Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
18. juli 2023 - 12:55 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

CPR

@store-morten

Se venligst denne tråd:

https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1039297
Avatar billede store-morten Ekspert
18. juli 2023 - 15:15 #1
Er set 🙂
Avatar billede falster Ekspert
18. juli 2023 - 23:31 #2
Fuld af beundring for jonglering med formler af den længde :-)

Her kommer man meget godt rundt om CPR-syntaks, Excelbegrænsninger o.l. - synes jeg:

http://www.kronsell.net/cpralder.htm
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
19. juli 2023 - 06:38 #3
Ja til det sidste du skriver.

Kronsells funktioner CPRTilDato og CPRAlder regner dog heller ikke korrekt århundrede, i hvert fald ikke i alle tilfælde.

Hvis århundrede ikke er et problem så kan fødselsdato udregnes langt lettere med

=--TEXT(LEFT(A1;6);"00-00-00")
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
25. juli 2023 - 20:08 #5
bjarnehansen

Nok ikke et kæmpestort problem, men den returnerer ikke i alle tilfælde korrekt århundrede.
Avatar billede bjarnehansen Mester
27. juli 2023 - 20:22 #6
nu kan jeg ikke lige huske koderne som de sidste fire ciffer skal starte med for at få det rigtige århundrede.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
28. juli 2023 - 07:38 #8
Der er en meget overskuelig artikel om emnet her:

https://da.wikipedia.org/wiki/CPR-nummer

I artiklen er der et eksempel på et gyldigt CPR-nummer fra 1800-tallet som den funktion du linker til i #4 regner forkert på. Det samme gør i øvrigt alle andre formler jeg hidtil har set, altså regner forkert.

Jeg Har aldrig ment, at århundrede-beregningen er et kæmpestort problem, men vil  fastholde, at det er en tilsnigelse når der her står "løst"

https://www.google.com/search?q=cpr+numre+%2B+eksperten&sxsrf=AB5stBht2gVAVzOfvzE010UsSu8Kwet34Q%3A1690522482929&ei=clPDZOinON2Exc8P-LOxoAs&ved=0ahUKEwjoqNGA17CAAxVdQvEDHfhZDLQQ4dUDCBA&uact=5&oq=cpr+numre+%2B+eksperten&gs_lp=Egxnd3Mtd2l6LXNlcnAiFWNwciBudW1yZSArIGVrc3BlcnRlbjIFECEYoAFI4ixQzAZY-iRwAHgCkAEAmAFsoAGTCKoBBDExLjG4AQPIAQD4AQHCAgQQABhHwgIIEAAYgAQYywHCAgYQABgWGB7CAggQABgWGB4YCsICCBAAGIoFGIYDwgIEECEYFcICBxAhGKABGAriAwQYACBBiAYBkAYI&sclient=gws-wiz-serp
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
02. august 2023 - 12:02 #10
Ja, men som du selv skriver:

Datoer før 1900 skrives som 1900 på grund af begrænsniger i excel

Så altså problemet er ikke løst generelt, men der er vist ikke grund til yderligere indlæg om emnet.
I øvrigt kan det problem du nævner også løses i Excel, men lad os ikke bruge mere krudt på det.
Avatar billede bjarnehansen Mester
02. august 2023 - 12:21 #11
ok men den regner rigtigt selv om den skriver 1900 for 1890 i den nederste dato