Avatar billede jensen363 Forsker
29. september 2023 - 10:22 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

VBA Double Click event

Jeg har et regneark med en pivottabel som en bruger benytter.

Pivottabellen består af en række summerede data

Bruger har så kunne dobbeltklikke på en sum hvorefter der oprettes et nyt Worksheet om min Workbook.

I første omgang har jeg behov for en makro som kan automatisere dette, således at hvergang brugeren dobbeltklikker på en celle i pivottabellen, så skal makroen :

1. Navngive Worksheet med det der står i celle B2 i det pågældende nye Worksheet.
2. Placere worksheet som det sidste / helt til højre i WorkBook
Avatar billede thomas_bk Ekspert
29. september 2023 - 10:51 #1
Jeg kan godt lide at dine formulering lyder som om dette er et bestillingscenter for gratis ydelser :-)
Avatar billede jensen363 Forsker
29. september 2023 - 10:56 #2
Det har aldrig været ideen ban eksperten.dk, men er erfaringsudvekslings univers som der herligvis er mange der benytter og også tilbyder :-)
Avatar billede MaxZpaD Professor
29. september 2023 - 13:08 #3
Hej jensen363

Placér denne VBA-kode i kodemodulet for Denne_projektmappe:

Public b_pvt As Boolean

Private Sub Workbook_SheetBeforeDoubleClick(ByVal Sh As Object, ByVal Target As Range, Cancel As Boolean)
    Dim var_pvt As Variant
    On Error Resume Next
        Set var_pvt = Target.PivotCell
        If Err.Number = 0 Then
            b_pvt = True
        End If
    On Error GoTo 0
End Sub

Private Sub Workbook_NewSheet(ByVal Sh As Object)
    If b_pvt Then
        Sh.Name = Sh.Cells(2, 2)
        With ThisWorkbook
            Sh.Move After:=.Sheets(.Sheets.Count)
        End With
        b_pvt = False
    End If
End Sub
Avatar billede jensen363 Forsker
01. oktober 2023 - 13:12 #4
Virker perfekt, - har du også en ide til en error handler hvis Sh.Name allered findes ?
Avatar billede MaxZpaD Professor
01. oktober 2023 - 13:43 #5
Jeg tænker, at det letteste vil være at tilføje et dato- og tidstempel til arknavnet.

Sh.Name = Sh.Cells(2, 2) & "_" & Format(Now(),"YYMMDDHHMMSS").

Måske det endda er nok med tidsstemplet alene, dvs. "HHMMSS".
Avatar billede jensen363 Forsker
02. oktober 2023 - 07:53 #6
Der må ikke forekomme dubletter overhovedet, så jeg nøjes med en

On Error Resume Next :-)
Avatar billede jensen363 Forsker
02. oktober 2023 - 07:53 #7
Tak for hjælpen
Avatar billede MaxZpaD Professor
02. oktober 2023 - 09:27 #8
Hvad kunne du tænke dig, der skulle ske i tilfælde af en dublet?
Det kunne eksempelvis være en besked om, at arket findes i forvejen, og at man kan vælge ja eller nej til at udskifte/opdatere arket.
Hvis du kun tilføjer "On Error Resume Next", vil arket stå tilbage med navnet, som Excel har tildelt automatisk.
Avatar billede jensen363 Forsker
02. oktober 2023 - 11:05 #9
Den løsning jeg har nu er reelt i orden, men dit forslag med en besked om, at arket findes i forvejen, og at man kan vælge ja eller nej til at udskifte/opdatere arket er perfrkt :-)
Avatar billede MaxZpaD Professor
02. oktober 2023 - 12:04 #10
Makroen Workbook_NewSheet:

Private Sub Workbook_NewSheet(ByVal Sh As Object)
    Dim str_sh_name As String
    Dim sh_check As Worksheet
    If b_pvt Then
        str_sh_name = Sh.Cells(2, 2)
        On Error Resume Next
            Set sh_check = ThisWorkbook.Sheets(str_sh_name)
        On Error GoTo 0
        If Not sh_check Is Nothing Then
            With Application
                .DisplayAlerts = False
                .EnableEvents = False
                .ScreenUpdating = False
            End With
            If MsgBox("Arket " & str_sh_name & " findes allerede" & vbNewLine & vbNewLine & _
                  "Vil du erstatte det eksisterende ark med det nye ark?", _
                    vbYesNo + vbQuestion, "Erstat ark?") = vbYes Then
                    sh_check.Delete
                    Sh.Name = str_sh_name
            Else
                    Sh.Delete
                    Set Sh = Nothing

            End If
            With Application
                .DisplayAlerts = True
                .EnableEvents = True
                .ScreenUpdating = True
            End With
        Else
            Sh.Name = str_sh_name
        End If
        If Not Sh Is Nothing Then
            With ThisWorkbook
                Sh.Move After:=.Sheets(.Sheets.Count)
            End With
        End If
        b_pvt = False
    End If
End Sub