Avatar billede nalacin Juniormester
27. april 2024 - 14:03 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

“Haster” Hjælp til 240hz og konsol monitor køb.

Hej.

Vores søn er snart færdig med skolen og vi vil gerne købe en lækker ny skærm til ham.

Først, jo “billigere” jo bedre.

Jeg har er par vi har set på, og jeg synes det er en kæmpe jungle at finde det rette, for enten mangler den ene noget og så mangler den anden noget…… suk 😅.

Han søger en :
1. 4k skærm
2. 240hz
3. Hdmi 2.1 (konsol gaming)
4. Han har en pænt god pc, med et nvidia graffikkort Asus GeForce® RTX 3080 10GB TUF.
Skal der være nvidia gsync i skærmen, for lige meget hvilket vi finder til en god acceptable pris har den “kun” amd free sync. Denne : https://www.proshop.dk/Skaerm/32-Samsung-Odyssey-Neo-G8-3840x2160-4k-UHD-240Hz-VA-With-Quantum-Mini-LED-HDMI-21-Curved-1-ms-Skaerm/3139338.

5. Mange skriver på diverse sider at gsync er for dyrt og “overhyped” og at freesync også kan bruges til geforce kort.

Har i nogle anbefalinger eller råd til os, så vi kan få ro i sjælen og købe en fremtidsikret skærm til både pc og konsol gaming.

Mvh
Avatar billede poko1 Ekspert
28. april 2024 - 18:44 #1
Her har du en mulighed for at vælge forskellige værdier!
https://www.pricerunner.dk/cl/25/Skaerme?sort=price_asc#s_2000089=_25&s_60394219=240_400
Avatar billede ole_madsen Ekspert
29. april 2024 - 10:43 #2
Jeg tror næsten kun I kan gøre ét af to ting:

1. Køb en der passer til budgettet og ser ud til at leve op til kravene, og håb på det bedste.
2. Lægge lidt ekstra penge i, og køb en mærkevareskærm ud fra samme princip - her er der større chance for at alt virker.

Der er så mange forskellige krav og specifikationer i det I lister, at det er håbløst at give et bud på den helt rigtige skærm - eks. er HDMI 2.1 et krav for overhovedet at kunne nå 240hz - og husk at det også gælder selve kablet! - men er man oppe i 4K, skal alle de rette omstændigheder være til stede, for at man kan drage nytte af de 240hz.

Prøv at læse https://www.cablematters.com/Blog/HDMI/does-HDMI-support-240hz - her tages udgangspunkt i kablet, og så spekuleres der ellers i både grafikkort og skærm.

Ang. gsync vs. freesync, har jeg i langt tid ikke spekuleret over dem - min viden kan derfor være forældet, men for et par år siden gjaldt det at selv om både skærm og grafikkort kunne arbejde sammen (understøtter funktionen), så skal spillet man spiller også være skrevet til det. Det er derfor lige så meget et spørgsmål om hvilke spil der spilles, og om de understøtter det ene eller det andet - og derfor er det i det store hele et tilfælde der gør om man vælger rigtigt...
Avatar billede claes57 Ekspert
29. april 2024 - 18:34 #3
Giv knægten jeres budget (uden tillæg) og lad ham selv vælge. Han skal kun have et 'gavekort' fra jer, og når han vælger, så tager I med ud og betaler jeres andel. Dyrere skærm medfører en egenbetalingsdel.
Hvis det er forkert valg, så er det hans egen fejl (læringskurven er stejl)
Avatar billede nalacin Juniormester
29. april 2024 - 20:48 #4
Jeg har fundet en, tak for svarerne ❤️