Avatar billede Klaus D. Novice
14. juni 2023 - 22:14 Der er 26 kommentarer

Automatisk sortering ved flere kolonner

Hej
Kan ikke få excel til automatisk at sortere en tabel med flere kolonner i
det står NAVN - Træning - Afbud - uden afbud mm.

Kan ikke få den automatisk til at soretere så personene med flest træning og flest afbud kommer øverst osv osv nedad.

En som ved hvordan det gøres?
MVH
Klaus D
Avatar billede Klaus D. Novice
14. juni 2023 - 22:24 #1
Skal lige med til spørgsmålet at talene kommer i koder fra andre tabeller.
Avatar billede Tom K. Forsker
15. juni 2023 - 07:45 #2
Pivot tabellen vil hjælpe dig. 😊
Avatar billede Tom K. Forsker
15. juni 2023 - 07:56 #3
Hej Klaus D.
Så lige at du er ny her så vil lige forklare lidt mere.
Der er brug for mange flere informationer.
Start med hvilken version af excel du bruger.
Og i dit tilfælde vil jeg tage en kopi af excel mappen og slette person følsomme data og økonomital hvis de findes.
Læg kopien op så vi kan se og teste.
Så kommer du længst.
Mvh
Tom K.
Avatar billede Klaus D. Novice
15. juni 2023 - 18:43 #4
Er nemlig nogenlunde nu i det.
Kan jeg bare ligge excel op her?
Avatar billede Klaus D. Novice
15. juni 2023 - 18:44 #5
Syntes bare ikke pivot sortere det, sortere kun navne men ikke rækkerne med tal, som kommer fra anden tabel (som f.eks "=C4")
Avatar billede Tom K. Forsker
16. juni 2023 - 08:13 #6
Du kan lægge det i dropbox.com eller måske dele det i din Cloud.
mvh
Tom K.
Avatar billede Klaus D. Novice
22. juni 2023 - 22:01 #7
Har fundet ud af det med pivot, kan desværre kun sortere en kolonne og det tager den efster (bedre end ingenting), men desværre så kan man ikke trykke opdatere og pivot tabellen gør det, når man har beskyttet arket, så andre ikke fucker koderne op
Avatar billede Tom K. Forsker
22. juni 2023 - 22:13 #8
Du kan sætte pivot til at opdatere når det åbnes af andre- og samtidigt holde det låst for nybegynder.
Du kan også sorterer på flere rækker.
Læg nogle data op - eller forbered dig på selv at lære det på innernetten! 😉
Avatar billede Klaus D. Novice
22. juni 2023 - 22:28 #9
Den er i min dropbox, men hvordan ser du den?
Avatar billede Tom K. Forsker
22. juni 2023 - 22:31 #10
prøv at sende et link.
Avatar billede Tom K. Forsker
22. juni 2023 - 22:44 #12
det er ikke det rigtige link.
Prøv igen og jeg kan kikke på det i morgen.
God nat.
mvh
Tom K.
Avatar billede Tom K. Forsker
23. juni 2023 - 00:04 #14
OKAY der er styr på data der...😉 jeg kikker på det og vender tilbage - hvis ikke en af de andre "Nørder" 😎 kommer mig i forkøbet...
Avatar billede Klaus D. Novice
23. juni 2023 - 00:30 #15
Det er bare en lille ark😉.
Mange tak Tom
Avatar billede Tom K. Forsker
26. juni 2023 - 23:46 #16
Hej Klaus.
Så fik jeg endelig tid til at kikke på din mappe.
Jer er kommet i tvivl om dit første sp. hvordan sortere du dine data?
Hvis jeg kikker på Tabel825 så er der ikke så forfærdelig meget at (rutte rundt med) sortere efter?
Bruger du funktionen sorter i Niveauer? Hvis ikke så gå til båndet "Data" der er der forskellige muligheder som :
Sortér , Filtrer og Avanceret

Omkring Pivottabeller er mængden af data lille - skal du have udbytte af Pivot kræver det flere tabeller at arbejde med eksempelvis andre hold, kamp dage med bedømmelse, fidusbamsen,spiller etc. - ja der er mange muligheder. Men ikke kolonner med tomme data.

Skriv bare igen hvis du har behov
Mvh
Tom K.

PS. lav unikke nøgler til dine "centrale" data, på spillerne eksempelvis. 😉😊
Avatar billede Klaus D. Novice
27. juni 2023 - 00:08 #17
Hej Tom
Jeg sortere slet ikke, for det er det jeg ikke kan få den til ordentligt.
Det der er er bare desperat forsøg efter fik forstået pivot tabellen.
Men kan ikke få det til at virke. Skal "bare" have sorteret så den ved siden at tabellen der er, sorterer dem med flest træninger, så flest 100% står fra øverst og ned.
Men ikke i den første tabel, men en ny ved siden af
Avatar billede Klaus D. Novice
27. juni 2023 - 00:14 #18
Mener nemlig det med det alm sortering skrev den ikke kunne pga arket var beskyttet, og det er den for nogle ikke skal rode i koderne.
Avatar billede Tom K. Forsker
27. juni 2023 - 00:35 #19
Hvis jeg forstår dig "ret" (ret mig gerne)

Du vil have en tabel1 der viser hvem der har trænet mest.?
Ved siden af skal tabel2 viser hvem der har pjækket mest ?
Tabel3 viser flest afbud?
Og så fremdeles?
Avatar billede Klaus D. Novice
27. juni 2023 - 17:54 #20
Nej nej😀.
Tabel 1, den første der er til venstre skal der ikke pilles ved, så ville jeg gerne have en magen til ved siden af, hvor den sorterede dem med flest træninger, højest % til træning mm.

Den skulle ligne den første bare så den sortere.
Avatar billede Tom K. Forsker
28. juni 2023 - 03:46 #21
Jamen så er du selv udenom det... 😁
Det blev som jeg først mente... Pivot tabeller!
Jeg har lavet min egen lille tabel i fanen: Ark1 Tabel7 med brug af data fra Tabel510.
Der slettet en del overflødige tomme data.

Pivot tabellerne ligger i ark3.

Mappen er :
https://www.dropbox.com/scl/fi/hw3ap4fjhezlylnbnjs8o/Tr-ning-U9.U10-Efter-rss-son-2022-TEST-1.xlsx?dl=0&rlkey=newl52u9k62o6z70f99n0prt6

Håber du kan bruge det.
Mvh
Tom K.
Avatar billede Klaus D. Novice
28. juni 2023 - 11:57 #22
Hvad er jeg selv uden om😀
Avatar billede Tom K. Forsker
28. juni 2023 - 14:21 #23
det var blot en bemærkning der skulle være sjov.
Kunne du bruge tabellerne?
Avatar billede Klaus D. Novice
28. juni 2023 - 23:49 #24
Ahhh :)
Både og, ser fint ud med man kan se det helt opdelt i ark 3, men den tæller ikke på når man sætter X i træning ved nogle, hellere ikke hvis man gemmer og lukke ned og åbner den igen. man kan hellere ikke sortere dem som den med f.eks flest deltaget kommer øverst også står de sorteret ned af, Det samme med sortering i ark 1, det kan ikke stå faldende, men helt tilfældig.
Avatar billede Tom K. Forsker
29. juni 2023 - 09:18 #25
Hej Klaus.

Udover at se på strukturen, har jeg ikke brugt dine Ark "Træning" eller "Total ark" til noget,
Hvis du retter data i Tabel8 (Ark1) vil du omgående se ændringen i Tabel7(Ark1) og de 4 pivottabeller (Ark2).
Ønsker du ændringer i Pivottabellerne (Ark1) så skal du tage de nysgerrige briller på eller henvende dig i kasse 1. lige inden udgangen.

OG SÅ Spoler lige tilbage til dit spørgsmål -
med du ikke kan få Excel til at sortere automatisk i kolonner.

Det gøres ved hjælp af funktionen "sortér og filtrer"
er det ikke nok så ligger der under "brugerdefineret sortering" med flere niveauer og kriterier.

Du kan lave dit område om til en tabel, med de fordele/ulemper det medfølger.

Dit ønske om at:
"få den automatisk til at soretere så personene med flest træning og flest afbud kommer øverst osv osv nedad", kan ikke lade sig gøre med det data set du har. Excel vil altid sortere efter den "først defineret nøgle"

Du kan løse opgaven ved:
1.    oprette kopier af dataområde.
2.    bruge pivottabel.
3.    bruge Pivottabel med flere tabeller incl. relationer mm.
4.    bruge flere pivottabeller.
5. eller forhøre dig hos VBA-Eksperterne.

vh
Tom K.
Avatar billede Klaus D. Novice
29. juni 2023 - 21:34 #26
Prøvede at ændre i de ark du lavede og tallene i pivot ændrede sig ikke, f.eks med antal gange til træning, blev på samme tal.

Man tak for du gav et forsøg.

Ved jeg kan sorterer, problemet er bare kan ikke få den til det i beskyttet ark.