Avatar billede LisserB Juniormester
01. februar 2024 - 20:12 Der er 3 kommentarer

Hente værdier fra ark ind i ny excelfil (ikke Lopslag)

Jeg bøvler på mit arbejde med at alle vores prislister er lavet manuelt i Excel, med data baseret på 1 samlet master-Excelfil (men altså manuelt lagt ind i hver sin Excel-prisliste).
Vi skal til at have en prisliste pr. land vi handler i, og derfor vil jeg gerne finde en måde hvorpå jeg nemt kan bruge værdierne fra den samlede Excelfil, til at  sætte dem ind i det format jeg skal bruge (Jeg bruger Sidelayout fra Excel til at lave første side som en forside, anden side er betingelser, og herefter skal data sættes ind).

Hver vare har en række i master-arket. I hver række er der kolonner med oplysninger om varen samt kolonner med priser for de forskellige lande.
Desværre er der visse varer, som er udelukket fra bestemte markeder, og derfor har jeg tænkt mig at angive i en ny kolonne pr. land, hvilket land varen må sælges i.

Er der nogen der kan anbefale en smart måde at hive data for hvert land ud fra masterfilen til hver sin Excel-fil? Jeg skal ikke bruge alle kolonner fra master-arket da en del af dem er til udregning af priserne.

Eller er jeg nødt til bare at filtrere på netop de nye kolonner, skjule visse kolonner, og så lave en copy/paste ind i nye filer (selvom det stadig vil give mig en del manuelt arbejde fordi antallet af prislister øges betragteligt?)

Jeg kan ikke anvende Lopslag da mål-filen ikke indeholder varenumre eller ved hvilke linjer man går efter for hver prisliste.
Avatar billede ebea Ekspert
01. februar 2024 - 20:44 #1
Det lyder til, ud fra din beskrivelse af det der skal ske, at der så mange ting der skal “falde i hak”, at det er bedst at kunne se dit Rk, for at give et bud.
Så bedst hvis du kunne uploade en kopi af begge ark.
Avatar billede jens48 Ekspert
02. februar 2024 - 13:00 #2
Hvis du bruger FILTER funktionen er det forholdsvis let at gøre.
I stil med:
Kolonne A på nyt ark
=FILTER(Master!$A$3:$A$24;Master!$C$3:$C$24=1)
Kolonne B på samme ark
=FILTER(Master!$B$3:$B$24;Master!C3:C24=1)

På masterarket antages det at kode står i kolonne A, Pris i B og salgbarhed i C. Salgbarhed er angivet med 1. og for andre lande gentages kolonne B og C
Avatar billede LisserB Juniormester
02. februar 2024 - 13:13 #3
Tak! Jeg vil prøve lidt videre og har i mellemtiden også spurgt en data-gut jeg samarbejder med, om han evt. kunne lave en løsning til os via PowerBI (eller komme i tanker om alternative løsninger).

Så inden jeg laver noget sampledata som kunne bruges her, vil jeg lige afvente hvad han vender tilbage med.