Avatar billede tubby-g Nybegynder
19. januar 2002 - 06:19 Der er 30 kommentarer

WinXP netværk virker bare ikke!

Jeg synes sgu efterhånden jeg har prøvet alt, men det kunne jo være at en eller anden vidste hvad mit problem er, so here goes:

Jeg har en PC som kører WinXP. Ligemeget hvad jeg gør, kan andre computere på netværket - som er sat sammel af en hub, som så er sat til en router - ikke \"komme ind på min computer\", altså se mapperne osv. Når de andre PC\'er på netværket får de enten beskeden: \"\\\\*nav* is not accesible. Logon failure: the user has not been granted the requested logon type at this computer\" eller hvis det er win9x siger den noget med $IPC og så vil den have et password...

Jeg har IKKE sat password på noget. Jeg har slået guest account til. Jeg har prøve at lave en bruger på WinXP PC\'en til en bestemt PC\'er på netværket, som så stadig ikke virker. Jeg er virkelig lost! Er det bare en MEGA bug i winxp som det kun er mig der oplever, eller hvad?!?
Avatar billede samtech Nybegynder
19. januar 2002 - 07:28 #1
Du skal sætte et password på din bruger konto.
Husk at have det samme brugernavn på begge maskiner eller ihvertilfalde have oprette brugernavnet på XP\'eren.
Avatar billede krohn Praktikant
19. januar 2002 - 09:03 #2
Du behøver ikke et password på din konto.... har lige lavet et netværk med 6 pc med XP + 2 pc på en anden submask, der er ikke sat password på noget.
Har du:
Delt drev ?
En firewall der blokere netværk ? eks. Norton 2002 skal sættes op til det interne netværk.
Der kan også være en ip konflikt er dine computere sat på auto ip eller er der tildelt ip?
Avatar billede hells_bells Nybegynder
19. januar 2002 - 09:09 #3
Ja det kunne godt være en firewall der lavede bøvl.
Avatar billede tyler_durden Nybegynder
19. januar 2002 - 11:06 #4
Ja, jeg tror det er XP\'s egen firewall, der driller. Højreklik på netværk, og slår den fra under fanebladet avanceret.
Avatar billede rodfrugten Nybegynder
19. januar 2002 - 12:40 #5
WinXP har også en netværks opsætnings wizard, har du prøvet at køre den?

- Rod
Avatar billede tubby-g Nybegynder
19. januar 2002 - 14:53 #6
Jeg har ikke password på bruger-kontoen, det skulle vel heller ikke være nødvendigt. Jeg har delte nogle drev og mapper ja, den eneste firewall jeg har, som jeg selv kender til er firewall\'en i min speedstream router. Jeg har ikke noget norton firewall eller noget..
Er der en firewall i winxP?? jeg tror godt det kunne være den, men jeg kan sgu ikke lige finde ud af at slå det fra..
Avatar billede tyler_durden Nybegynder
19. januar 2002 - 15:10 #7
Det er meget nemt: Højreklik på netværkssteder - Tryk på din forbindelse - Tryk på egenskaber - Vælg fanebladet avanceret - Slå derefter firewall en fra i bunde.
Avatar billede tubby-g Nybegynder
19. januar 2002 - 15:34 #8
Har jeg prøvet, det virker ikke..
Avatar billede samtech Nybegynder
19. januar 2002 - 17:38 #9
Microsoft laved med XP en forbedring af sikkerhenden, iforhold til 2000.
Man skal have pw på sin bruger for at kunne logge på remote desktop, hvorimod man i en 2000 server kan logge på terminalen uden. Jeg mener det er ligeledes for deling..
Avatar billede tubby-g Nybegynder
19. januar 2002 - 17:42 #10
Jeg vil ikke bruge remote desktop, bare ganske almindelig fil-deling! (well, avanceret fil-deling...)
Avatar billede zabber Nybegynder
19. januar 2002 - 18:07 #11
Højre klik på den mappe du skal dele  på xp
maskinen vælg deling maker tilad nætværksbruger
at ændre mine filer så skulle det virke
Avatar billede tubby-g Nybegynder
19. januar 2002 - 18:14 #12
Huh? Under \"Permissions\" eller hvad? Der er sgu ikke noget sim hedder \"Tillad netværksbruger at ændre mine filer\" i min winxp!...
Jeg har delt ordentligt tror jeg, det virker bare ikke!
Avatar billede samtech Nybegynder
19. januar 2002 - 18:19 #13
Såvidt jeg ved er vil alle remote connections blive afvist, hvis ikke der er password på din bruger.. Men hvis ikke du vil prøve..
Avatar billede netstuff.dk Nybegynder
19. januar 2002 - 18:29 #14
Jeg kan med rimelig stor sikkerhed sige at din gæstkonto til brugere på netværket er deaktiveret. for at aktivere denne gæst bruger så de andre computere på netværket kan komme ind på DIN computer gør du sådan her:

Højre klik på \"Denne Computer\" > Klik på \"Administrer\" eller \"Manage\" som det hedder på engelsk > du klikker nu på brugere og grupper > derefter klikker du på brugere > højreklikker nu på GÆST eller guest på engelsk > tryk på properties eller engenskaber > fjern fluebenet fra \"Account is disablet\" eller \"brugeren er deaktiveret (noget i den stil)\" > du trykker nu bare ok og brugerne på netværket kan gå ind på dine delte drev! :)

MVH
Kasper
Avatar billede tubby-g Nybegynder
19. januar 2002 - 18:50 #15
Nope, min Guest konto er aktiveret. Men jeg vil lige prøve at sætte et password på brugeren og se om det virker, som samtech sagde. Jeg kan bare ikke se hvorfor det er nødvendigt..
Avatar billede tubby-g Nybegynder
19. januar 2002 - 18:55 #16
Det virker heller ikke. Det skal nok lige siges at jeg lige nu prøver med en Win2000 maskine at komme ind på min WinXP. Den giver fejlmeddelsen:

\"\\\\*navn* is not accesible. Logon failure: the user has not been granted the requested logon type at this computer\"

Og det kan jeg bare ikke gøre noget ved :(
Avatar billede samtech Nybegynder
19. januar 2002 - 19:01 #17
Bruger du simple filesharing??
Får du en dialog med brugernavn og password??
Avatar billede samtech Nybegynder
19. januar 2002 - 19:02 #18
HAr du samme brugernavn på begge computere??
Hvilke brugergrupper er de medlemmer af??
Avatar billede tubby-g Nybegynder
19. januar 2002 - 20:33 #19
Jeg bruger avanceret fildeling..
Når jeg prøver at komme ind på min XP maskine med en Win2k maskine får jeg fejlmeddelelsen:

\"\\\\*navn* is not accesible. Logon failure: the user has not been granted the requested logon type at this computer\"

Og når jeg prøver at komme ind på min WinXP med en Win9x maskine får jeg en meddelelse om noget med $IPC og så vil den have et password. Men jeg har prøvet alle de passwords jeg nogensinde har haft...

Ja, brugeren har samme brugernavn på begga pc\'er..
De er medlemmer af gruppen \"Users\".
Avatar billede samtech Nybegynder
19. januar 2002 - 22:39 #20
Det skulle ihvertilfalde ikke have noget med firewall at gøre, for den får jo fat på maskinen.
Prøv om du kan komme ind på maskinen via IP-adressen.
Avatar billede tubby-g Nybegynder
20. januar 2002 - 01:05 #21
Har jeg prøvet..
Avatar billede zabber Nybegynder
20. januar 2002 - 07:44 #22
Vi prøver igen.Højre klik på den mappe du skal dele , klik på hvis du fåstår sikkerrisikoen
men vil dele filer uden at køre guiden skal du klikke her, kør den igennem husk arbejtsgruppe skal være den samme som på de andre maskiner
så skulle du gerne få to steder du kan vælge med deling af mappe og tilad nætværksbruger at ændre mine filer
Avatar billede zabber Nybegynder
20. januar 2002 - 08:05 #23
Jeg har lige prøvet. og det er nok at klikke  på hvis du fåstår sikkerrisikoen
men vil dele filer uden at køre guiden skal du klikke her så kommer der to bokse frem der er markert Nu står det jo nok på engelsk på din pc.
Avatar billede tubby-g Nybegynder
20. januar 2002 - 13:15 #24
Jeg har prøvet det der, problemet ligger et andet sted. Jeg
Avatar billede tubby-g Nybegynder
20. januar 2002 - 13:16 #25
- fatter det ikke..
Avatar billede hells_bells Nybegynder
20. januar 2002 - 13:16 #26
Næh det lyder meget underligt.
Avatar billede tubby-g Nybegynder
20. januar 2002 - 14:31 #27
Kan det være noget med at jeg ikke bruger Administrator accounten på min WinXP? Jeg bruger en bruger \"Tubby-G\" som har administrator rettigheder, skulle det ikke være nok??
Avatar billede boberger Nybegynder
30. januar 2002 - 01:09 #28
Har du oprettet et nyt share på det drev eller bibliotek der skal deles. Hvis du får en meddelelse om at du vil logge på $IPC, er det fordi du skal have administrator rettigheder for at logge ind. Alle shares på WinXp og W2K der starter med $ er administrative shares.
Avatar billede boberger Nybegynder
30. januar 2002 - 01:11 #29
Du skal derfor gå ind under deling og oprette et nyt share, gerne i roden af et drev - hvis det er det du vil. Omstændigt men praktisk i større netværk. :-)
Avatar billede krohn Praktikant
30. januar 2002 - 09:41 #30
Hvilken klient og protokol køre du på dine maskiner ?