Avatar billede mcn Nybegynder
10. december 2001 - 13:11 Der er 17 kommentarer og
2 løsninger

1000 mbit ethernet hvad er det lige der....

gør at man kkan køre 1000 mbit på alm kobber...

hvilken kabel standard skal der laves.. ??
kan jeg bruge min eksisterende kat 5 kabling eller skal der trækkes nyt ???

Kan jeg evt bare patche min kat 5 installation om så den kan køre 1000mbit ???
Avatar billede brie Nybegynder
10. december 2001 - 13:14 #1
Hmmm.... dit netkort er sikkert kun et 100 mbit så en opgradering der er nok mest nødvendig... !!!

hehe

\\\\Brie
Avatar billede disky Nybegynder
10. december 2001 - 13:15 #2
det hedder

1000 Mbit (stort M)

Det er 1000 Megabit af data per sekund også kaldet gigabit netværk.

På korte afstanda kan du bruge almindeligt kat5 kabel, over længere afstander er god kvalitet at foretrække.

Hvis din nuverænde installation har hub/switch/router der kan køre 1000Mbit så kan du godt bare skifte netkort.
Avatar billede ultradma Nybegynder
10. december 2001 - 13:17 #3
Og det hedder cat5!!!!!! hehe
Avatar billede ultradma Nybegynder
10. december 2001 - 13:17 #4
Er netkort der kører 1000mb ik ekstrem dyre?
Avatar billede ultradma Nybegynder
10. december 2001 - 13:19 #5
Mb dammit ;)
Avatar billede goulduck Nybegynder
10. december 2001 - 13:19 #6
Som sagt - over længere afstande skal kvaliteten være god, af de kabler du bruger. Der hvor jeg arbejder er der trukket 1 Gbit optisk netværk imellem vores switche.
Avatar billede disky Nybegynder
10. december 2001 - 13:20 #7
extremt dyre nej, men dyrere end 100 Mbit ja
Avatar billede bojohansen Nybegynder
10. december 2001 - 13:20 #8
Avatar billede mcn Nybegynder
10. december 2001 - 13:20 #9
som jeg forstår det kan jeg køre 1000 Mbit på min eksisterende Cat 5 kabling hvis jeg bare skifter mine netkort og switche ???

Men hvad siger standarden for 1000 Mbit ??
max kabel længde ???

er der ikke et godt sted at blive klogere på dette ???
Avatar billede robenogknud.dk Nybegynder
10. december 2001 - 13:20 #10
det smarteste ville nok være lyslederkabel ik`?

arj... prøv evt at installere dit netkort igen eller brug et andet ;)

Hygge ... R&K.dk
Avatar billede ultradma Nybegynder
10. december 2001 - 13:22 #11
Hva´? hvorfor ska han installere netkort igen?
Avatar billede mcn Nybegynder
10. december 2001 - 13:24 #12
der er jo ingen grund til at trække lysleder hvis jeg kan bruge mine Cat 5 kabler til at køre 1000Mbit..

det vil jo gøre opgraderingen noget billigere..

men hvor lang kan jeg gå på et Cat 5 kabel hvis jeg vil køre 1000Mbit ??? det er det jeg er ude efter....
Avatar billede robenogknud.dk Nybegynder
10. december 2001 - 13:27 #13
jeg tror ikke jeg har forstået det der lidt indviklet spørgsmål ... eller også er det blevet skrevet på en underlig måde ;(
Avatar billede robenogknud.dk Nybegynder
10. december 2001 - 13:29 #14
mcn-->  kan du ikke se sarkasmen i mit svar?

lysleder kable ...  LuL

Cat5 kan da sagtens bruges...
Avatar billede ultradma Nybegynder
10. december 2001 - 13:33 #15
Ingen kan se din sarkasme robenogknudhalløj! ;)
Avatar billede bojohansen Nybegynder
10. december 2001 - 13:35 #16
Sidder lige og lure lidt på tomshardware.com og der er ikke noget direkte om 1000Mbit, men der står :

It will be some time before we see Gigabit-over-copper Ethernet in use in non-corporate environments. However, if you want to be prepared for the future, which will likely be Gigabit-over-Copper, it is worth it to spend the few extra cents per foot for category 5e cabling rather than slightly cheaper category 5.

http://www4.tomshardware.com/network/01q3/010820/index.html
Avatar billede robenogknud.dk Nybegynder
10. december 2001 - 13:35 #17
halli halløj morfar det kan du glemme så!!!
Avatar billede bojohansen Nybegynder
10. december 2001 - 13:52 #18
Ja efter 3Com så er kan du med Cat 5, og ikke nødvendigvis 5e række 100 meter :

http://emea.3com.com/products/nics/giga.html?hub=3
Avatar billede mcn Nybegynder
10. december 2001 - 13:54 #19
takker for svar...
Point er blevet fordelt....