Avatar billede thomas_bk Ekspert
07. juni 2023 - 15:13 Der er 2 kommentarer

Celler der indgår i beregning

Dette som eksempel på en formel hvor det kan være en udfordring (tidskrævende) at tolke hvilke celler der indgår i beregning.

=AVERAGE(OFFSET($C$2;(ROW()-ROW($D$2))*3;;3;))

Excels indbyggede 'evaluer formel' kan illustrer hvilke celler som indgår i beregningen. Men man skal her afhængigt af formlen klikke sig igennem et større eller mindre antal led.

Kender i de kloge til andre mere effektiv/hurtig måde at få illustreret hvilke celler som inkluderes i beregningen?
Avatar billede ebea Ekspert
07. juni 2023 - 18:02 #1
Excel har flere "lag" til tjek af celler, involveret i en beregning.

Samme sted, som du finder "Evaluer formel" kan du også benytte "spor afhængigheder", eller "Spor forudsætninger".
Problemet med især "Spor afhængigheder" er, at beregninger fra andre Ark, kun vises som et mini Ark, uden tekst til hvilke.

Eller du kan blot dobbelt klikke på en celle med en formel, hvorved du vil få en farvemarkering (farvet ramme) på de celler der indgår i beregningen.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
07. juni 2023 - 19:59 #2
Hvis du dine data i A2:A20, så kan du (hvis du har Excel 365) i E2 indtaste:

=TRANSPOSE(OFFSET($A$2;(ROW()-ROW($A$2))*3;;3;)) og kopiere nedad.

Herved kan du se de værdier der indgår i beregningen (ikke celleadresserne). Celleadresserne kan muligvis også genereres via en formel, men det er jeg indtil videre ikke gået ind i.