Avatar billede Anna Praktikant
23. juni 2023 - 11:00 Der er 15 kommentarer

Standardprinter til forskellige filtyper, PC

Hej, håber nogen kan hjælpe.

PC
Hvordan kan jeg vælge at have flere forskellige standardprintere afh. filtypen.

Fx en standardprinter til PDF og en anden til word?

Har et program, der printer ud på standardprinter, men PCer er er sat op med printer til labels som standard og PDF'erne skal ikke printes på labels.

Hilsen Anna
Avatar billede ErikHg Ekspert
23. juni 2023 - 11:50 #1
Der må da være en brugsvejledning til printeren. Hvis ikke du har en brugsvejledning til printeren, så kan du finde den på producentens hjemmeside.
Af hvilket mærke er printeren og hvilken model.
Formoder at pc´en har installeret Windows 10 eller 11.
Avatar billede Anna Praktikant
23. juni 2023 - 12:45 #2
Hej Erik

Tak for dit svar. Jeg tror måske, jeg har formuleret mig dårligt.

Jeg har tre printere til rådighed, hvor af den ene er til labels.

Jeg vil gerne kunne sætte det op så ledes at computeren automatisk vælger labelsprinter til en slagsfiler og en af de andre printere til andre filer som fx PDF.

Jeg kan godt finde ud af at skifte mellem standardprintere, men ikke at have de forskellige som standard for forskellige filer på samme tid.

Ja PC med windows 10
Avatar billede ErikHg Ekspert
23. juni 2023 - 13:47 #3
Der må jeg desværre smide håndklædet i ringen.
Men jeg tror, at der er stor chance for at andre brugere på eksperten, kan hjælpe.
Avatar billede puren Ekspert
23. juni 2023 - 14:08 #4
Tro ikke det er muligt
Avatar billede ErikHg Ekspert
23. juni 2023 - 14:36 #5
#4 - Jeg tvivler også på det :-(
Avatar billede 220661 Ekspert
23. juni 2023 - 16:04 #6
Løsning for Word kunne måske være en macro. Jeg har ikke selv prøvet at sætte det op, men prøv at nærlæse tråden her https://answers.microsoft.com/en-us/msoffice/forum/all/how-to-set-up-different-printer-settings-for/a298bfe0-1e2f-4194-9c75-4cbb3a92db5f
Avatar billede 220661 Ekspert
23. juni 2023 - 16:14 #7
Tænker måske at både Word og PDF kunne på en måde have en macro man kunne køre for det aktive ark man har åbent og der den vej etableres forbindelse til den rigtige printer?? Men jeg ved det ikke. Kan godt se det er bøvlet man skal vælge manuelt hvis flere printere skal bruges.
Avatar billede fase Professor
23. juni 2023 - 23:46 #8
Du kan kun vælge en standardprinter i Windows. Det er vel heller ikke så svært at vælge den printer, du vil skrive labels ud på, når du skal udskrive labels.
Hvis din standardprinter er forsynet med A4 papir, kan du udskrive både PDF og Wordfiler. Hvis du har forskellig størrelse papir kan du, når du vil udskrive på anden størrelse, bare vælge den nødvendige printer. Det tager 5 sek. at vælge printer i udskriv.
Avatar billede supportsiden Professor
25. juni 2023 - 17:37 #9
Der kan kun være een std. printer i Windows
Du kunne sætte std. printer med et script som også starter din applikation
Men hvis du har en anden applikation startet, skifter st. printer også for den
https://learn.microsoft.com/en-us/powershell/scripting/samples/working-with-printers?view=powershell-7.3
Avatar billede supportsiden Professor
25. juni 2023 - 18:32 #11
#10 - Det software er fra 2012 (seneste version)!
Så vidt jeg kan se kræver det så at man installerer Sofware Informers "download tool"
Af disse to grunde ville jeg hold mig fra det
Avatar billede falster Ekspert
25. juni 2023 - 20:24 #12
#11:
Du har ret, det er en gammel svend i nævnte link. Endda - der - fra 2011, så vidt jeg kan se.

Der er kommet en nyere udgave fra 2017 i GitHub:

https://github.com/faisalthaheem/automatic-printer-switcher

Det er en lille exe (176KB), som til download er pakket med den kendte og meget benyttede InnoSetup.

https://jrsoftware.org/isinfo.php

Exe'n  kan udmærket afvikles alene.

Så vidt jeg kan undersøge er den ren og ufarlig.

Men ved tvivl, eller hvis dette er for nørdet, skal man selvfølgelig ikke bruge den.
Avatar billede supportsiden Professor
25. juni 2023 - 23:33 #13
#11 - Har ikke printet med det men det ser ud til at skifte printeren Ok !
Avatar billede Anna Praktikant
26. juni 2023 - 08:15 #14
Hejsa
Tusinde tak for jeres tid og svar.

Jeg tror bare vi lader den være som den er og skifter manuelt. Men meget rart at få bekræftet, at det ikke bare er mig, der ikke kan finde funktionen.

Tak for hjælpen.
Hilsen Anna
Avatar billede 220661 Ekspert
26. juni 2023 - 10:46 #15
Velbekomme Anna.
Umiddelbart vil jeg tro at Github løsningen kunne hjælpe dig.
Github er en platform for mere end 85 millioner program udviklere og jeg er rimelig sikker på at det der lægges op på siden der bliver tjekket af andre udviklere.
Jeg har selv hentet flere programmer og scripts fra siden her. Normalt vil man kunne se den kode der er lavet for det nævnte program da siden er open source.