Avatar billede RikkePrikke Seniormester
22. marts 2024 - 14:58 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

HVIS funtion

Kære excel-hjælpere

Jeg har endnu en HVIS funktion jeg skal hjælpes med.
Jeg har en celle med et antal i (A1), når det antal er under antallet i A2, bliver der lagt et beløb oveni en resultatcelle (A3). Så snart A1 overstiger beløbet i A2, går A3 i 0,-

Har I en formel på det?

Feks. : A1 = 11                                        A1=31
            A2= 30                                        A2=30
---------------------------                            -----------------
          9000,-                                            0,-

Håber de giver mening?
Vh Rikke
Avatar billede Stig Seniormester
22. marts 2024 - 15:11 #1
Hej Rikke,

Prøv med flg.
=HVIS(A1>A2;0;9000)
Avatar billede RikkePrikke Seniormester
22. marts 2024 - 15:16 #2
Fantastisk tak 🙏🙏
Avatar billede RikkePrikke Seniormester
22. marts 2024 - 15:25 #3
Til gengæld kan resultatet - altså den celle som der enten vil stå 0 eller 9000,- ikke indgå i en anden samlet formel.
Et helt 3 resultat er denne formel en del af.
F.eks:

B1+B2+ A3 (cellen med formlen) +B4 = "VÆRDI" får jeg nu. Er der nogen måde hvorpå den celles værdi kan indgå i en den samlede formel??
Avatar billede ebea Ekspert
22. marts 2024 - 15:38 #4
Hvad har du brugt som formel  til B værdierne ?
Avatar billede Stig Seniormester
22. marts 2024 - 15:42 #5
Det burde ikke været tilfældet. Prøv at tjekke efter at cellerne faktisk bliver behandlet som tal.

Excel er meget eksplicit. Det vil f.eks. sige at "9000,-" er tekst, grundet ",-"
Det samme gælder punktummer som tusinde separator (9.000).

Hvis du gerne vil have vist tusinde separator, eller ",-" efter et beløb, skal det gøres med formatering
Avatar billede RikkePrikke Seniormester
22. marts 2024 - 15:46 #6
Åh 🤦‍♀️😂 naturligvis - tak 🙏🙄