Avatar billede ZeBa Ekspert
26. august 2023 - 01:12 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Google Maps

Hvad betyder de forskellige farver, man ser på vejene?

Og hvilken app er bedst at bruge til at finde vej i bilen. Jeg har hidtil brugt min gode gamle GPS, men har fået at vide, at det er bedre at bruge en mobil apps. Har Android.
Avatar billede claes57 Ekspert
26. august 2023 - 11:03 #1
farver er fx forhindringer (kø/vejarbejde) undgå de røde veje hvis du kan.

Din gamle gps får næppe opdateret kort længere (er ikke online) - apps har opdateret til nyeste version, og kan fx farve veje efter trafikforhold, og finde hurtigste alternative rute.
Avatar billede ZeBa Ekspert
26. august 2023 - 14:15 #2
Men hvad er det for en app, man bruger?
Avatar billede ZeBa Ekspert
26. august 2023 - 14:15 #3
Min GPS får opdateret kort
Avatar billede claes57 Ekspert
26. august 2023 - 15:17 #4
Google Maps er en app. Kort (dvs det mht trafik, opdateres online hele tiden) din gps opdateres vel 1 gang årligt.
Avatar billede Erik K Ekspert
26. august 2023 - 17:12 #5
Der findes i dag nyere modeller GPS, der også kan tage hensyn til trafiksituationer, der gælder her og nu, men i det daglige brug kan de ikke noget Google Maps ikke kan.
Jeg stoppede med brugen af GPS for ca. 5 år siden, da jeg flere gange havde problemer med vejvisning, når strækninger var spærret pga vejarbejde. Den var for gammel til, at fortælle om aktuelle problemer.
Jeg gik over til Google Maps på min androidtelefon og den kan automatisk ændre ruten undervejs, hvis der opstår trafikpropper pga uheld eller vejarbejde, såfremt en ændring giver mening.
Avatar billede ZeBa Ekspert
26. august 2023 - 21:06 #6
OK, mange tak
Avatar billede Erik K Ekspert
26. august 2023 - 23:16 #7
Velbekomme
Jeg kan tilføje, at efter jeg for ca. halvandet år siden købte en ny bil, er det blevet endnu bedre, at bruge Google Maps på telefonen.
Min telefon kobles nu automatisk til bilens større skærm og jeg kan betjene både telefonopkald og også kortvejvisning fra den større skærm.
Avatar billede kurt54 Ekspert
27. august 2023 - 14:00 #8
Hvis du vil kigge på andre apps kan Karta GPS og WAZE være mulighed.
Avatar billede kurtba Ekspert
27. august 2023 - 22:39 #9
Appen Here Wego er også en glimrende gratis gps.
Testede den i USA for en del år siden sammen med google maps, og da kunne jeg bedst lide Here, mens mine børn foretrak Google maps.
Hvis man skal køre i udlandet, kan man med fordel hente kort ned på telefonen over de områder man skal køre i, så man ikke bruger data på det. Bl.a. i USA koster det kassen, hvis ikke man har hentet kort på forhånd. Når kort er hentet kan man vælge at slå roaming fra og udelukkende køre med gps signal.
Ellers henter den jo kort efterhånden som man kører, og de forsvinder jo igen.
Så DK er altid inde på min tlf, mens udlandet hentes og afinstalleres efter behov, når jeg er på wifi.
Avatar billede Erik K Ekspert
31. august 2023 - 00:17 #10
Så længe man bevæger sig inden for EU/EØS- lande, så er forbruget af data til navigation for mange ikke det store problem. Efterhånden indeholder de fleste abonnementer en hel del fri data i de lande.
Jeg læste for år tilbage, at forbruget for at anvende Google Maps lå på 1 GB per 45 timers uafbrudt brug. Jeg ved ikke om det holder endnu, men forbruget er ikke ret stort.
Det betyder for mig, der ikke kører uden for dette område, at det ikke er bøvlet værd at downloade kort til telefonen og det vil nok gælde for de fleste.
Avatar billede kurt54 Ekspert
31. august 2023 - 02:51 #11
Fordelen ved at downloade er du ikke er afhængig af dataforbindelse - det kan være problem i bjerge - er det fjeldvandring så find en bedre app til det end google maps.
Avatar billede ZeBa Ekspert
31. august 2023 - 04:18 #12
Det er kun til bil