Avatar billede dtc Nybegynder
20. marts 2002 - 10:20 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

mange oplysninger i acces???????

Jeg er ved at lave et lille servicesystem - hvor kunder kan logge ind og se aktuel status på reparationer mv....

Mit spørgsmål er nu:

Jeg har lavet en logindel som kører på sessions - dvs. at når kunde 1 logger ind får han de oplysninger der står ud for hans brugernavn i databasen og når kunde 2 logger ind får han SINE oplysninger osv.....

Problemet er nu at jeg skal kunne tilføre en del data til databasen...hvis kunde 1 logger ind og vil se status for sin/sine reparationer - så skal jeg gerne have dem listet efter datoorden - med en efterfølgende beskrivelse.

Eks. 19-03-02 - Påbegyndt reparation af ...bla bla bla
    18-03-02 - Modtaget reparationsordre bla bla bla

HVORDAN GØR MAN DET????

Avatar billede fireworld Nybegynder
20. marts 2002 - 10:24 #1
du indsætter det bare i en database? det er jo lige meget hvor meget data du skal gemme ...

brug evt. TEXT i dine fields settings!
Avatar billede keysersoze Guru
20. marts 2002 - 11:27 #2
det skal du styre ud fra din SQL-sætning - fx i stedet for abre at skrive;

SQL = "SELECT * FROM tabel WHERE kundeid = " & session("kundeid") & ""

skal du skrive

SQL = "SELECT * FROM tabel WHERE kundeid = " & session("kundeid") & " ORDER BY datofelt"

på den måde sorteres alt udtrækkes efter datoen - dette kan du ydermere styre vha "desc" og "asc" alt efter om det skal være faldende eller stigende;

SQL = "SELECT * FROM tabel WHERE kundeid = " & session("kundeid") & " ORDER BY datofelt desc"

SQL = "SELECT * FROM tabel WHERE kundeid = " & session("kundeid") & " ORDER BY datofelt asc"
Avatar billede dtc Nybegynder
20. marts 2002 - 12:52 #3
Hvordan skal man bygge selve strukturen op til databasen???
På nogle kunder vil der måske være 15-20 forskellige datopunkter!!!
Avatar billede keysersoze Guru
20. marts 2002 - 17:26 #4
du skal lave flere tabeller til dette og så lave relationer mellem dem - altså fx

kundeid, adresse, navn, tlf

typeid, opgave

opgaveid, kundeid, typeid

og så lave relationer de 3 tabeller imellem
Avatar billede dtc Nybegynder
20. marts 2002 - 19:07 #5
Hvordan laver man så de relationer????
Avatar billede keysersoze Guru
20. marts 2002 - 19:25 #6
klikker på knappen "relationer" i access - tilføjer de 3 tabeller og trækker fra en tabels kolonne til den relaterende kolonne i den anden tabel
Avatar billede dtc Nybegynder
21. marts 2002 - 08:05 #7
Det har jeg prøvet men synes ikke rigtig at jeg kan få det til at virke....
Kunne du ikke lige prøve at lave en test DB???
Avatar billede keysersoze Guru
21. marts 2002 - 11:17 #8
gider ikke lave en fra bunden - men har du en mail kan jeg sikkert finde en gammel db du kan få en kopi af...
Avatar billede dtc Nybegynder
21. marts 2002 - 13:18 #9
Det lyder VIRKELIG godt - TAK

min mail er dtc@get2net.dk
Avatar billede keysersoze Guru
21. marts 2002 - 13:42 #10
er sendt
Avatar billede dtc Nybegynder
16. april 2002 - 08:06 #11
Det hjalp ikke!