
@supportsiden Simply er det free ? Puren jeg har en fast IP på mit Wlan
Avatar billede supportsiden Professor
08. juni 2023 - 11:30 #11
DNS hosting er gratis hos Simply. Hvis du ikke allerede ejer et domæne kan du købe det gennem dem.
Du skal have fast IP på din WAN forbindelse (hvis du vil hoste e-mail server)
Men som sagt, jeg vil absolut fraråde det, det kræver en del viden at få det til at køre ordentligt og sikkert. Ved hosting får du også backup og div. sikkerheds foranstaltninger.
Du vil være allerbedst hjulpet med Simply's løsning da de sørger for standard opsætning - glem at hoste selv, det er ikke besværet værd
Avatar billede puren Ekspert
08. juni 2023 - 12:08 #12
#10 det er ikke nok med fast ip du SKAL havde en reverse dns på din ip også og det er noget din udbyder skal sætte på
08. juni 2023 - 12:33 #13
@supportsiden vi har en fat ip så vi køre vpn
Avatar billede supportsiden Professor
08. juni 2023 - 13:21 #14
#13 Jeg går ud fra at du mener at i kan køre VPN
Glem den mail server, du får bare en masse problemer, som sagt, du kan vel bruge 150 Kr / år på det

#10 Som sagt kan man komme uden om PTR med en relay host
https://superuser.com/questions/1740921/ip-doesnt-support-rdns-needed-for-email-server#:~:text=The%20biggest%20problem,check%2C%20you%27re%20good.
Avatar billede supportsiden Professor
08. juni 2023 - 13:21 #15
Jeg hopper af her
08. juni 2023 - 14:05 #16
ok
08. juni 2023 - 21:58 #17
Avatar billede leif Seniormester
11. juni 2023 - 08:34 #18
Du har en server, men overvej seriøst om det er værd at køre egen mail server i forhold til at betale sig fra det.

Hvis du ikke sikrer, opdaterer, vedligeholder så bliver den nemt et åbent relay som alle kan bruge til at spamme andre.

Nu kører du Windows og derfor ville Exchange være et bud, men Exchange koster også licenser.
Avatar billede supportsiden Professor
11. juni 2023 - 18:56 #19
#1 hMailserver : NOTE: No active development
hMailServer is no longer being actively developed. Read more

Derfor ville jeg holde mig LANGT væk fra den !
Hvis du starter med noget der ikke udvikles på, har du allerede en dårlig start
Udvikling på den slags indeholder i høj grad sikkerhed.

Jeg kan kun give #18 ret - glem nu den mail server
Avatar billede CRKrogh Ekspert
12. juni 2023 - 13:46 #20
Du må IKKE benytte hMailServer til noget, der er internet-forbundet!

De skriver udtrykkeligt på deres download-side:

NOTE: No active development
hMailServer is no longer being actively developed.

Seneste production-build er fra 3/10-21 og kun Beta'er derfra fremad.
12. juni 2023 - 16:51 #21
okay hvad er det hvis man skal kunne køre mail server på sin windows server må godt koste
Avatar billede puren Ekspert
12. juni 2023 - 18:03 #22
fra post #8 hvad angår program så kender jeg til 2 MDaemon Email Server og MS exchange
13. juni 2023 - 09:53 #23
jeg har prøvet og sette det op men exchange kaver 2 server
Avatar billede puren Ekspert
13. juni 2023 - 14:33 #24
da jeg leget med det var der en work around om der stadig er ved jeg ikke
14. juni 2023 - 12:31 #25
okay jeg må prøve og kikke