Avatar billede fimo Seniormester
16. oktober 2023 - 11:47 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Fjerne samme værdier men behold en ?

Hej,

Jeg har en excel liste med data som i kan se i denne fil:
https://ibb.co/TcZKMd8

Mine data er som i A+B og så sidder jeg manuelt og fjerner alle de linier
hvor A og B har samme data MEN beholder sidste linie af de liner som er de samme, se i D+E...

Men da det tager meget tid manuelt at finde alle disse linier og fjerne alle samme linier minus den sidste som i D+E, så ville jeg høre om der findes en mulighed i excel for at kunne dette automatisk, altså lede efter alle liner som er det samme i A+B men så bare fjerne indholdet i alle celler hvor der er de samme data men alstå behold den sidste linie hvis der altså findes flere.
Den skal ikke slette cellerne men fjerne indholdet i cellerne.

Ved ikke om dette er muligt, giver mening ?

:)
Avatar billede Tom K. Forsker
16. oktober 2023 - 12:25 #1
Pivottabel kan løse opgaven.
Avatar billede fimo Seniormester
16. oktober 2023 - 13:03 #2
Hej tak for svaret men jeg syntes at en pivot trækker linierne sammen på EN linie
og giver en total sum/per linie, men jeg ville gerne beholde samme antal linier men de skal være blanke dem som står flere gange minus den sidste linie altså på de linier som er de t samme i A+B.
Måske jeg gør noget forkert i en pivot ?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
16. oktober 2023 - 13:47 #3
=IF(B2<>B3;B2;"")

dansk: HVIS i stedet for IF
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
16. oktober 2023 - 13:50 #4
#3
Indsæt i for eksempel G2 og kopier ned.
Avatar billede fimo Seniormester
16. oktober 2023 - 14:55 #5
Tak for svaret og det ser fint ud med denne løsning MEN hvad kan jeg gøre når jeg har forskellige tekst i "A" men samme antal i "B", så skriver den i dette tilfælde 46 totalt men det er 2 forskellige tekster i "A" ?

https://ibb.co/hBDTNGc
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
16. oktober 2023 - 15:15 #6
=IF(A2&B2<>A3&B3;B2;"")
Avatar billede fimo Seniormester
16. oktober 2023 - 15:49 #7
Tusind tusind tak for hjælpen !!!

spare mig for en masse manuelt arbejde i fremtiden,

så jeg er super glad for dette forum og den fine hjælp man er så heldig at få :)

Ha en fin dag/aften alle sammen ....

:)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
16. oktober 2023 - 17:48 #8
Velbekomme.