Avatar billede TheLibrarian Mester
07. marts 2024 - 18:55 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

dato fra ugenummer og ugedag

Jeg har et datasæt med angivelse af ugenummer og ugedag (eg. TORSDAG). Er det muligt at fiske en dato ud fra de oplysninger? Jeg tænker, jeg skal sætte et årstal ind også, men har ikke haft held til at google mig til en løsning.
Pt. er ugenummer i kolonne A, ugedag i kolonne C og årstal i kolonne E, men de kan rykkes om nødvendigt.
Avatar billede claes57 Ekspert
07. marts 2024 - 19:06 #1
Ud fra årstal, så kender du første torsdags position, og derfra ved du, om året starter med uge 1 eller 53 (og hvornår ugen starter). Så er det bare at gå ugenummer frem, og ud fra ugedag et antal dage mere.
Men du skal starte med 1. januar 'årstal' og finde ugedag. Er det fre-søndag, så er du i uge 53. Så går du til mandag i uge 1, og tæller (ugenummer - 1) frem, og derefter ugedag frem, og det er så dato.
Avatar billede TheLibrarian Mester
07. marts 2024 - 19:09 #2
Hej Claes, tak for dit svar. Jeg forstår dog ikke hvad det er jeg skal gøre. Der er ikke angivelse af måned heller, kun årstal, ugedag og ugenummer.
Avatar billede bak Seniormester
07. marts 2024 - 19:30 #3
=DATO( ÅR ;1;-2) + UGEDAG(DATO( ÅR ;1;3)) * UGENUMMER * 7+ NUMMER_FOR_UGEDAG

=DATE(E2; 1; -2) - WEEKDAY(DATE(E2;1; 3)) + A2 * 7 + XLOOKUP(C2;$K$2:$K$8;$L$2:$L$8)

dansk
=Dato(E2;1;-2) - ugedag(Dato(E2;1;3)) +A2 *7 + XOPSLAG(C2;$K$2:$K$8;$L$2:$L$8)

i k2-l8 står ugedag og nummer på denne
MANDAG    0
TIRSDAG    1
ONSDAG    2
TORSDAG    3
FREDAG    4
LØRDAG    5
SØNDAG    6
Avatar billede ebea Ekspert
07. marts 2024 - 19:32 #4
Ud fra din angivelse af rækkefølgen på uge nr., ugedag og år, så prøv med denne formel.
Der hvor du indsætter formlen, skal du formatere cellen som Dato.

=DATO(E1;1;1)+(A1)*7+SAMMENLIGN(C1;{"Mandag";"Tirsdag";"Onsdag";"Torsdag";"Fredag";"Lørdag";"Søndag"};0)-UGEDAG(DATO(E1;1;1)+(A1-1)*7;2)
Avatar billede ebea Ekspert
07. marts 2024 - 19:43 #5
Eller alternativ, hvis du vil bruge ugedags nr. i stedet for ugedags navn, hvilket kan gøre formlen noget kortere.
Samme opstilling, blot i række 2

=DATO(E2;1;C2-3)-UGEDAG(DATO(E2;1;3))+A2*7
Avatar billede TheLibrarian Mester
08. marts 2024 - 14:43 #6
@ebea: Tak, det virker!  Jeg har ugedagene som tekst :-)
Avatar billede TheLibrarian Mester
08. marts 2024 - 14:44 #7
@Bak: tak fordi du tog dig tid til at svare!