Avatar billede AnnaS Novice
18. april 2024 - 13:47 Der er 6 kommentarer

Hvis(og()) på baggrund af STØRSTE() og FORSKYDNING()

Jeg ønsker at gøre følgende:

I en celle lave en funktion der gør følgende:
Find den højeste dato i en given matrix (returnerer to celler ved siden af hinanden, horisontalt)
Hvis cellerne 2 rækker under de fundne celler = "OK"

    Hvis den fundne dato er før datoen i E7, returner "Ej Kalibreret"
    ellers
    returner den fundne værdie
ellers
    print "Kalibrering ikke godkendt

Jeg kan fint få enkelte elementer til at virke men når jeg forsøger at forene funktionerne, går det galt.

Min tanke er at det skyldes at funktionen STØRSTE() returnerer en værdi, frem for en koordinat, så jeg har derfor forsøgt at indarbejde CELLE("adresse";;), eller ADRESSE(INDEKS(SAMMENLIGN(MAKS)
men uanset hvilken kombination af funktioner jeg forsøger mig med, eller hvilke hjælpeceller jeg benytter mig af, mislykkedes det.

Kan i kloge hoveder hjælpe mig?

Jeg kan desværre ikke bruge makroer, da det skal fungere i et delt dokument på OneDrive.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
18. april 2024 - 14:59 #1
Kan du ikke uoloade en fil til Dropbox, lægge et link til filen herinde, og i filen vise eksempler på ønskede resultater?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
19. april 2024 - 09:54 #3
Jeg ved, hvordan det kan løses, men kan desværre tidligst få set på det efter kl. 18:00, så hvis det haster meget, håber jeg der er en anden der vil hjælpe.
Avatar billede AnnaS Novice
19. april 2024 - 10:57 #4
Det lyder rigtig godt! Jeg afventer spændt :-)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
19. april 2024 - 14:47 #5
Nå jeg fik alligevel tid at kigge på det inden kl. 18:00.

Prøv at se filen under følgende link

https://www.dropbox.com/scl/fi/w90oe3zrsh9x53ufo1t76/Kalibrering.xlsx?rlkey=3sh9l9pwh6f6zgqqzz8q8sp06&st=kccdhymo&dl=0

Formlerne i de grå hjælpeceller kan indbygges i formlerne i række 28, hvis du ønsker det.
Jeg kan ikke forstå de resultater du angiver som ønsket i celle N26 og S26.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
22. april 2024 - 18:07 #6
Nå du er måske allerede væk igen?