Avatar billede thwiz Nybegynder
28. januar 2002 - 21:18 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Nedsætte 12 til 5 volt

Jeg har en strømforsyning på 12 volt, som jeg gerne vil benytte på 2 komponenter, der benytter henholdsvis 12 og 5 volt. Hvordan klarer man lige den?
Avatar billede 1003 Nybegynder
28. januar 2002 - 21:23 #1
du kan dæmpe til 5 volt med en modstand. hvor stort er der strømforbrug, du skal forsyne med 5 volt?
Avatar billede ole-v-t Juniormester
28. januar 2002 - 21:24 #2
Sort + Gul = 12 v
Rød + Gul = 7 V
Avatar billede thwiz Nybegynder
28. januar 2002 - 21:30 #3
Det drejer sig om en ekstern 12 volt adaptor på 2,2 Amp. Som skal trække en harddisk, der benytter 12 volt 2 Amp og en SCSI converter, der trækker 5 volt 500 Milliamp.
Avatar billede 1003 Nybegynder
28. januar 2002 - 21:35 #4
du kan se lidt om ohms lov her der er en beregning der hedder I = strøm U= volt R= ohmsk modstand
en lille en = I x R = U 500Ma x 850ohm = 4,24 volt
på ca. 500Ma skal du ca bruge en 1Kohm´s modstand for at få 5volt  men brug et måle instrument når du bikser med strøm/spændinger- det er vigtigt, at du kender strømmen = amperen eller brænder du strømforsyning, eller brugsenstanden

http://tkhifi.homepage.dk/ohmslov/ohmslov.html

http://www.systime.dk/cd/orbit/Film/walter.fendt/physdk/ohmslov.htm
Avatar billede 1003 Nybegynder
28. januar 2002 - 21:39 #5
Så kan du godt bruge min lille formel, da du ikke overstiger de 500Ma.
Men du skal være ligeså sikker på at din effekt heller ikke bliver overskredet, da dim modstand, skal kunne håndtere effekten så køb en på 1W
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. januar 2002 - 22:08 #6
ja, jeg ville nu nok ha' brugt en spændingsregulator, så er man sikker på at spændingen er stiv uanset belastning!
Avatar billede msmows Nybegynder
29. januar 2002 - 00:30 #7
Som retaxes siger, en 7805 koster ikke mange basører.
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. januar 2002 - 00:46 #8
ja, den koster ikke meget og er langt at foretrække.
Den har kun 3 ben - Ground -Input - Output og 500Ma kan den sagtens klare!
Avatar billede mixter Nybegynder
29. januar 2002 - 08:46 #9
Helt rigtigt med med en 7805. En modstand varierer med strømforbruget. Husk at sætte en lille ellyt over OUT/Ground.
Avatar billede microtec Nybegynder
29. januar 2002 - 15:46 #10
1003 >> Du skal vist øve dig lidt på den udvide ohm´s lov også.
Hvis man følger dit råd ligger der 7V over modstanden (12-5 = 7V) og der løber 500mA gennem den.

Effekt = U * I = 7V * 500mA = 3,5 Watt.

Du kan IKKE nøjes med en 1W modstand. Den skal være på 5W.
.....og hold fingrene fra den, for den bliver MEGET varm.

Det er en rigtig dårlig løsning. Det eneste rigtige er at benytte en spændings-regulator som retaxes siger.
Avatar billede thwiz Nybegynder
29. januar 2002 - 15:54 #11
Hvilken type spændingsregulator skal jeg have fat i - or hvor kan man købe den?
Avatar billede microtec Nybegynder
29. januar 2002 - 16:02 #12
En LM7805 vil passe præcis til opgaven.

Den kan købes i enhver elektronik-butik (det er en standard-komponent).
Prøv www.brinck.dk eller www.vejle-rc.dk
Avatar billede microtec Nybegynder
29. januar 2002 - 16:05 #13
...det er faktisk en MEGET dårlig løsning 1003 kommer med.

Hvis stømmen falder under de 500mA, vil spændingen stige og ikke være 5V. Det vil bevirke at elektronikken på din SCSI converter brænder af.
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. januar 2002 - 16:29 #14
ellers skal man stabilisere spændingen med en Zenerdiode på 5 Volt, så er det sikrere at bruge en LM7805
Avatar billede microtec Nybegynder
29. januar 2002 - 17:25 #15
retaxes >> Jeg var selv lige ved at skrive det med Zenerdioden, men det er ikke en hensigtsmæssig løsning, når det drejer sig om 500mA.
I værste tilfælde skal Zenerdioden kunne holde til 5V 500mA => 2,5W

Almindelige zenerdioder kan holde til 0,4W eller 1,3W (der findes også 3W typer).

Den "rigtige" løsning er en spændingsregulator f.eks. LM7805
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. januar 2002 - 17:54 #16
Nemlig
Avatar billede msmows Nybegynder
29. januar 2002 - 21:51 #17
Vil egentlig mene 1003 skulle aflevere sine point igen, svaret er jo brandfarligt, rent bogstaveligt.
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. januar 2002 - 22:22 #18
så må vi da håbe at han køber en brandsikker modstand, også kaldet en sikkerhedsmodstand!
Avatar billede microtec Nybegynder
29. januar 2002 - 22:45 #19
Tja, selv en sikkerhedsmodstand vil kunne forårsage brand, hvis den ikke er monteret i behørig afstand fra brandbart materiale.
Den bliver også "lun", da 3,5W jo svarer til den varme 3,5W nu en gang er :o)
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. januar 2002 - 23:13 #20
ja, microtec, jeg mindes fra TV dagene, der sad de sikkerhedsmodstande og monteret på hule messingrør der var ført igennem printet, ellers kunne de bare dejse om og brænde omgivelserne.
Avatar billede msmows Nybegynder
31. januar 2002 - 13:11 #21
Ak ja det var tider. Fejlfinding ved at "tæve" rør med et skruetrækkerskaft etc.
Avatar billede microtec Nybegynder
31. januar 2002 - 13:21 #22
... og kikke hvilke rør der ikke var "lys" i.

En gammel "rør-smed" *gg*
Avatar billede retaxes Nybegynder
31. januar 2002 - 13:31 #23
PCC85, PL81, ECC82, ak ja det var tider
Avatar billede retaxes Nybegynder
31. januar 2002 - 13:34 #24
jeg har sågar repareret de helt gamle radioer med tilbagkobling i stedet for Oscillator, eller hvad med en Bispehue (Radio der lignede en Bispehue)