Avatar billede Brian_Skovgaard Juniormester
13. december 2023 - 16:59 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

tæl.hvis + dataområde

Nu er det godt nok i Google Sheets, men fremgangsmåden plejer at være den samme jo...

I A1 har jeg lavet en rullemenu, indeholdende tallene 1-12
I B2:G2 er der afkrydsningsfelter

Jeg vil godt formulere en formel , så den tæller, hvis A1=5 og der er en afkrydsning i et af felterne B2:G2

Jeg har fået denne løsning, som ganske rigtigt virker...

=(A1=5)*(OR(B2:G2))

Men hvis jeg nu skal have sammenregnet hvor mange forekomster der er inden for et givet dataområde fx. A1:G10

Hvordan skal jeg så lave den formel?
Avatar billede jens48 Ekspert
14. december 2023 - 08:40 #1
Hvis du skal tælle hvor mange "X" der er i området A1:G10, hvis A1 samtidig er 5 så brug denne formel

=(A1=5)*COUNTIF(A1:G10;"X")
Avatar billede Brian_Skovgaard Juniormester
14. december 2023 - 19:58 #2
Jeg vil gerne tælle hvor gange der forekommer værdien 5 i kolonne A samtidigt med, at der er afmærket afkrydsningsfelt i en af kolonnerne B:G i samme række.

Og så vil jeg gerne undersøge inden for det samlede dataområde, der hedder fx A1:G10
Avatar billede anedi Ekspert
15. december 2023 - 09:44 #3
=tæl.hviser(A1:A10;5;G1:G10;"x")
Avatar billede anedi Ekspert
15. december 2023 - 09:55 #4
Hov det gik vist lidt for stærkt med at læse spørgsmålet ordentligt.

Prøv denne matrixformel i stedet, hvis der kun er et kryds ("x") i kolonne B-G pr. række:
=Sum(Hvis(A1:A10=5;Hvis(B1:G10="x";1)))

Formlen skal evalueres ved at holde CTRL og SHIFT nede inden du trykker ENTER.
Avatar billede Brian_Skovgaard Juniormester
15. december 2023 - 11:04 #5
Det er ikke noget jeg kan få til at virke... hvordan får jeg indsat en matrixformel?

Når jeg sætter formlen ind i linien, trykker CMD+Shift og så Enter (Macbook), så kommer følgende frem i formel linien
=ArrayFormula(Sum(HVIS(A1:A10=5;HVIS(B1:G10="x";1))))
og det giver resultatet 0

Link til screenshot af, hvordan det ser ud
https://www.dropbox.com/s/43xnmxnfrrm8ih0/Sk%C3%A6rmbillede%202023-12-15%20kl.%2010.01.38.png?dl=0
Avatar billede anedi Ekspert
15. december 2023 - 11:31 #6
Der står ikke "x" i dine celler, så det skal du have skiftet ud i formlen.
Du kan enten skrive værdien i formlen, eksempelvis: "V", hvis det er det der fremgår.

Ellers kan du pege på en celle, hvor det du søger efter står, eksempelvis celle K1, hvor afkrydsningen kan indsættes.
=ArrayFormula(Sum(HVIS(A1:A10=5;HVIS(B1:G10=K1;1))))
Avatar billede Brian_Skovgaard Juniormester
15. december 2023 - 11:41 #7
Nej, der står ikke X, jeg skriver også i mit spørgsmål, at der er afkrydsningsfelter, og viser hvilken formel der kan give resulatet for 1 række...

Hvis der i feltet A1 står 5 - valgt via rullemenu - og et af afkrydsningsfelterne i i B1:G1 er en afmærkning, så skal det give resultatet 1. Det klares via formlen =(A1=5)*(OR(B1:G1)) - men det vil jeg undersøge for et større dataområde, hvor hver række skal tjekke for om det opfylder kriterierne.
Avatar billede Brian_Skovgaard Juniormester
15. december 2023 - 11:49 #8
Okay, nu har jeg prøvet at arbejde videre med det du skrev... og i K1 lavet et afkrydsningsfelt som er afmærket, og så tæller den ganske rigtigt sammen til 2.

Men kan det ikke lade sig gøre uden det felt, for denne formel
=(A1=5)*(OR(B1:G1)) tæller sammen for en række, uden at have det referencefelt som nu er indsat?
Avatar billede anedi Ekspert
15. december 2023 - 11:54 #9
Så prøv med denne matrixformel:
=ArrayFormula(Sum(HVIS(A1:A10=5;HVIS(B1:G10;1))))

eller
=Sumproduct((A1:A10=5)*(B1:G10))

Vh
Anedi
Avatar billede Brian_Skovgaard Juniormester
15. december 2023 - 11:57 #10
Den første virker lige som den skal, så det er helt perfekt, så kan jeg komme videre derfra...

Jeg takker for hjælpen
Avatar billede anedi Ekspert
15. december 2023 - 11:59 #11
Det var godt det lykkedes, velbekomme.