Avatar billede krohn Praktikant
30. juli 2023 - 01:21 Der er 6 kommentarer

Hent data via API

Da det er nogle år siden jeg har kodet noget I PHP og jeg på ingen måder er ekspert, så har jeg brfor lidt hjælp.
Jeg har en mulighed for via API at hente noget data fra en kassesystem, men dokumantionen til det er ikke eksisterende. Jeg har
URL: https://xxxxx.xx/pos/api
DB: xxx_xx
API key: xxxxxxxxxxxxxxx
API bruger med password.
Spørgsmålet er kan jeg trække en ”oversigt” over hvilke tabeller der er tilgængelige med de oplysninger,så jeg kan finde den rigtige der holder det data jeg ønsker, hvis ja hvordan?
Avatar billede arne_v Ekspert
30. juli 2023 - 02:23 #1
Måske.

Men uden viden om det API er det ikke muligt at sige hverkem om det er muligt eller hvordan.
Avatar billede krohn Praktikant
30. juli 2023 - 20:20 #2
JA tønkte jeg nok, er lidt op af bakke. Vil skrive til ejeren om mere info.
Avatar billede krohn Praktikant
26. august 2023 - 22:34 #3
Så er det lykkes at få mere info. Jeg har også fået et script hvor jeg kan hente data. Men da det er en PG database. og mine begrænsede evner var i Mysql får jeg det ikke helt til.
Måske i kan vise mig vejen til info eller hjælpe på anden måde
Jeg sak bruge "sum" til at kunne sætte ind på en sige når den loader, uden form og submit,
Før brugte jeg noget i denne stil:
$member_sql = mysql_query("SELECT * FROM members WHERE member_id='$member_id'")
or die(mysql_error());
$member_row = mysql_fetch_array( $member_sql );
$firstname = $member_row['firstname'];
Men får ikke rigtig det til med det "nye".
(isset($_GET['action']))?$action=$_GET['action']:$action=NULL;

(isset($_POST['select']))?$select=$_POST['select']:$select=NULL;
(isset($_POST['from']))?$from=$_POST['from']:$from=NULL;
(isset($_POST['where']))?$where=$_POST['where']:$where=NULL;
(isset($_POST['order_by']))?$order_by=$_POST['order_by']:$order_by=NULL;
(isset($_POST['limit']))?$limit=$_POST['limit']:$limit=NULL;
(isset($_POST['update']))?$update=$_POST['update']:$update=NULL;
(isset($_POST['set']))?$set=$_POST['set']:$set=NULL;
(isset($_POST['insert']))?$insert=$_POST['insert']:$insert=NULL;
(isset($_POST['fields']))?$fields=$_POST['fields']:$fields=NULL;
(isset($_POST['values']))?$values=$_POST['values']:$values=NULL;

if (isset($_GET['select'])) $select=$_GET['select'];
if (isset($_GET['from'])) $from=$_GET['from'];
if (isset($_GET['where'])) $where=$_GET['where'];
if (isset($_GET['order_by'])) $order_by=$_GET['order_by'];
if (isset($_GET['update'])) $update=$_GET['update'];
if (isset($_GET['set'])) $set=$_GET['set'];
if (isset($_GET['insert'])) $insert=$_GET['insert'];
if (isset($_GET['fields'])) $fields=$_GET['fields'];
if (isset($_GET['values'])) $values=$_GET['values'];

$serverurl="https://xxx.xxxx.dk/xx/api";
$user = 'user';
$db='xDBx';
$api_key='XXXXXXXXZZZZ';

if ($action) {
    if ($action == 'fetch_from_table') fetch_from_table($serverurl,$db,$user,$api_key,$select,$from,$where,$order_by,$limit);
    elseif ($action == 'update_table') update_table($serverurl,$db,$user,$api_key,$update,$set,$where);
    elseif ($action == 'insert_into_table') insert_into_table($serverurl,$user,$db,$api_key,$insert,$fields,$values);
} else {
  print "<form name=\"rest_api_client\" action=\"rest_api_client.php?action=fetch_from_table\" method='post'>\n";
    print "<table><tbody>";
  print "<tr><td>Select</td><td><input style=\"width:1000px;\" type='text' name='select' value=\"$select\"></td></tr>\n";
    print "<tr><td>From</td><td><input style=\"width:1000px;\" type='text' name='from' value=\"$from\"></td></tr>";
    print "<tr><td>Where</td><td><input style=\"width:1000px;\" type='text' name='where' value=\"$where\"></td></tr>";
    print "<tr><td>Order by</td><td><input style=\"width:1000px;\" type='text' name='order_by' value=\"$order_by\"></td></tr>";
    print "<tr><td>Limit</td><td><input style=\"width:1000px;\" type='text' name='limit' value=\"$limit\"></td></tr>";
    print "<tr><td colspan='2' align='center'><input type='submit' name='go' value='Go'></td></tr>\n";
    print "</tbody></table>";
    print "</form>";
  print "<form name=\"rest_api_client\" action=\"rest_api_client.php?action=update_table\" method='post'>\n";
    print "<table><tbody>";
  print "<tr><td>Update</td><td><input style=\"width:1000px;\" type='text' name='update' value=\"$update\"></td></tr>\n";
    print "<tr><td>Set</td><td><input style=\"width:1000px;\" type='text' name='set' value=\"$set\"></td></tr>";
    print "<tr><td>Where</td><td><input style=\"width:1000px;\" type='text' name='where' value=\"$where\"></td></tr>";
    print "<tr><td colspan='2' align='center'><input type='submit' name='go' value='Go'></td></tr>\n";
    print "</tbody></table>";
    print "</form>";
    print "<form name=\"rest_api_client\" action=\"rest_api_client.php?action=insert_into_table\" method='post'>\n";
    print "<table><tbody>";
  print "<tr><td>Insert into</td><td><input style=\"width:1000px;\" type='text' name='insert' value=\"$insert\"></td></tr>\n";
    print "<tr><td>Fields</td><td><input style=\"width:1000px;\" type='text' name='fields' value=\"$fields\"></td></tr>";
    print "<tr><td>Values</td><td><input style=\"width:1000px;\" type='text' name='values' value=\"$values\"></td></tr>";
    print "<tr><td colspan='2' align='center'><input type='submit' name='go' value='Go'></td></tr>\n";
    print "</tbody></table>";
    print "</form>";

}
function fetch_from_table($serverurl,$db,$user,$api_key,$select,$from,$where,$order_by,$limit) {
  $result = file_get_contents($serverurl."/rest_api_client.php?action=fetch_from_table&user=$user&db=$db&key=$api_key&select=".urlencode($select)."&from=".urlencode($from)."&where=".urlencode($where)."&order_by=".urlencode($order_by)."&limit=".urlencode($limit));
  $result = json_decode($result, true);
    if (!is_array($result)) {
        print "error: ".$result;
    } else {
        print "<table border='1'><tbody>";
        $rows=count($result);
        $cols=count($result[0]);
        for ($x=0;$x<$rows;$x++){
            print  "<tr>";
            for ($y=0;$y<$cols;$y++) {
                print "<td>".$result[$x][$y]."</td>";
            }
            print  "</tr>";
        }
        print "</tbody></table>";
    }
    print "<a href=\"rest_api_client.php?select=$select&from=$from&where=$where&order_by=$order_by&limit=$limit\">Return to query page</a>";
}
function update_table($serverurl,$db,$user,$api_key,$update,$set,$where) {
  $result = file_get_contents($serverurl."/rest_api_client.php?action=update_table&db=$db&user=$user&key=$api_key&update=".urlencode($update)."&set=".urlencode($set)."&where=".urlencode($where));
  $result = json_decode($result, true);
    if (!is_numeric($result)) {
        print "error: ".$result;
    } else {
        print "<table border='1'><tbody>";
        print "<td>".$result."</td>";
        print  "</tr>";
        print "</tbody></table>";
    }
    print "<br><a href=\"rest_api_client.php?update=$update&set=$set&where=$where\">Return to query page</a>";
}
function insert_into_table($serverurl,$db,$user,$api_key,$insert,$fields,$values) {
  $result = file_get_contents($serverurl."/rest_api_client.php?action=insert_into_table&user=$user&db=$db&key=$api_key&insert=".urlencode($insert)."&fields=".urlencode($fields)."&values=".urlencode($values));
  $result = json_decode($result, true);
    if (!is_numeric($result)) {
        print "error: ".$result;
    } else {
        print "<table border='1'><tbody>";
        print "<td>".$result."</td>";
        print  "</tr>";
        print "</tbody></table>";
    }
    print "<br><a href=\"rest_api.php?insert=$insert&fields=$fields&values=$values\">Return to query page</a>";
}
Avatar billede krohn Praktikant
26. august 2023 - 22:36 #4
How glemte at jeg skal bruge følgende fra den DB:
"select sum (antal*pris) from batch_salg where fakturadate = "CURRENT DATE (Y-M-D)"
Avatar billede arne_v Ekspert
27. august 2023 - 01:50 #5
Der er ikke den store forskel på MySQL og PostgreSQL. Begge snakker SQL.

Funktionerne til MySQL kald starter med mysqli_ mens funktionerne til PostgreSQL starter med pg_.  Resten er næsten ens og de få rettelser kan nemt laves efter at have læst dokumentationen.

Hvis du havde brugt PDO havde du kun behøvet at rette connection string.

Men jeg forstå ikke helt den kode. Det ligner slet ikke direkte database kald men database operationer via et web API.
Avatar billede krohn Praktikant
27. august 2023 - 08:52 #6
Ja det er et API via url jeg fik tilsendt som eksemel, jeg kan hente det ønskede info over det, men skulle bruge den data på en anden måde
Må prøve mig frem med det du breskriver, har prøvet lidt, men syntes ikke rigtigt at connection til det virker når jeg prøver med andet end den api klient de sendte