Avatar billede codebase Praktikant
21. september 2001 - 17:32 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

matematisk kombinationer

Hvorfor giver 15 lotto tal, 6.435 matematisk kombinationer??
Avatar billede codebase Praktikant
21. september 2001 - 17:34 #1
Og hvordan reducere man de matematisk kombinationer, så det bliver et reduceret system?
Avatar billede top Nybegynder
21. september 2001 - 17:42 #2
hvor mange kugler har du i alt, og hvor mange vil du udtrække?
Avatar billede codebase Praktikant
21. september 2001 - 17:55 #3
er ikke helt med, hvis det er alm. lotto er der vel 7 tal i hver række, ud af 36 tal ialt.
Avatar billede top Nybegynder
21. september 2001 - 18:06 #4
Jamen matematiske kombinationer for hvad?

Normalt vedtilfældig udtrækning uden tilbagelægning er der n*(n-1)*(n-2)*...*(n-k) mulige udfald, hvor n er dine kugler, og k er det antal du vil trække.

Dvs ved lotto er der 36*35*...*30=36!/(36-7)!=4.2*10^10 muligheder..

(Lottotrækningen er i øvrigt hypergeometrisk fordelt hvis du betragter de forskellige vinderchancer - speciel er 7 rigtige, hvilket gør at den er simplere at regne på)

.-)
Avatar billede fuldstop Nybegynder
21. september 2001 - 18:06 #5
For at få 7 rigtige tal ud af 36 mulige er chancen:
36*35*34*33*32*31*30=42072307200
Avatar billede fuldstop Nybegynder
21. september 2001 - 18:08 #6
top>> to sjæle en tanke!! *S*
Avatar billede codebase Praktikant
21. september 2001 - 19:53 #7
oki, og hvordan er Tipstjænsten så kommet frem til at der er 6.435 matematisk kombinationer (rækker) hvis man vælger 15 tal, og ikke kun de 7 der normalt er i en lotto række ??
Avatar billede codebase Praktikant
21. september 2001 - 20:04 #8
Avatar billede codebase Praktikant
22. september 2001 - 20:42 #9
Jeg har benyttet Boolsk Algebra, og udarbejdet en Sanhedstabel:

http://www.codebase.dk/lotto_15tal.jpg

I kan selv teste scriptet her:
http://www.codebase.dk/system.php

Dov, er den kun muligt at teste til og med 10 tal.

Mit forsøg med 15 tal:
Serveren arbejde i over 15 min, og jeg måtte rette i php.ini, så scriptet kunne benytte 32 Mb RAM.

Jeg lukker pt. ikke dette spg., og håber der er en der kan give mig en matamatisk formel.

_codeb@se.
Avatar billede codebase Praktikant
22. september 2001 - 20:48 #10
måske skulle jeg lige sige, at den sidste line i ser på:
http://www.codebase.dk/lotto_15tal.jpg

er den line hvor antallet af 1\'er, er talt sammen.

Hver gang der er en række med 7 et taller, er denne talt som en \'matematisk\' kombination.
Avatar billede top Nybegynder
24. september 2001 - 17:20 #11
dementi:

Jeg havde ikke lige tænkt på at rækkefølgen af lottotallene er uden betydning.

Der er 1 ud af 8.347.680 kombination i Lotto der giver 7 rigtige.. (jeg ser lige om jeg kan komme frem til de 6.435 muligheder i systemet)
Avatar billede top Nybegynder
24. september 2001 - 17:23 #12
Gåden er løst..

Du har 15 valgte tal hvoraf du ved de 7 er vindertal.

Så på hvor mange måden kan du udtrække 7 tal af 15 hvis rækkefølgen er ligegyldig?

Det kan du på 15!/(7!*(15-7)!) = 15!/(7!*8!) = 6435 måder

:-)
Avatar billede codebase Praktikant
24. september 2001 - 17:31 #13
hvordan kan dette skrives i en formel, php godkender....
Avatar billede top Nybegynder
24. september 2001 - 18:17 #14
Jeg søgte på google og fandt en funktion til at beregne n-fakultet:

function factorial($number) {
    $a = $b = (int) $number;
    while ($b>1) {
        $b = $b - 1;
        $a = $a * $b;
    }
    return $a;
}

Den er taget fra http://px.sklar.com/code-pretty.html?code_id=36
:-)
Avatar billede top Nybegynder
25. september 2001 - 13:36 #15
case closed??
Avatar billede codebase Praktikant
25. september 2001 - 14:29 #16
jeg har ikke haft tid til at teste det endnu (sorry)

Men det virker vel, når du siger det....

Bee back, ..
Avatar billede top Nybegynder
30. september 2001 - 13:44 #17
Jeg citerer lige dir spg:
\"Hvorfor giver 15 lotto tal, 6.435 matematisk kombinationer??\"..

og svaret er givet.

Du stiller efterfølgende et tillægsspg, og flink som jeg er finder jeg svaret (i øvrigt er der ikke noget hemmeligt i koden for en fakultetsfunktion - de lavet meget ofte rekursivt som denne).

Fortæl mig lige hvad det er du mener du ikke ved om virker!
Avatar billede codebase Praktikant
30. september 2001 - 17:46 #18
sorry, top

Det er rigtigt, at jeg stiller et tillægsspg...

Og tak for hjælpen...:-)
Avatar billede top Nybegynder
30. september 2001 - 22:24 #19
anytime .-)