Avatar billede staz Nybegynder
17. december 2001 - 15:46 Der er 40 kommentarer og
4 løsninger

Bevis ejerskab af design

For omkring 3-4 måneder siden kom jeg til og snakke med et firma der levere webhoteller. De kunne tænke sig et nyt design og jeg fik gratis web-hotel resten af livet for det. Jeg lavede et layout og kontaktet dem igen. Da svarende de ikke igen og jeg skrev igen. Stadigvæk intet svar. Så, for omkring en månede siden, kontaktet jeg dem igen. Nu svarede de, men ikke med det svar jeg kunne tænke mig.

De havde aldrig hørt om mig og desuden var mit design stjålet. Ikke bare havde de snydt mig for et par timers arbejde, men påstod tilmed at mit design er stjålet. Derfor vil jeg gerne vide hvordan man beviser ejerskab af et layout/design. Selvom jeg ikke kan afsætte det til dem, kan der være andre vil have det.

De påstår endvidre at de kender den person som har lavet det. Så jeg beder om e-mail eller tlf. men af en eller anden grund kan jeg ikke få dette.

Jeg har psd filen som jeg har lavet det i, og det GoLive 5.0 generet site til bevis, men jeg ved ikke om dette er nok. Hvis personen ikke indrømmer vores aftale eller i det mindst afsløre at han ikke kender ham der har lavet design, så jeg har min ryg fri, hvem går man så til.

Hvad ville i gøre..... ?

Jeg har navnet på person og firma, men vil ikke røbe dette da jeg ikke ser nogle grund til og svine persnon mere til.

---- Staz ----
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
17. december 2001 - 15:50 #1
Hvis det du siger er sandt, kan jeg ikke se nogen grund til ikke at offentliggøre personen/firmaet.

Dette kunne endda måske få dem på andre tanker :)
Avatar billede maxium Novice
17. december 2001 - 15:50 #2
1: du har jo ikke meget bevis
2: snak med ham der har nakket dit design
3: du skulle ..... og ... men det firma skulle ...
Avatar billede Himbear Nybegynder
17. december 2001 - 15:52 #3
Jeg har tit tænkt på hvad man ville gøre i en sådan situation, men jeg mener at det er nok bevis, hvis man har original filerne (.psd filen).

Men sådan juridisk ved jeg ikke hvordan det foregår!
Avatar billede thomasledet Nybegynder
17. december 2001 - 15:52 #4
Teoretisk set har du beviser nok... men spørgsmålet er stadig om det er noget, nogen gider gøre noget ved...

Det er godtnok for sent for dig nu, men har man ikke lige penge til at få registreret sit design, kan man gøre følgende:

1) Brænd dit design ud på en skive og skrive eventuelt et par screenshots ud.

2) Find et par vidner, der vil skrive under på dine udskrifter med navn og dato.

3) Put hele molevitten i en konvolut, hvor det vil være tydeligt, om den har været åbnet. Send konvolutten til dig selv som anbefalet brev.

4) Gem konvolutten et sikkert sted, hvor ingen rører den, eventuelt i et pengeskab eller lignende.

Så burde du stå rimeligt godt, hvis det kommer til uenighed om ejerskab - du kan bevise, at du har lavet designet før en vis dato - så er det op til din \"modstander\" at bevise, at han har lavet det før din dato. Og det kan godt blive svært, hvis det er dig, der har lavet skidtet...
Avatar billede thomasledet Nybegynder
17. december 2001 - 15:54 #5
Du må selvfølgelig aldrig åbne konvolutten selv - det skal du lade retten om...
Avatar billede staz Nybegynder
17. december 2001 - 15:54 #6
pelkjaer >> Måske, men jeg vælger og se dette som den sidste udvej. Han er selv bruger af eksperten og han ser dette spm. allerede.

Man han skal vide at jeg vil gøre det hvis andre løsninger ikke dukker op
Avatar billede thomasledet Nybegynder
17. december 2001 - 15:56 #7
Meld dem til politiet... her er jo tale om tyveri/bedrageri...
Avatar billede and.vang Nybegynder
17. december 2001 - 15:56 #8
Det er da godt nok for groft, at hugge dit design!! Men du har jo ophavsretloven på din side, og når du tilmed har filerne endnu... Jeg tror godt på at du kan vinde i sidste ende, men jeg ved godt nok ikke hvem du skal henvende dig til. Prøv evt. at kontakte www.ophavsret.dk (SfO). Det er bare et skud i luften, men de er garanterede interreserede i din sag.

Håber du kan få knækket det webhotel!!

Lykke til!!!

/Anders  (HUSK: Det er jul...)

o<:)3
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
17. december 2001 - 15:58 #9
Jeg siger ud i offentligheden med dem, hvorfor være flink over nogen som forsøger at tage røven på dig?
Avatar billede thomasledet Nybegynder
17. december 2001 - 16:00 #10
... men du må da gerne frigive navnet på webhotellet - ikke for egen hævns skyld, men for at advare andre mod at \"arbejde\" for dem.
Avatar billede ztyxx Nybegynder
17. december 2001 - 16:03 #11
prøv at kontakte ham igen, og forehold ham hvad du har (psd fil og Go-Live filen), bed ham så om at komme med beviser for at du har stjålet det fra den de påstår, og gør ham så opmærksom på, at hvis han ikke vil efterkomme dine ønsker, har du på ingen måde skrubler med at offentliggøre hvem det er, og da særligt ikke på eksperten, hvis han selv er bruger....
Avatar billede dmcn Praktikant
17. december 2001 - 16:05 #12
Lyder meget som et webhotel jeg har haft visse erfaringer med.

staz : Vil du ikke kontakte mig på ICQ 27432201, MSN david@mcnally.dk eller mail david@mcnally.dk? Jeg vil gerne vide om det er samme firma vi har \"erfaringer\" med.
Avatar billede cpufan Juniormester
17. december 2001 - 16:10 #13
En ting er at stjæle et design, en anden er at blive inspireret af et allerede-eksiterende- design og derefter lave sit eget ud fra de samme retningslinier som man nu er blevet inspireret ud fra. Så længe du har \"originalfilerne\" kommer du temmelig langt i din argumentation.
Men men men........
Man kan jo altid \"redigere webstedet\" med frontpage og så gemme det ned på sin egen HD.

Der hvor du skal bevise din \"uskyld\" er selve html koderne som bør se en del anderledes ud selvom du i sidste ende er endt om med et design der ligner en anden side 100%.

Hvis du har ryggen fri - så hæng dog bæstet ud....

Hvis ikke - så luk hellere spørgsmålet i en fart... og få ændret de html koder.
Avatar billede cpufan Juniormester
17. december 2001 - 16:16 #14
Når man nu laver sådanne aftaler med et firma/person som tilbyder modydelser eller penge for den sags skyld, så gem alt korrespondance som har med sagen at gøre indtil sagen er afsluttet.
Det er dit eneste holdepunkt for overhovedet at på penge / modydelser for dit arbejde.

Uanset hvad du gør fra nu af, vil du aldrig se en krone, eller et webhotel.

Men var det et godt design?
så lad mig se det, det kan være vi kan lave den byttehandel som du er blevet snydt for.
Men det kræver at alle de funktionaliteter som jeg har i forvejen bliver implementeret, plus nogle flere som jeg barsler med.

lad mig høre nærmere..........
Avatar billede thomasledet Nybegynder
17. december 2001 - 18:22 #15
en god idé er også, at når man viser sit design frem til en kunde, så vis kun et screendump... helst skaleret ned... på denne måde kræver det en del arbejde at stjæle designet. At give kunden fri adgang til færdig html-kode, før en skriftlig kontrakt omkring betaling, ejerskab etc er på plads, gør det lidt for nemt bare at \"snuppe\" designet....
Avatar billede staz Nybegynder
17. december 2001 - 18:41 #16
Jeg skal nok besvare alle spm. men først i morgen da jeg er tidspres lige nu.

---- Staz ----
Avatar billede lawyer Nybegynder
17. december 2001 - 18:55 #17
Jeg kan sige at jeg er blevet fusket af scannet A/S , ikke hvad angår design men 2800,- Gider ikke forklare hele sagen så hvis i er glade for scannet så bliv ved med det :)
Avatar billede 3rdpixel.hove Nybegynder
17. december 2001 - 19:03 #18
ta da at offenlig gør navnet, kunne jo være det var noget man kunne fryde sig over :)
Avatar billede staz Nybegynder
18. december 2001 - 08:08 #19
n0rmality  >> Du får desværre ikke navnet. Hvis jeg gav det til dig, skulle jeg jo frigive det til alle.

Men når han har læst dette spm. er jeg sikker på han er kommet på bedre tanker. Hvis ikke bliver navnet sluppet fri.

---- Staz ----
Avatar billede mforby Nybegynder
18. december 2001 - 09:09 #20
For at få stoppet denne debat har jeg nu henvendt mig til http://www.ophavsret.dk/ for at få denne sag belyst korrekt da jeg på ingen måde kan se, at det er mit problem om to designere ikke kan blive eninge om, hvem af dem som har lavet et design om hvem der ikke har - og jeg skal hverken bevise eller undskylde noget i den retning og specielt ikke når jeg på intet tidspunkt har ønsket at gøre brug af det!!
Avatar billede staz Nybegynder
18. december 2001 - 09:41 #21
mforby, du har lagt en besked her nu, så jeg forslår vi bruger dette spm. til og komme med fremtidige kommentare.

Hvis jeg får navn, tlf. nummer, eller e-mail på vedkommen som påståes og have lavet dette design er du ude af verden. Jeg gider ikke og have nogle stor diskution i gang for arbejder som er lige meget. Men jeg vil have min ryg fri for beskyldinger.... og derfor vil jeg gerne i kontakt er denne person. Er det for meget forlangt.

---- Staz ----
Avatar billede freefreelancer Nybegynder
18. december 2001 - 09:46 #22
Efter min mening skal du have en aftale på papir..Hvis du ikke har det er der jo nok ikke så meget at gøre..hvis du derimod hart en aftale med dem på papir burde .psd filen være nok til at gå rettens vej.

-Jonas
Avatar billede freefreelancer Nybegynder
18. december 2001 - 09:46 #23
Jeg vil meget gerne have firmanavn hvis det kan lade sig gøre`?
Avatar billede staz Nybegynder
18. december 2001 - 09:59 #24
På nuværne tidspunkt kan det ikke lade sig gøre.... ophavsret har skrevet til modparten og jeg venter på at han kontakter mig så vi kan få en ende på dette spm.

---- Staz ----
Avatar billede lawyer Nybegynder
18. december 2001 - 10:10 #25
Webhotellets problem er jo at de har indgået en aftale om at bruge dit design. Den skal de selvfølgelig stå ved. Har du nogen form for dokumentation for denne aftale? Her i forummet ser det ud som om mforby vedkender sig at have talt med staz om at få lavet design.

Om designet er stjålet er en sag mellem staz og \"tyven\" såfremt en sådan findes. Hvis mforby ikke benytter designet kan han ikke drages til ansvar for at have stjålet et design.

så er den vel ikke længere...
Avatar billede 3rdpixel.hove Nybegynder
18. december 2001 - 10:17 #26
kunne det så være http://dkmail.dk/???
Avatar billede staz Nybegynder
18. december 2001 - 10:23 #27
lawyer >> Præcis. Men sagen er den at jeg er ligeglad med om han bruger designet eller ej. Jeg er enda ligeglad med betaling.

Jeg vil bare have renset mit navn, da jeg færdes meget her, og andre stedet på nette. Og jeg får svært ved og få arbejder, hvis jeg genkendes som en tyv.

3rdpixel.hove  >> Og jeg gentager lige. Det er lige meget hvem det er. Det er en sag, mellem mig og ham.

Jeg har selv skrevet til ophavsret.dk og venter på svar.
Avatar billede 3rdpixel.hove Nybegynder
18. december 2001 - 10:26 #28
ok rolig nu
Avatar billede staz Nybegynder
18. december 2001 - 11:39 #29
3rdpixel.hove >> Det var ikke for at råbe af dig  :-)
Avatar billede lawyer Nybegynder
18. december 2001 - 11:40 #30
mht http://dkmail.dk/???  så opgav jeg at tælle stavefejl :))))

Staz> Du har du i hvertfald afskrevet muligheden for at få et gratis webhotel, da du skriver her til alle at du er ligeglad.

Men du kan da fortælle webhoteludbyderen at hvis de ikke offentliggøre over for dig hvem du skulle have stjålet designet fra anlægger du sag mod injurier. Det er tit det eneste våben amatører forstår...det er når det rammer pengepungen.
Avatar billede lawyer Nybegynder
18. december 2001 - 11:41 #31
Du = Nu
Avatar billede freefreelancer Nybegynder
18. december 2001 - 11:42 #32
Lige præcis hvad min samfundslærer står og blabrer om i skolen...altså at mange danskere først forstår ting når det er noget med penge =)
Avatar billede lawyer Nybegynder
18. december 2001 - 11:43 #33
freefreelancer> Ham må du hellere høre godt efter :)))
Avatar billede freefreelancer Nybegynder
18. december 2001 - 11:45 #34
Det gør jeg skam også hehe :-)
Avatar billede 3rdpixel.hove Nybegynder
18. december 2001 - 11:49 #35
lawyer du ved jo jeg mente http://dkmail.dk/
Avatar billede cpufan Juniormester
18. december 2001 - 11:49 #36
hvem det er, er jo nemt at se.
Kig på tidligere spørgsmål oprettet af mforby, f.eks. det nyeste..
Avatar billede mforby Nybegynder
18. december 2001 - 11:50 #37
Lawyer> nu troede jeg ellers at der endelig var en fornugtig debatør som vidste noget om jura etc. som var gået ind i debatten, men åbenbart ikke når du kan komme med den slags udtalelser for en ting skal du vide og det er, at sagen er videregivet til vor advokat og vi imødeser særdeles gerne en injuriesag for fakta er, at jeg ALDRIG har haft nogen aftale med den \"Staz\" om, at han skulle lave et design!!! - og jeg vil MEGET gerne have at Staz offentliggør den aftale som han henviser til! - så skal jeg til gengæld offentliggøre den korrespondance som jeg havde med han i begyndelsen af november 2001 - og så kunne det jo meget vel være, at du og i andre fik et lidt andet syn på sagen end denne ensidige hetz!!
Og som \"jurastuderende\" burde du jo også vide, at der altid er to parter i en sag!!! og at begge parter skal høre før man fælder en dom!
Men nok om det - min advokat tager sig nu af sagen efter råd fra Juridisk afdeling hos Ophavsret.dk!
Avatar billede staz Nybegynder
18. december 2001 - 12:08 #38
Helt ærlig mforby. Vil du gøre en sag ud af dette.

Hvad aftaler vi måtte have haft er droppet, det trode jeg at jeg havde gjort klart. Den eneste forbindelse mellem det design og mig er at du kender ham som har lavet det samme design.

Men, jeg har intet som jeg kan holde denne sag i, foruden den psd fil hvor jeg har mit design. Derfor vil jeg ikke kunne forsvare mig, så du har allerede vundet. Men så igen.... hvad er det lige du har vundet ?

---- Staz ----
Avatar billede lawyer Nybegynder
18. december 2001 - 12:09 #39
mforby>

Holdt da fast....  godt jeg spiste inden jeg læste denne smøre...for så var den da kommet op igen...

Skal vi lige slå fast..jeg kan kun udtale mig i dette forum på baggrund af det der er skrevet!! Her er beskrevet at mforby indirekte kalder staz for en tyv ik? Det er det vi kan forholde os til og om andet er tilfældet kan vi ikke her gøre gældende.

Det som er blevet opgivet her i forummet er også at I havde en aftale, og det er det vi forholdte os til.

Hvis du er det mindste professionel så fortalte du da hvor staz har stjålet designet for så var du ude af sagen...

Du skal ikke se det som en hetz.. brugerne her forholder sig til det der bliver forelagt og selvfølgelig er der altid to parter.

Grunden til jeg fx aldrig ville vælge dig som udbyder er ikke fordi du kalder staz for styr, men fordi du virker hamrende uprofessionel. Hvis det er som du skriver kunne du jo have afklaret det lige med det samme.

3rdpixel.hove>

Det var også siden jeg referede til :)

Avatar billede 3rdpixel.hove Nybegynder
18. december 2001 - 12:11 #40
lawyer -> ok, gad ikke til at læse på den så den viden var jeg foruden :)
Avatar billede lawyer Nybegynder
18. december 2001 - 12:11 #41
staz> Han har ikke vundet..

han fik ikke dit design, han fremstod som en klovn her, han beskylder dig for at være tyv...

Jeg tror vi alle stoler på at du ikke har stjålet designet..så du vandt!
Avatar billede staz Nybegynder
18. december 2001 - 12:17 #42
lawyer >> Jeg er egentlig efterhånden ligeglad. Jeg har mit design som jeg sælger, længere er den ikke. Hvis så \"tyven\", skulle findes og han mener at jeg har gjort en forbrydelse må han sagsøge mig.

Men tak for opbakningen.

---- Staz ----
Avatar billede ztyxx Nybegynder
18. december 2001 - 12:46 #43
burde denne debat ikke stoppe her nu, det er vist ikke en sag for os, men mellem staz og mforby, og hvad de foretager sig desangående skal vi vist ikke blande os videre i........
Avatar billede lawyer Nybegynder
18. december 2001 - 12:51 #44
staz> præcis...

mforby> Du kender tilsynesladende ikke min baggrund, så skal vi ikke sætte os over det niveau hvor vi begynder at give hinanden titler. Jeg skriver ikke at du er \"kutter-vasker fra Esbjerg.\"

Det kan meget vel være at du har ret, og staz tager fejl... men det har der ikke i dette forum været bevæggrund til at beslutte. Vi forholdte os til det spørgsmål staz kom med.

ztyxx> Enig..

----

Har ikke flere kommentarer, men kan ikke se noget forkert i at diskuterer staz\'s problemstilling. Der blev ikke nævnt navne før mforby røbede sig selv... (dvs det er hans egen skyld)