Avatar billede anthony Nybegynder
22. oktober 2001 - 19:15 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Routing mv.

Jeg har følgende opstilling:

[NAT-Router]---[FreeBSD]---[Min PC]

Inet IP

192.168.1.1/24 (Min PC)

Problemet består i at jeg gerne vil have internet på mit 192.168.1 segment, men uden at køre nat på min FreeBSD, hvilket jo ikke skulle være nødvendigt.
Min FreeBSD router allerede fint i mellem de to net, dvs. 192.168.1 maskiner kan nå 192.168.0 maskiner og omvendt.
Desuden har jeg opsat min router med en routing-tabel, sådan at jeg kan pinge den fra mit 192.168.1 net.
Altså en løsning er en beskrivelse af routing-tabeller samt klient-opsætning, sådan at jeg kan få mine maskiner på 192.168.1 nettet til at komme på internet.

På forhånd tak

Mvh. Jonatan Anthony
Avatar billede mdr Nybegynder
22. oktober 2001 - 20:38 #1
Din fbsd server, med de to netkort, skal have en default route til din router, og dine maskiner paa 192.168.1.0, skal have en default gateway til 192.168.1.1.
Avatar billede sv Nybegynder
22. oktober 2001 - 23:21 #2
der skal vist også en eller anden for fom ip proxy på hvis man ikke skal bruge nat
Avatar billede anthony Nybegynder
23. oktober 2001 - 09:46 #3
mdr: Min FreeBSD har allerede min router som default gateway, den kan desuden fint komme på Internet, dog virker mit 192.168.1.0 net stadigvæk ikke :-(
Avatar billede z_master Nybegynder
23. oktober 2001 - 10:54 #4
Hmm... Det kan godt være du allerede har prøvet dette, men hvis du sagtens kan pinge routeren f.eks. fra dit netværk med 192.168.1 hvor jeg går udfra at din router er på netværket med 192.168.0, så burde du kun behøve at sætte din gateway op på dine maskiner på 192.168.1 nettet til at være ip\'en for routeren. BSD\'en burde route signalerne fra dit ene net til det andet, hvis den kan klare at du pinger igennem.
Avatar billede mdr Nybegynder
24. oktober 2001 - 17:49 #5
Jeg går ud fra at du har følgende i \'/etc/rc.conf\':

gateway_enable=\"YES\"
router_enable=\"YES\"
router=\"routed\"
router_flags=\"-q\"
defaultrouter=\"<hardwarerouter>\"

De maskiner der sidder paa det 192.168.1.0 subnet, skal bruge 192.168.1.1 som deres gateway, da fbsd serveren selv vil bruge sin egen gateway to at forwarde sine pakker.

Prøv evt. at sætte nedenstående nat parametre ind i din rc.conf file.

natd_program=\"/sbin/natd\"
natd_enable=\"YES\"
natd_interface=\"<interface til router>\"
natd_flags=\"\"
Avatar billede z_master Nybegynder
25. oktober 2001 - 16:49 #6
mdr :
Han skal ikke have Natd installeret for bare at route mellem to netværker. NatD bruges til at ændre ip-adressen. F.eks give 2 computer en IP-adresse ved at lede request igennem den ene af dem. Og det sker sådan set ved routeren, som han har.

Men jeg kan godt se i at han skal have routed kørerende for at få det til at virke.. Men det må jo køre hvis han kan pinge fra det ene netværk til det andet som han skriver ovenover.
Avatar billede mdr Nybegynder
25. oktober 2001 - 18:41 #7
z_master>> fro det første jeg på intet tidspunkt spurgt dig om en forklaring på hvordan NAT og masqurading fungere på, for det andet fungere nat overhoevdet ikke ved at lede nogen somhelts request igennem et interface.

grunden til at jeg har skrevet at han evt. skulle prøve at benytte sig af nat, så er det fordi at nat daemonen også har en dynamisk routing funktion indbygget.

få lige dine facts iorden.
Avatar billede z_master Nybegynder
25. oktober 2001 - 21:21 #8
øøøøhhh?? Facts iorden? Hvad betyder så dette jeg har pastet?

\"FreeBSD\'s Network Address Translation daemon, commonly known as natd(8) is a daemon that accepts incoming raw IP packets, changes the source to the local machine and re-injects these packets back into the outgoing IP packet stream. natd does this by changing the source IP address and port such that when data is received back, it is able to determine the original location of the data and forward it back to its original requester.\"

Såvidt jeg kan se så står der faktisk \"daemon that accepts incoming raw IP packets, changes the source to the local machine and re-injects these packets back into the outgoing IP packet stream.\".
Men ok. det er sikkert mig, som har taget HELT fejl af hvad der står der, fordi for mig står der at den ÆNDRE (Changes) source Ip-addressen og sætter en ny ind.

Dette er taget fra Overview fra denne doc.
http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/natd.html

Men du må meget gerne \"oversætte\" hvad der står for mig, så jeg bedre er istand til at forstå det.
Avatar billede z_master Nybegynder
25. oktober 2001 - 21:24 #9
Jeg glemte faktisk noget i min hast til at fortælle det jeg ved om NATD til at jeg ikke gider at snakke om det. Hvis bare det hjælper ham, så er det ok. Men jeg er bange for at hvis han bruger Natd, så vil der være nogle problemer, som ikke ville være der uden NatD