Avatar billede SKJ Juniormester
17. januar 2024 - 17:43 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

2 Lopslag i en celle

I celle C7 (rulleliste) vælges ja måske nej
I celle C8 skal svar (formlen) komme retur med svar ud fra hvad der er valgt i C7 - Bruger denne formel.
=HVIS.FEJL(HVIS(C7="ja";(LOPSLAG(J9;Opslag!A12:D23;4;)));)&""&HVIS.FEJL(HVIS($C$7="måske";(LOPSLAG($J$9;Opslag!A12:E23;5;0)););)
Virker som sådan når "ja" er valgt. Men når jeg vælger "måske" så står der FALSK foran svaret.
Og vælger jeg "nej" står der FALSK
hvad taster jeg lige forkert?
Avatar billede claes57 Ekspert
17. januar 2024 - 18:32 #1
jeg ville nok vende dine 'hvis', så du først tester på 'ja' og derefter på 'nej' og lader resten køre i 'måske' kombineret med 'fejl'
Avatar billede SKJ Juniormester
17. januar 2024 - 18:47 #2
#1 Samme fejl med FALSK kommer. Har du evt. prøvet formlen?
Tror det er et eller to tegn der mangler
Avatar billede claes57 Ekspert
17. januar 2024 - 19:18 #3
du starter med
=HVIS.FEJL(
  HVIS(C7="ja";(LOPSLAG(J9;Opslag!A12:D23;4;))x)
;)
.....
der lukker du af mht parenteser - du skal svare på hvis det ikke er 'ja' i samme område. så der mangler kode der, hvor jeg har sat et x
der bør være en ny Hvis... der tester på 'nej' og så kan du sikkert helt droppe hvis.fejl i det ydre loop da der kun er 'måske' tilbage..
Avatar billede kim1a Ekspert
17. januar 2024 - 19:19 #4
Der er noget med paranteser og & tegn efter dit første lopslag, din hvis sætning har ingen falsk mulighed, hvorfor den skriver falsk ved alt andet end ja.
Slet en parantes af de tre efter hinanden, derefter forstår jeg ikke &" "& hvor vil du have et mellemrum ind? er det efter det opslag Ja giver, så det er resultat-mellemrum
Du kan også nøjes med en hvis.fejl så vidt jeg kan regne ud, så du skal have den anden hvis sætning ind som falsk i den første.
Avatar billede SKJ Juniormester
17. januar 2024 - 20:36 #5
#3 Tak. det var en ; der manglede i mellem );) = 4;)););)&""&HVIS
=HVIS.FEJL(HVIS(C7="ja(LOPSLAG(J10;Opslag!A12:D23;4;)););)&""&HVIS.FEJL(HVIS(C7="måske";(LOPSLAG($J$10;Opslag!A12:E23;5;0)););)

FALSK er væk ved alle 3 valg
Avatar billede jens48 Ekspert
17. januar 2024 - 20:37 #6
Det ser ud til at du blot vil vælge mellem tre kolonner afhængigt af hvad der står i C7.
Jeg vil foreslå at du laver en hjælpecelle i f.eks C8 med denne formel:

=HVIS(C7="Ja";4;HVIS(C7="Måske";5;HVIS(C7="NEJ";6;)))

Så kan du forkorte din formel til

=LOPSLAG(J9;Opslag!A12:F23;C8;FALSK)