Avatar billede bhh Mester
23. maj 2024 - 13:57 Der er 4 kommentarer

Diagram - søjle så den viser et rul på 12 måneder

Hej
Hvordan laver jeg et almindelig diagram med søjler, hvor efter hver indtastning månedeligt, altid og KUN kan se de sidste 12 månederes tal.
Altså et rul på 12 måneder.
Er det en smart måde, hvor det kan gøres automatisk?
På forhånd tak
Britta
Avatar billede kim1a Ekspert
23. maj 2024 - 18:41 #1
Det lyder som om dine kildedata hele tiden udvides?

Du bør nok lave diagrammet på en henvisning fremfor direkte fra kildedata. Hvis du f.eks. har en overskrift på måned i Række 1 så kan du på en anden side lave en henvsining der slår op efter måned og år ved hjælp af idag/today formlen.
Altså:
Kildedata: 01-24, 02-24, 03-24, 04-24
I diagramdata: xlookup(month(today())&"-"&year(today()); kildedata overskrift; kildedata række du vil bruge)
Jeg håber det giver mening.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
23. maj 2024 - 21:28 #3
#2 kræver at du har Microsoft 365.
Ellers skal formlerne ændres.
Avatar billede bhh Mester
24. maj 2024 - 08:11 #4
Hej Kim1a
Mange tak for dit forslag/løsningen. Jeg vil kigge på det først i næste uge.
Mvh Britta