Avatar billede ps76 Forsker
05. juli 2023 - 12:35 Der er 7 kommentarer

Flytning af adressekartotek i Thunderbird

Jeg har fået ny computer, installeret seneste version af Thunderbird - men mangler at få mit adressekartotek overført. Har det liggende på en bærbær, og har prøvet med Mozbackup - men det fungere tilsyneladende ikke. Nogle forslag til hvordan jeg så kan få mine adresser over på den nye pc?
Avatar billede ErikHg Ekspert
05. juli 2023 - 12:50 #1
Jeg har ikke selv ret meget forstand på områden vedr. mailprogrammer, men har dog fundet et link på YouTube, du måske kan bruge til at løse dit problem.

https://www.youtube.com/watch?v=Q3QZ3gwJJwQ
Avatar billede kurt54 Ekspert
05. juli 2023 - 13:02 #2
Prøv funktioner - eksporter og
funktioner -importer
Avatar billede ps76 Forsker
05. juli 2023 - 15:25 #3
Export/Import virker ikke. Den eksporterede fil - zip format - er ugyldig, siger systemet.
Jeg tænker om jeg mon kan bruge gmail eller outlook som "mellemstation". Det prøver jeg lige.
Avatar billede bvirk Guru
05. juli 2023 - 16:36 #4
Bruges export i Video i #1 - jeg mener bare det er den gamle profilmappe der importeres fra. Men ellers prøv at pakke zip'en ud til noget der importeres fra -  eller prøv simpelthen, efter nyinstalletion har lavet sin mappe hvor alt gemmes, så erstat indholdet med den gamle - (et niveau nede).
Nu spørger du specielt til addresskartoteket - den hedder  abook.sqlite i thunderbird 102.11 på min linux - og menuen->tools-addressbook har import facilitet der kan læse sqlite - ser ud til kun at indbefatte hvad der er gemt i personlig address book og ikke alt hvad man har skevet med ud at oprette i adressekartoteket

Bare er skud!
Avatar billede claes57 Ekspert
06. juli 2023 - 09:13 #5
Du skal bruge mozbackup, og tage rub og stub med ved backup og restore.
Min mappe-profil i Thunderbird er fx dg05juez.default (ligger i C:\Users\[dit brugernavn]\AppData\Roaming\Thunderbird\Profiles) , og du har en på den gamle, og en anden på den nye - du kan derfor ikke flytte filerne abook.* fra den ene til den anden - det er profilens data, du skal flytte fra gl til ny.
I mozbackup skal alle mulige felter pånær det sidste (Account settings only) være hakket af. og så skal den kunne reetableres på ny maskine.
I Thunderbird på den nye så tjek, at du bruger den rigtige profil og nedlæg den ubrugte.
Avatar billede ps76 Forsker
06. juli 2023 - 11:28 #6
Har prøvet en del - men endte simpelthen med at flytte hele Thunderbird mappen fra "programmer" på min bærbare og indsætte den under Programmer på den nye pc. Og det virker faktisk - forstår ikke helt hvorfor, når jeg ikke har installeret det på den nye - men bare det virker, så er jeg tilfreds...
Avatar billede kurt54 Ekspert
06. juli 2023 - 13:39 #7
#15 det var vel thunderbird mappen under appdata du flyttede - det virker men så skal thunderbird være installeret først.
jeg havde en hel del gamle get2net mail liggende  fra lukket konto som døde på en PC havde thunderbird på anden PC og brugte den metode - efterfølgen fald de aktuelle imap-konti på plads -synkroniserede.