Avatar billede stampeair Nybegynder
06. november 2001 - 17:53 Der er 7 kommentarer

God Jazz, kender i nogle gode kunstnere

For lang tid siden, var jeg ude med et lign. spm, men på det tidspunkt vidste jeg slet ikke hvad jeg søgte, nu ved jeg i det mindste hvilken stil det skal være, på mp3.com bruger de følgende stilarter inden for Jazz:

Acid Jazz
Bebop
Bossa Nova
General Jazz
Jazz Fusion
Jazz Vocals
Latin Jazz
Smooth Jazz
Swing/Big Band
Traditional Jazz

Jeg søger nogle gode/kendte kunstnere inden for følgende stilarter:
Jazz Vocals
Smooth Jazz
Traditional Jazz

Jeg tror at det skal være nyere musik(ikke 50´er og 60´er), men gerne nye fortolkninger af gamle kunstnere. Jeg kender absolut ingen navne inden for jazz, men støder nogle gange ind i noget jeg blir helt vild med.
Håber der er et par jazz fan derude der kan hjælpe mig igang inden for jazz verdnen. Og lad nu være med lige at søge på jazz, og give et svar med et tilfældigt navn, please, jeg skal jo ud og bruge penge på cd´ere!!

Avatar billede karstenlaursen Nybegynder
06. november 2001 - 18:29 #1
http://www.randersbib.dk/bibliotek/musik/musiklink.htm#jazz

Her er nogle forskellige steder hvor der noget om jazz både nye og gamle
Avatar billede goody-goody Nybegynder
06. november 2001 - 20:15 #2
Traditional Jazz er ikke nyere musik. det er fra før 60\'erne og nok også før 50\'erne
Af jazzsangerinder er der bl.a
Ella Fritzgerald, der sammen med Louis Armstrong har indspillet et del cd\'er - jeg kan meget varmt anbefale en cd kun med jazzklasikere - altså rimlig traditionel, som hedder
\"Ella & Louis\"

ellers de mest kendte:
Billie Holiday
Sarah Vaughn

så er der sådan en som
al Jarreau - sanger
som taget en del gamle melodier op og sunget/spillet dem på helt anden måde

hvis du er til helt moderne \"jazz\" fra 2001 er der fx en nordmand som hedder
Bugge Wesseltoft - klaver
som laver noget meget langtrukket og efter min mening ikke særlig meget med jazz at gøre musik.

Herbie Hancock - som jeg også var meget varm fortaler for, sidst da jeg svarede på dit jazzspørgsmål for et halvt års tid siden - laver også en del musik nu.
Hans aller nyeste album hedder \"future 2 future\"
han skal forresten spille i amager bio den 26. nov. Det er blanding af hiphop og jazz og noget mere jeg ikke helt har styr på.

/goody-goody

Avatar billede stampeair Nybegynder
07. november 2001 - 15:40 #3
Det var godt nok ikke mange svar!!
De fleste her på E hører sikkert pop og lign.
Avatar billede 7th Praktikant
07. november 2001 - 20:40 #4
Smooth Jazz
The Yellowjackets: Dreamland [1994]
Kenny G: Greatest Hits [1982]
George Howard: Reflections [1989]
Boney James: Sweet Thing/It\'s All Good [1998]
George Howard: Very Best of George Howard (& Then Some) [1985]
The Yellowjackets: Best of Yellowjackets [1999]
Gerald Albright: Very Best of Gerald Albright [2001]

Vocal Jazz
Carmen McRae: Carmen Sings Monk [1988]
Etta Jones: Don\'t Go to Strangers [1960]
Helen Humes: Songs I Like to Sing! [1960]
Billie Holiday: Commodore Master Takes [1939]
Joe Williams: Presenting Joe Williams and the Thad Jones-Mel Lewis Jazz O [1966]
Shirley Horn: I Thought About You [1987]
Teri Thornton: Devil May Care [1960]

Traditional Jazz.
Hmmm er ikke helt sikker på hvad du mener med det.
Men ihvertfald overstående kunstnere/grupper der folk der på hver sin måde har haft betydning indenfor deres genre, ved enten at revolutionere eller på anden måde forny genren...

se evt mere på www.allmusicguide.com
Avatar billede 7th Praktikant
07. november 2001 - 20:48 #5
Ved ikke om det er noget, men du kunne evt også ta et kig på www.blueslink.dk
Selvom der står blues tror jeg ikke du skal ta det alt for bogstaveligt.
Avatar billede stampeair Nybegynder
07. november 2001 - 21:55 #6
7th -> det undersøger jeg lidt nærmere
Avatar billede 7th Praktikant
12. november 2001 - 01:45 #7
Du må sgu snart ha undersøgt det.