Avatar billede h_s Forsker
09. november 2023 - 17:38 Der er 3 kommentarer

Tæl hvis ud fra 2 kolonner

Jeg har en tabel med 2 kolonner.
Kolonne 1: Farve (Rød/gul)
Kolonne 2: Værdi (1-10)

Jeg har brug for at få talt antallet af gange 7-8 står der når der i kolonne 1 er farven Gul.
Jeg har lavet nedenstående funktion der finder antallet af værdier fra 7-8, men jeg mangler at få Rød sorteret fra. Hvordan gør jeg det?

=TÆL.HVIS(Table1[En kollega];7)+TÆL.HVIS(Table1[En kollega];8)
Avatar billede kim1a Ekspert
09. november 2023 - 20:14 #1
Du kan ikke bruge en formel til at se på en farve. Kan du evt. sætte et tal i cellerne med farve? Et filter kan sortere på farve, så det er ret hurtigt at sætte alle gule til 1 f.eks.
Avatar billede MaxZpaD Professor
10. november 2023 - 08:44 #2
Hvis du følger kim1a's forslag med filter pr. farve, kan du skrive en formel, der tæller antallet i det filtrerede område, f.eks. =SUBTOTAL(2;B3:B6)
Avatar billede h_s Forsker
10. november 2023 - 10:36 #3
Jeg har fundet en løsning hvor jeg laver 2 nye kolonner. En med gule og en med røde.
Her i bruger jeg følgende funktion i [kollega]

=hvis([farve]=“gul”;[værdi];””)

Efterfølgende bruger jeg den gamle funktion:

=TÆL.HVIS(Table1[En kollega];7)+TÆL.HVIS(Table1[En kollega];8)