Avatar billede stomper Nybegynder
02. marts 2002 - 20:40 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

hvad er best til adslnetværk

hej jeg har 3 computere og en adslforbindelse, hvis jeg skal have alle computerene på internettet hvad er så best at bruge:

Hub
Switch
Router

Kender i et billigt sted at købe den der er best???

håber i kan hjælpe mig
Avatar billede bundgaard Nybegynder
02. marts 2002 - 20:42 #1
en router..

den kan du leje ved TDC/CC hvor du nu har internet ;)

hub/kabler er billigst ved www.bjtrading.dk eller www.shg.dk ...det er hvertfald min erfaring :)
Avatar billede luxman Nybegynder
02. marts 2002 - 20:43 #2
jeg ville foretrække en switch...
når det er sådan et lille netværk...
du kan tjekker www.EDBpriser.dk

// Henrik Henneberg
Avatar billede bundgaard Nybegynder
02. marts 2002 - 20:43 #3
han skal ha en router for at få flere på nettet samtidig..

og så enten en switch el. hub for at samle hans comps.
Avatar billede hemning Nybegynder
02. marts 2002 - 20:44 #4
HVis du har én fast ip-adresse, ville jeg foreslå dig at købe en dårlig gammel computer, med to netværkskort og installere Coyote Linux http://www.coyotelinux.com/ Så har du din egen DHCP server, så du kan lave dine egne dynamiske ip-adresser! Så køb en hub, med indbygget switch! Så kører du for vildt ;o)
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
02. marts 2002 - 20:45 #5
Avatar billede The Real Yoda Juniormester
02. marts 2002 - 20:49 #6
hvad med bare at leje en router hos TDC ?

Der kan du leje en router med 4 porte... så er alle dine problemer løst...

Den router fungere som både HUB og Router...

Så skal du bare have 3 kabler til 40 kr stk...

Desuden er der plads til fire stik i den router, så der er altid plads til en mere  :-)
Avatar billede hemning Nybegynder
02. marts 2002 - 20:52 #7
Hvis du vælger en router, så har du kun et 10Mbit netværk!!!!!!
Avatar billede bundgaard Nybegynder
02. marts 2002 - 20:54 #8
well said therealyoda :)

hemning > nu er det jo ikke sådan lige at sætte en Linux DHCP server op..

desuden har jeg set dig mange gange efterhånden komme med samme standard svar.."køb en dårlig computer, installer linux og så kører du"

desuden "Så køb en hub, med indbygget switch!" der er rimelig væsentlig forskel på de to...
Avatar billede hemning Nybegynder
02. marts 2002 - 20:55 #9
Hvis du vælger Coyote Linux, så kan du benytte mindst en 486 PC (du kan snart få penge, hvis du tager imod sådan en) og to netkort, så kan du styrre at dit netværk kan være på 100Mbit!!!!
Avatar billede hemning Nybegynder
02. marts 2002 - 20:57 #10
bundgaard > Jo, det er det, med Coyote, du skal blot indsætte en diskette i computeren, den har ikke engang brug for en harddisk!!! Du skal lige vælge hvilket netkort du bruger og hvad den skal bruges til, det er alt, så virker det!!!!
Avatar billede bundgaard Nybegynder
02. marts 2002 - 20:59 #11
hemning > det er sikkert nemt for en som kan finde ud af det..

men før du foreslår ham alt muligt..så kunne du høre hvad hans behov er..det er heller ikke det fedeste at ha en maskine tændt 24/7..tro mig..det har vi..det er røvirriterende..
Avatar billede bundgaard Nybegynder
02. marts 2002 - 21:00 #12
hemning > der er ingen tvivl om at en router er det nemmeste..
Avatar billede bundgaard Nybegynder
02. marts 2002 - 21:01 #13
hemning > men du har ret...Linux er bedre som server end MS ;)

bare en skam det er så svært at sætte op..jeg synes selv jeg er okay inde i computere..men når det kommer til Linux fatter jeg hat :I
Avatar billede hemning Nybegynder
02. marts 2002 - 21:01 #14
bundgaard > Det er ikke nødvendigt at ha' den kørende hele tiden, du kan tænde den, når der er brug for det! Man behøver ikke engang logge sig på computeren, bare start maskinen, så virker skidtet ;o)
Avatar billede hemning Nybegynder
02. marts 2002 - 21:04 #15
bundgaard > Prøv at se på Coyote, man kan endda sætte disketten op fra windows :o)
Avatar billede bundgaard Nybegynder
02. marts 2002 - 21:06 #16
hemning > skal da nok ta et kig på det hvis jeg engang får brug for det ;)
Avatar billede luxman Nybegynder
03. marts 2002 - 00:22 #17
hmm skal du kun have 3 computere på internettet..?
for så ville jeg bare købe en billig switch og købe 4 Ip adresser det har jeg og det virker SUPER...! :)
Avatar billede luxman Nybegynder
03. marts 2002 - 00:29 #18
i burde også lære at i skal ikke skændes i skal hjælpe den der har brug for hjælp....
i skal komme med jeres grunde til hvorfor han skal vælge jeres måde at gøre det på... ikke begynde at skændes....
han skal hjælpes ikke blive forvirret

// Henrik Henneberg
Avatar billede cybermike Nybegynder
03. marts 2002 - 01:01 #19
skal vi ikke skrive en forklaring én gang for alle.

Om hvordan man deler internet, hvad der er bedst hvornår og hvorfor?