Avatar billede rostved17 Nybegynder
21. januar 2002 - 13:09 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Dynamisk ip > Fast ip

Hejsa.

Jeg har (som med så meget andet) skrevet til TDC for at høre om jeg kan få fast ip, istedet for dynamisk, uden at få svar.

Så nu spørger jeg jer: Kan jeg det? Har det noget med beliggenhed at gøre? Og koster det (øv) penge at få det ændret?

Hvis det ka lade sig gøre:
Lige nu er vi 3 på nettet via en switch, men senere kommer der ekstra computere på. Skal vi invistere i en router, eller sætte en server op selv? Hvad er bedst?

Tak på forhånd

/rostved | www.rostved.net
Avatar billede disky Nybegynder
21. januar 2002 - 13:11 #1
jeg har fast ip hos teledanmark (proaccess)

Hvis du postede hvad for en type ADSL du har ville det hjælpe en hel del.
Avatar billede Slettet bruger
21. januar 2002 - 13:13 #2
Hvis du har TDC Webspeed (kabel) tilbyder de det ikke, men du kan da få en slags fast IP-adresse, der er en dansk side der gratis tibyder dette. Finder lige adressen.
Avatar billede Slettet bruger
21. januar 2002 - 13:13 #3
Avatar billede rostved17 Nybegynder
21. januar 2002 - 13:16 #4
Nå ja... undskyld. Vi har TDC Bredbånd (hedder det vist bare)

Pakken uden router... Ikke den med ATM-kort osv.
Avatar billede chries Nybegynder
21. januar 2002 - 13:18 #5
Hvis du har ASDL Netexpress/Bredbånd kan du få en fast ip (og kun én) , men derved opgiver du dine flydende ip\'er (og der kan ikke fåes flere faste ip\'er, så bliver du henvist til proaccess).
Avatar billede rostved17 Nybegynder
21. januar 2002 - 13:20 #6
Jeg kan godt route min forbindelse til netværket, ik\'???
Avatar billede chries Nybegynder
21. januar 2002 - 13:30 #7
Jo, giver du routeren ip\'en kommer det til at køre fint bagved. Men du kan ikke komme i direkte kontakt via ip med de andre (så skal du lave port mapping eller noget). Det skal du spørge en net freak om :-)
Personlig ville jeg beholde de dynamiske ip\'er (købe to extra, koster 10kr/måned - så har du fire) og bruge dyndns metoden.

http://webmail.nic.fi/~lpesonen/BasiliskII/NAT-Router_FAQ.html#3
Avatar billede rostved17 Nybegynder
21. januar 2002 - 13:33 #8
Jo, men hvis jeg nu skal sætte mail/webserver op, så ville det vel være smartest med fast ip, eller hvad?
Kan jeg bruge dyndns metoden, så det samtidig kører ok?
Avatar billede chries Nybegynder
21. januar 2002 - 13:37 #9
Nu er jeg lidt lang ude i områder hvor jeg tror :-) men hvis du skal køre mail server, skal du have en fast ip (som domæne navnet klistes på). Du kan så mappe den til en intern ip via routeren:

http://www.tandb.com.au/internet/nat_dns/
Avatar billede rostved17 Nybegynder
21. januar 2002 - 13:47 #10
Ok :o)

Takker for det. Du får sgu de 20 point

/rostved