Avatar billede imma Forsker
03. juli 2023 - 13:48 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

udprint af billeder i eksakt størrelse

Hejsa, jeg skal lave nogle billeder på nogle kasser til en sfo. De har en helt specifik størrelse på 13,5 cm i bredden og 10,5 cm i højden...

Jeg har lavet billederne i den størrelse og gemt den på computeren - men når de skal printes ud i windows 10/11 på en canon ip8750 - så er der kun nogle bestemte standard mål for udskrivning.. kan man gøre noget nemmere...

har lavet billederne i postermywall
Avatar billede ebea Ekspert
03. juli 2023 - 14:05 #2
Hvis det er selve billed størrelsen der er problemet, då kan du blot bruge f.eks. Word, og indsætte billedet der, eller et andet program, som kan håndtere billeder.
Er det papir formatet der er problemet, så lav en “custom” størrelse, som Milter foreslår i #1
Avatar billede claes57 Ekspert
03. juli 2023 - 14:05 #3
Jeg bruger IrfanView (gratis). Ved udskrift kan du vælge de mål, billedet skal have (vær lige opmærksom på, om mål er i cm eller inch - lav evt en prøve først)

Udover selve programpakken, så hent dansk sprog modul og plugins,
husk, at programpakken og plugins skal være samme bit (32 eller 64),
https://www.irfanview.com/
Avatar billede kurtba Ekspert
03. juli 2023 - 21:35 #4
Hvilket program bruger du til at udskrive fra?
Avatar billede imma Forsker
04. juli 2023 - 12:45 #5
Nu prøver jeg irfanview - kan man udprinte f.eks 4 billeder på et papir så jeg ikke skal bruge så meget papir i det program ?
Avatar billede kurtba Ekspert
04. juli 2023 - 13:18 #6
Udskriver du på A4? Så skal din printer kunne udskrive til kant, før der er plads til billederne.
Et A4 ark er 297 x 210 mm, så med dine mål, vil 2 x 10,5 lige kunne være i bredden, hvis du sætter billederne på højkant ved at vende dem 90 grader - og printeren skal kunne udskrive til kant. Ellers vil der max kunne være 2 fotos på hvert A4 ark, og så behøver man ikke at vende.
Jeg kender ikke Irfanview, men hvis du har word, som ebea foreslår, så er det nemt at gøre der, idet du bare sætter 2 billeder ind. De kommer automatisk ind i den størrelse, som du forinden har lavet dem i.
I word er det desuden også nemt at ændre størrelse, idet man bare tager fat i et hjørne og trækker indtil ønsket størrelse er nået.
Avatar billede claes57 Ekspert
04. juli 2023 - 14:19 #7
brug Word
IrfanView kan ikke sætte to billeder på et ark (men det kan udskrive et meget stort foto over flere ark)
Lad være med at sætte 4 billeder på et ark selvom printer kan udskrive til kant - det er ikke et enkelt ark ekstra værd med en dubiøs kant og afskæring mellem billederne.