Avatar billede mort1 Ekspert
27. december 2023 - 13:56 Der er 20 kommentarer og
2 løsninger

Hvilken Linux version

Jeg har en lidt ældre ASUS bærbar, med i5 processor, og 8 GB RAM.
Maskinen er født med Windows 7, og senere "opgraderet" med Win 10.
Den er bestemt ikke længere "verdens hurtigste".
I "gamle dage" hed det sig ,at man kunne give en computer nyt liv med Linux, jeg ved ikke om det stadig er tilfælde, men jeg tænker i hvert fald at eksperimentere lidt med Linux.
Hvilken Linux variant vil I anbefale mig at installere - og er der noget jeg skal være specielt opmærksom på, når/inden jeg går i gang.
Jeg kommer utvivlsomt til at stille flere spørgsmål her i gruppen, når først jeg er i gang, men det ser jo heller ikke ud til at være den mest trafikerede gruppe, så jeg håber det går.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. december 2023 - 14:53 #1
https://linuxmint.com/download_lmde.php
Den ville jeg prøve som den første.
Du kan med usb du skal lave til at installere med køre den over usb før du installerer.. Usb kan du oprette med Balena Echter eller Rufus.
Avatar billede falster Ekspert
27. december 2023 - 16:44 #2
#1 er et udmærket forslag.

Zorin OS er efter min mening også anbefalelsesværdig til en lidt ældre windows bærbar

https://zorin.com/os/
Avatar billede Little Helper Seniormester
27. december 2023 - 17:30 #3
Hvorfor en LINUX. Jeg bruger selv Linux på en maskine men hvis det du søger er et styresystem som kan køre på en "gammel" maskine så bruger jeg et OS der er lavet der hedder TINY10. Det kan varmt anbefales til ældre maskiner og kan køre så godt som alt. det der blandt andet er fjernet herfra er bloatware og alt det larm som en Windows 10 trækker rundt på sig. Du henter en ISO fra dette link og køre den selvfølgelig med RUFUS.

https://www.techworm.net/2023/08/download-tiny10-iso-pc-windows-10.html
Avatar billede supportsiden Professor
27. december 2023 - 18:44 #4
Det er nok harddisken der er langsom på di bærbar
Hvis den ikke har en SSD disk ville jeg beholde Windows 10/11 men opgradere disken til SSD - det sparker r.. - for det meste
Avatar billede 220661 Ekspert
27. december 2023 - 20:07 #5
#4 Jeg er enig.
#3 Ville ikke turde at bruge en .iso jeg ikke kender noget til.
Kører selv Windows 10 på begge mine stationære hvor jeg med  powershell kørt som admin har fjernet alle preinstallerede apps i Windows. Har omkring 80 kørende processer i idle og ligger på 1.5 gb ram. Så jeg tænker ikke at man tjener særlig meget ved Tiny 10
Avatar billede ejvindh Ekspert
27. december 2023 - 22:59 #6
Lubuntu er en rigtig fin distribution til gamle maskiner. Har den lidt mere overskud, kan man også prøve xubuntu.

Linux Mint er også fin, men så vil jeg nok anbefale at man går efter XFCE versionen.
Avatar billede kurt54 Ekspert
28. december 2023 - 00:50 #7
enlinux version der minder om windows - windowsfx

https://www.linux.org/threads/windowsfx-linuxfx-11.42422/
Avatar billede 220661 Ekspert
28. december 2023 - 07:34 #8
Med en I5 cpu og 8 Gb ram tænker jeg ikke man behøver at sigte lavt. Hvis computeren har en HDD vil det som #4 skriver give et stort boost på pc med disk tider.
Jeg kører selv en stationær med en FX4100 cpu og 8 Gb  ram (12 år gammel) , og føler ikke den er så langsom på nogen måde til almindelig brug på nettet.
#6 Jeg bruger Lubunto på en rigtig gammel bærbar (15 år gammel)  hvor jeg kun har 1,5 GB ram.
Avatar billede ejvindh Ekspert
28. december 2023 - 09:32 #9
#8: jeg synes ikke det er at sigte lavt, hvis man kører l/xubuntu. Har man først prøvet at køre med disse konstant gennem noget tid, så vil Windows uvægerligt føles som en langsom sæbekassebil.

Skulle jeg være lidt polemisk, og det skal jeg jo nok ikke, så ville jeg sige at det er at sigte lavt, hvis man vænner sig til disse hastigheder ;-)

Btw, det er rigtigt at man kan (og bør) prøvekøre systemerne fra installationsdisken, men man skal være opmærksom på, at det naturligvis giver en lidt urealistisk langsom oplevelse.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. december 2023 - 09:40 #10
#9 Har prøvet Xubunto kort men kan ikke huske hvordan den var.
Det med at sigte lavt  var ment på at jeg tænkte st computeren godt kunne trække en Linux der var lidt tungere at trække med lidt flere muligheder end hvad Lubunto kommer med. Jeg er enig i at Linux stort set lige meget hvilken version man prøver er noget kvikkere end hvad Windows er. Det er også min erfaring.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. december 2023 - 09:40 #11
Vil prøve at hente den igen og prøve den.
Avatar billede ejvindh Ekspert
28. december 2023 - 09:45 #12
Alt i orden :-)

Og ja, xubuntu lægger nogle lidt mere ambitiøse programmer ind, der nok alt andet lige vil være mere tilfredsstillende for de fleste. Men man kan jo også efterinstallere disse, hvis man starter ud med lubuntu.

Jeg bruger selv xubuntu dagligt på en gammel macair fra 2015, og det kører stadig rigtig fint. Så jeg kan i hvert fald bekræfte at systemet er godt til at holde liv i gamle maskiner.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. december 2023 - 09:50 #13
#12 Det vigtigste hvis man primært går over til Linux er jo at finde en version der "holder" en god periode og opdatere jævnligt og er stabile. Jeg er ikke up to date hvor tit det sker dog. Ved dog at Linux Mint i alle afskygninger har en fornuftig plan for hvordan det sker. Nogle Linux versioner har længere mellem at der kommer nye opdaterede versioner.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. december 2023 - 09:57 #14
#12 Kan huske nu det var KDE versionen jeg afprøvede. Vil hente XFCE den her gang.
Har set flere steder som tester vurderer  at Debian er den mest stabile Linux der er.
Måske også derfor jeg valgte Debian edition af Mint, da Mint jo længe har været den version man mente man skulle gå til hvi man skulle gå fra Windows til Linux.
Avatar billede ejvindh Ekspert
28. december 2023 - 12:24 #15
Grundlæggende er alle Ubuntu og Mint versioner baserede på Debian. De forskellige versioner handler primært om brugerfladen og hvilket udvalg af programmer, der kommer med som standard.

Og med hensyn til sikkerheden og opdatering er de nogenlunde lige. På det grundlæggende niveau følger de Ubuntu's pace, der giver jævnlige småopdateringer, hver halve år har en større opdatering, og hvert andet år udgivet en longtime edition.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. januar 2024 - 13:39 #16
Hopper af tråd da spørger ikke melder tilbage.
Avatar billede mort1 Ekspert
03. januar 2024 - 12:01 #17
Desværre har jeg haft lidt problemer med at installere Linux Mint, det skyldes primært vanskeligheder med at få ændret boot rækkefølgen på min computer - men nu er det endelig lykkedes, og det ser ud til, at det fungerer, det ser i øvrigt ganske godt ud - Dog synes jeg at opstartstiden er ret lang - omkring 1 minut og 45 sekunder, og jeg har kun den rene installation.
Til 220661 #16 - Jeg kan kun sige at jeg synes det er ærgerligt, at du hopper af tråden, "ting tager tid" og 27. december er måske ikke det bedste tidspunkt, at starte et nyt projekt, som, i hvert fald i mit tilfælde, har krævet tid.
Jeg endte med at bruge Balena Echter til at lave min USB stik med, men det var nærmest tilfældigt.
Foreløbig tak for hjælp, når jeg får arbejdet lidt med Miont vender jeg utvivlsomt tilbage.
Avatar billede ejvindh Ekspert
03. januar 2024 - 13:32 #18
Jeg servicerer også en maskine med Mint, som har sådan en påfaldende lang opstartstid. Jeg har prøvet at nyinstallere den fra bunden, uden at det hjælper. Foreløbig har vi slået os tåls med, at det må være en bug, der bliver fixet ved næste større opdatering. I hvert fald kan jeg sige, at boottider over ½min ikke er standarden på Linux.
Avatar billede mort1 Ekspert
03. januar 2024 - 15:23 #19
Håber du har ret, næsten 2 minutter er i hvert fald for meget for mig, så jeg afventer, og håber.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. januar 2024 - 12:29 #20
#17 Jeg hoppede af fordi jeg kom til at erindre at du for år tilbage spurgte ind til det samme.
https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1028475
Jeg følte ikke ved den lejlighed der kom meget ud af tråden der, og da du i tråden skrev du ville Linux og der nu er gået snart 5 år så tænkte jeg at tråden her måske ville ende ud med det samme.
https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1028475?k=8328036
Avatar billede 220661 Ekspert
26. februar 2024 - 15:03 #21
Og kan se nu jeg havde ret. Stopper overvågning af tråden
Avatar billede mort1 Ekspert
26. februar 2024 - 17:31 #22
220661 - Jeg ved ikke rigtig, hvad det er du synes du har ret i, men det har du da  sikkert.
Hvorfor du mener, at mit spørgsmål vedrørende Linux, fra april 2019 (lukket i maj 2019), skal blandes ind i dette 2024 spørgsmål (27. december 2023) kan jeg naturligvis ikke vide.
Jeg spurgte fordi jeg havde en ide om at der nok på Linux fronten var sket en masse på de næsten 5 år der nu er gået siden, og så fordi jeg nu igen  har fået lyst til at eksperimentere med Linux, denne gang med en lidt mere potent maskine, og fordi naturligvis gerne ville genstarte det rigtige sted, og på et oplyst og ajourført  grundlag.
Endelig troede jeg i grunden, at netop dette forum var det rigtige, hvis man ville have besvaret spørgsmål, eller ville opdateres, på et emne - og af brugere, som selv har fingrene i materien..
At du stopper overvågningen af min tråd, hvilket du jo første gang meddelte allerede den 4. januar, det må jeg se om jeg kan leve med.