Avatar billede startfirma.dk Nybegynder
14. januar 2002 - 15:13 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

netscape

Bruger I netscape?

Efter at jeg fandt ud af at Netscape 6 ikke er bagud-kompatibel (... skandale skadale !!!! man kan skrive
ting til 4.5 som 6 ikke forstår) har jeg haft svært ved at tage Netcape seriøst ....

Nogen der har et bud på hvor mange procent man mister hvis man ikke længere gider tilpasse netscape?

Jeg tilpasser pt til IE, mozilla og Opera.

Ingen side at teste på nu, vil bare høre jeres mening :)
Avatar billede webdesigner Praktikant
14. januar 2002 - 15:16 #1
Huraaa For MS..... (nej)
jeg mener ikke det kan vær rigtigt det du siger....(men det kan jo ske :) ) et seriøst firma der laver netbrowsere burde da lave deres browser bagud compatibele...
hvis det er rigtig det du siger så er det for dårligt men tror du ikk der findes opdates eller ligende eller at du har glæmtt at instalere noget??
kunne ikke forestiller mig en sådan fejl!!!
Avatar billede prodic Mester
14. januar 2002 - 15:17 #2
Avatar billede prodic Mester
14. januar 2002 - 15:18 #3
Avatar billede startfirma.dk Nybegynder
14. januar 2002 - 15:19 #4
prodic> Er det for alle der benytter thecounter ?
Avatar billede grunken Nybegynder
14. januar 2002 - 15:19 #5
jeg tror det er minimalt, jeg har flere domæner, og der er statistikken at ca. 4 pct bruger netscape, derudover er der nogle ukendte, på 6-7 %, og til sidst har vi MSIE på mellem 88-90%, det billede mener jeg er meget godt!

Men prøv at lave din hp så kompatibel så muligt, der er jo ingen der ved, om lige den vigtigste \"kunde\" skulle have Netscape :)

-Grunken
Avatar billede startfirma.dk Nybegynder
14. januar 2002 - 15:23 #6
Desuden, Netscape 6 bruger enorme mængder ram, og kører ikke engang hurtigt af den grund!Browseren er tung at navigere i! Forstår ikke at 4% gider at bruge den.

Mht bagudkompatiltet.. ja så har jeg erfaret at den ikke understøtter tidligere versioner 100% !!
Avatar billede prodic Mester
14. januar 2002 - 15:36 #7
Startfirma->NS6.2 kan anbefales. Der har de forbedret lidt. Den er nu bedre at \"danse med\" fremfor den tonstunge 6.0

Tak for pointene.
Avatar billede barefoot Nybegynder
14. januar 2002 - 15:41 #8
aprospros Netscape så havde jeg da hørt nogle rygter om at de ville stoppe med at lave den.
Jeg kan også huske der var en debat på eksperten om det dengang.
Så jeg blev faktisk overrasket da v6.2 kom ud...

Ved i om der er noget hold i de rygter eller hvad?
Avatar billede larssk Nybegynder
14. januar 2002 - 16:21 #9
Har også installeret NS6.2 og kan kun anbefale den.  Selv på min gamle maskine (333mhz, 128mb ram) kører det uden problemer.
Avatar billede djernaes Nybegynder
14. januar 2002 - 16:27 #10
Hejsa,

Netscape 4.x er ret daarlig med hensyn til \"standarden\". Netscape 6 er i virkeligheden ikke ret meget Netscape, men mere open source projektet mozilla. Grundet rn for daarlig start position, en daarlig markedsposition og oensket om at faa noget ud der \"virker\", ja saa har Netscape set stort paa bagud kompatibilitet. ;`:-(

Vi kan sige meget om Microsoft, men de har vaeret en af de store fortaler for bagud kompatibilitet. Tag et Win30 program fra \'90 og koer det paa din xp, og det vil sikkert virke. Det betyder at vi alle forventer at vi kan skrive vores ting en gang ... gid det var saa vel.

Vigtigt maa det vaere at man forsoeger at tilpasse sig w3 standarden. Det er ogsaa vigtigt at kontrollere at der ikke bruges funktioner der oedelaegger noget i \"gamle\" browsere. Naturligvis skal vi ikke teste for det hele, men f.eks. Netscape 4.x boer understoettets efter som det faktisk var den (og NS3) der drev nettet til hvor det er idag, og stadigvaek er valget for naesten alle Unix systemer. Det vil sige, saa laenge man kan laese siden og at funktioner ikke oedelaegger noget af teksten, ja saa har Netscape brugeren jo en mulighed for at faa fat i indholdet, og en mulighed for at vudere om der boer bruges en anden browser.

Ellers boer vi nok spoerge, burde vi ikke lave hjemmesider lidt simplere?

Martin
Avatar billede startfirma.dk Nybegynder
15. januar 2002 - 10:11 #11
Nu kommer min side til at funke i:

IE 4 ->
Opera 5 ->
Netscape 6.2.1 -> hvis nye er kompatible.

djernaes> Så fik vi det på plads med bagud kompatilitet :) Der er nu lavet en særlig løsning for netscape brugere så alle funktioner er mulig :)
Avatar billede djernaes Nybegynder
15. januar 2002 - 16:03 #12
Hej,

Flot indstilling ;)

Martin
Avatar billede barefoot Nybegynder
15. januar 2002 - 18:10 #13
djerned => jeg vil nu ikke give dig ret i at microsoft er den store fortaler for bagudkompatibilitet!
Se f.eks. på deres udgaver af word, man kan ikke åbne et word2000 dokument i word97 med mindre man husker at gemme det på en særlig måde!
Det er virkeligt dårligt!

Så tror jeg iøvrigt ikke at dit program ville virke på winXP grundet microsofts forsøg på at lave kopitabilitet, men mere fordi de ikke gør det store ud af at udvikle nye systemer da det er billigere at lappe på de gamle!

F.eks. har de hugget hele ip stakken fra freeBSD i winXP i stedet for at lave den selv!

Forresten så sker det også jævnligt for mig at programmer ikke kan køre på min win2k, men godt på win 98!
Avatar billede wareagle Nybegynder
22. januar 2002 - 17:56 #14
du vil vel miste ca 5 - 10%

/WarEagle
Avatar billede microtec Nybegynder
24. januar 2002 - 14:04 #15
Man kan ikke helt så enkelt sige hvor mange % besøgende man midster ved at fravælge Netscape, som de statistikker der bliver brugt som dokumentation her.

Det kommer meget an på hvem ens målgruppe er.
For mit eget vedkommende har jeg mange kunder fra universiteterne, hvor mange sidder med maskiner med UNIX og Linux. Her vil det være noget uheldigt kun at satse på besøgende med IE.

Du bør kende din målgruppe før du bestemmer dig :o)