Avatar billede NanoQ Nybegynder
03. april 2002 - 13:15 Der er 52 kommentarer og
1 løsning

Nyt regelsæt og Eksperten FAQ

Jeg er i fuld gang med at udarbejde et nyt dækkende regelsæt til Eksperten. Denne vil blive underbygget af en FAQ der afklarer de mest hyppige tvivlsspørgsål om brud på Ekspertens regler, som feks. http://www.eksperten.dk/spm/192921

Jeg har valgt at starte i omvendt rækkefølge. Dvs. jeg starter med FAQ'en, for at få afklaret de områder der også skal dækkes af regelsættet.

Har i tilføjelser, rettelser, ideer eller kommentarer til den foreløbige FAQ, vil jeg gerne have dem senest imorgen aften.

Tag jer ikke af formuleringen, da den vil blive revideret voldsomt. Dette er kun en foreløbigt ideoplæg. Ignorer også alt der står efter <------, da det er kommentarer til eget brug.

Alle FAQ Q's der omhandler gældende dansk eller udenlandsk lov vil blive underbygget at links til gældende lov. Disse er ikke opdaterede.

--------------------------------

Eksperten FAQ

Q: Må jeg søge gamle spil (abandonware) vha. Eksperten?
A: Ja, hvis du kan dokumentere at spillet er frigivet som freeware. Det er en skrøne at spil automatisk får status som freeware hvis blot de er ældre end 4-5 år. Læs mere på http://www.webopedia.com/TERM/a/abandonware.html

Q: Må jeg søge cd covers vha. Eksperten?
A: Nej. CD covers er ophavsretsligt beskyttet på lige fod med andre trykte medier. Læs svar fra Koda: <link til n0rmality's mailkorrespondence>

Q: Må jeg spørge om hjælp til at lave en kopi af min egen originale musik cd på Eksperten?

Q: Må jeg søge efter spil og programmer via Eksperten?
A: Ja, du må gerne søge efter freeware og sharewaresoftware. Det er ikke tilladt at søge efter piratsoftware (warez).

Q: Må jeg søge efter musik (feks. mp3) eller film (feks. DivX) via Eksperten?
A: Ja, så længe musikken ikker er ophavsretsligt beskyttet. I tvivlstilfælde er det dit ansvar at finde dokumentation. <-------- ??

Q: Må jeg reklamere for min egen hjemmeside på Eksperten?
A: Nej. Eksperten er ikke en reklamesøjle <------ formulering...

Q: Da jeg ikke har modtaget brugbare svar på mit spørgsmål, er det da tilladt at oprette et nyt, for at skabe opmærksomhed til spørgsmålet?
A: Nej. Det er ikke tilladt at oprette et spørgsmål blot for at henvise til et andet. Se regler: <link til ekspertens regler>

Q: Hvad kan jeg gøre for at skabe ny opmærksomhed om mit spørgsmål, hvis jeg efter nogen tid endnu ikke har modtaget et brugbart svar?
A: Hvis du efter en uge ikke har modtaget brugbart svar på et spørgsmål, er det tilladt at lukke spørgsmålet og oprette et nyt identisk spørgsmål <------- tilføjelse til regler?

Q: Jeg vil gerne skifte brugernavn på Eksperten. Må jeg oprette en ny bruger, og overføre den gamle brugers point til den nye profil?
A: ????????

Q: Må jeg oprette flere brugerprofiler på Eksperten?
A: Nej. det er kun tilladt at have én brugerprofil pr. person. Brydes denne regel vil begge profiler omgående blive slettet.

Q: Hvad sker der hvis jeg overtræder Ekspertens regler?
A: Ved grove overtrædelser vil din brugerprofil omgående blive slettet. Normalt vil du dog først modtage en advarsel fra en af Ekspertens co-admins. <- omformulering.

Q: Må jeg spørge efter en registreringskode til et spil eller program på Eksperten?
A: Nej. Det er ikke tilladt at udveksle oplysninger på Eksperten der strider imod dansk eller udenlandsk lovgivning <------- ref. og omformulering.

Q: Er det tilladt at stille spørgsmål der ikke drejer sig om IT på Eksperten?
A: ja. Men disse spørgsmål SKAL placeres i kategorien "Diverse/Fri debat". <--- check op på ref. add. link.

Q: Hvad menes der med at løsninger der er udvekslet via Eksperten skal være tilgængelig for alle?
A: <--------- Definition klarlægges med Jacob

Q: Må jeg udlove penge i et spørgsmål istedet for, eller som supplement til point?
A: Nej. Den eneste gangbare "valuta" på Eksperten er point. Vil du tilbyde penge for et svar, henvises du til www.sharksforum.dk.

Q: Må jeg udlove flere end 200 point for et svar, hvis bare jeg deler spørgsmålet op i flere?
A: Nej. 200 point er det maximale der må udloves i et spørgsmål. Også selv om spørgsmålet i realiteten består af flere delspørgsmål.

/NanoQ
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
03. april 2002 - 13:24 #1
Q: Jeg vil gerne skifte brugernavn på Eksperten. Må jeg oprette en ny bruger, og overføre den gamle brugers point til den nye profil?
A: Det er aldrig tilladt at oprette en ny bruger - Med mindre den gamle er deaktiveret og man har lært af det. Overførsel af point er i alle tilfælde forbudt.

:))
Avatar billede NanoQ Nybegynder
03. april 2002 - 13:26 #2
fino :)
Avatar billede sthen Nybegynder
03. april 2002 - 13:27 #3
Q: Må jeg spørge om hjælp til at lave en kopi af min egen originale musik cd på Eksperten?
A: ?????????????
Avatar billede sthen Nybegynder
03. april 2002 - 13:29 #4
Q: Er det tilladt at komme med racistiske udtalelser på Eksperten
A: Nej - det er jo forbudt ved lov i DK
Avatar billede NanoQ Nybegynder
03. april 2002 - 13:29 #5
sthen, det er bare ting jeg ikke har fået udfyldt endnu... ignorer den slags... den burde have heddet <-------- ???????????, da det bare er en personlig kommentar ;)
Avatar billede startfirma Nybegynder
03. april 2002 - 13:36 #6
nikulaidu>

Så vil du netop genbruge de gamle og yderst uflexible regler !?!

Hvorfor skulle det her ikke være tilladt? http://www.eksperten.dk/spm/148279

Det kan jeg simpelthen ikke i min vildeste fantasi kunne se. Mit brugernavn blev lidt belastet - det væltede ind med juridiske spørgsmål og derfor skiftede jeg til profilnavn startfirma.dk (dog er der gået kage i denne og derfor bruger jeg nu startfirma indtil admin får fikset startfirma.dk (har anmeldt fejl, og ved hvor fejl ligger).

Og herefter overfører jeg igen point fra startfirma til startfirma.dk (og jeg bliver muligvis slettet for det.. sådan er det jo på eksperten, men havde lige en forestilling om at vi skulle have rimelighed ind i regelsættet)  !!!

Mvh www.startfirma.dk
Avatar billede NanoQ Nybegynder
03. april 2002 - 13:38 #7
startfirma, jeg går stadig ud fra der bliver implementeret mulighed for at ændre sit brugernavn. Det afhjælper jo den situation :)
Avatar billede startfirma Nybegynder
03. april 2002 - 13:45 #8
nanoq>

Korrekt - jeg fik fx. at vide af n0rmality den kom sammen med E3 (det gjorde den ikke)

Så måske der skal være en undtagelse til hovedreglen indtil denne funktion er implementeret. Den undtagelse kan også tage højde for når ens profil er i stykker. Jeg har jo 2 profiler lige nu da startfirma.dk-profilen er i stykker. Og så firkantet som reglerne herinde bliver fortolket så må vi vist også have denne med :))

Mvh www.startfirma.dk
Avatar billede NanoQ Nybegynder
03. april 2002 - 13:48 #9
naaahh... tror bare vi skal ha' dig slettet... ;)

Jeg vender lige situationen med Admin.. :)
Avatar billede startfirma Nybegynder
03. april 2002 - 13:50 #10
nanoq>

Så går der da først ged i den :))

Mvh www.startfirma.dk
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
03. april 2002 - 13:51 #11
nanoq og startfirma -

Jeg ved at Jacobs holdning er den at det at skifte brugernavn ikke skal være muligt. Gå ind, brænd dine 300 point af og opret en ny bruger nej det vil gøre det langt nemmere at snyde og umuligt for folk at genkende Eksperter. Hvordan vil folk også reagere på f.eks co-admins med nyt nick 4 gange om dagen.

P.t er der en bug i systemet der gør at nogle brugere ikke kan logge ind. Det er vi selvfølgelig nødt til at se stort på. Dog skal "jeg_kan_ikke_logge_ind_brugeren" selvfølgelig afmeldes, når deres originale bruger igen kan.

Pointoverførsel har ALLE dage været verboten og ganske mange er slettet for det. Fordi du ikke ser det lige pt, så følg din sunde fornuft - Ikke alting er skrevet ned og det kan mange beklage sig over. F.eks står der heller ingen steder at det er forbudt at skrive "fede nar" - men man kommer ikke langt med den slags.

Sthen og Nanoq - Q: Må jeg spørge om hjælp til at lave en kopi af min egen originale musik cd på Eksperten?
A: ?????????????

Svaret er nemt nok. Koda skriver:

"Det er endvidere ikke tilladt at få medhjælp til kopieringen (medmindre der er tale om medhjælp fra husstanden) - man må således ikke få en bekendt til at hjælpe sig."

Det kan man jo så grine lidt af... :))

/Nikolaj
Avatar billede startfirma Nybegynder
03. april 2002 - 13:54 #12
nicolaidu>

Dvs at jeg kan overfører startfirma's point til startfirma.dk når denne igen virker? (ellers er der da ingen rimelighed til når det skyldes en bug!!!)

Mvh www.startfirma.dk
Avatar billede jelzin101 Praktikant
03. april 2002 - 14:10 #13
Sthen og Nanoq - Q: Må jeg spørge om hjælp til at lave en kopi af min egen originale musik cd på Eksperten?
A: nej ifl. ophavsretsloven kapitel 2 § 12 stk 3. er det ikke lovligt.
Avatar billede snigermunken Nybegynder
03. april 2002 - 14:55 #14
nikolajdu-> Jeg syntes ikke helt din faq passe sammen... "brugeren" spørger om han må overføre poimt.
Og der blive svaret man ikke må oprette en ny bruge før den anden er slettet og man har lært af sine fejl? jeg syntes ikke helt de passer sammen :)

Q: Jeg vil gerne skifte brugernavn på Eksperten. Må jeg oprette en ny bruger, og overføre den gamle brugers point til den nye profil?
A: Det er aldrig tilladt at oprette en ny bruger - Med mindre den gamle er deaktiveret og man har lært af det. Overførsel af point er i alle tilfælde forbudt.
Avatar billede dmcn Praktikant
03. april 2002 - 16:02 #15
Q: Må jeg spørge om hjælp til mine dansk/matematik/engelsk/tysk/andre lektier?
A: Eksperten er ikke et lektieforum. Vi laver ikke dine opgaver for dig. Dog kan du være temmelig sikker på at modtage hjælp til udregningsmetoder i Fri Debat, men hele opgaver er ikke velkomne. <------ Formulering

Håber I forstår meningen. :)
Avatar billede startfirma Nybegynder
03. april 2002 - 17:31 #16
Q: Må jeg få hjælp til at starte en virksomhed?
A: Nej skynd dig over til www.startfirma.dk og få hjælp. Det har de helt styr på derovre.

;)
Avatar billede dmcn Praktikant
03. april 2002 - 17:34 #17
Q: Må jeg få hjælp til at starte en virksomhed?
A: Da eksperten ikke er en reklamesøjle (læs spørgsmål ovenfor) så kan vi desværre ikke henvise til www.**********.dk, der ellers er det bedste sted at spørge - så spørg du blot her. :)
Avatar billede echsphilee Nybegynder
03. april 2002 - 17:39 #18
Q: Er humor tilladt på Eksperten?

A: Ja, selvfølgelig, men ens eneste grund til at være på Eksperten skal ikke være for at fyre vittigheder af <----formulering
Avatar billede startfirma Nybegynder
03. april 2002 - 17:40 #19
Q: Hvor ligger nærmeste børnehave?
A: Lad du bare dine unger lege her, vi passer så mange børn i forvejen.

;)
Avatar billede startfirma Nybegynder
03. april 2002 - 17:47 #20
NanoQ>

Du kunne godt lige have nummereret din FAQ.

citat:

Q: Må jeg spørge efter en registreringskode til et spil eller program på Eksperten?
A: Nej. Det er ikke tilladt at udveksle oplysninger på Eksperten der strider imod dansk eller udenlandsk lovgivning <------- ref. og omformulering.

/citat

Skal vi ikke bare holde os til den danske lovgivning? De har altså de mærkeligste love i afghanistan m.m  :D
Avatar billede NanoQ Nybegynder
03. april 2002 - 18:11 #21
nummereret?

nejnej... kvinder må kun svare på spørgsmål iført slør :)
Avatar billede startfirma Nybegynder
03. april 2002 - 18:17 #22
Det var bare fordi at så kunne jeg henvise til FAQ nr. 12 i stedet for at citerer. Det samme gælder det kommende regelsæt. Det er nemmest hvis det bliver opsat i 1, 1.2, 1.3, 2, 2.1 osv :)

Mvh www.startfirma.dk
Avatar billede nuckiear Nybegynder
03. april 2002 - 18:34 #23
jeg søge cd covers vha. Eksperten?
A: Nej. CD covers er ophavsretsligt beskyttet på lige fod med andre trykte medier. Læs svar fra Koda: <link til n0rmality's mailkorrespondence>

Dette er faktisk ikke sandt.. Jo til en hvis grad ! MEN! Der findes MANGE lovlige covers som er HJEMMELAVET og dermed 100 % lovlige!

Det burde måske omfumleres!
Avatar billede startfirma Nybegynder
03. april 2002 - 19:24 #24
Q: Får man e-mails når der kommer indlæg i de spørgsmål hvor jeg deltager?
A: Kun hvis du er meget heldig, og sørg for at bruge linket i din e-mail da scroll-down ligger bag ved banneret :D
Avatar billede echsphilee Nybegynder
04. april 2002 - 07:12 #25
Q: Hvor mange point må man have ude? <eller> Hvor mange åbne spm. må man have?
A: ?
Avatar billede cdelicht Nybegynder
04. april 2002 - 08:50 #26
Q: Hvor mange spm må jeg have åbne ad gangen?
A: Så mange du har lyst til, men ingen spm må ligge uberørte i mere end 3 md. Hvis det sker kan du ikke oprette flere spm. før du har lukket det spm. der er blevet 'for gammelt'.
Avatar billede admin Novice
04. april 2002 - 17:33 #27
Var det ikke en idé at gruppere FAQ'en, således at der er en FAQ for oprettelse af spm o.s.v. ?
Avatar billede NanoQ Nybegynder
04. april 2002 - 18:12 #28
admin, det bliver den... denne er KUN en slags "arbejdskopi"... Den bliver grupperet og punktopstillet i den endelige version :)
Avatar billede dmcn Praktikant
04. april 2002 - 18:17 #29
nuckiear : Hjemmelavede covers er også ophavsretsligt beskyttede.
Avatar billede echsphilee Nybegynder
04. april 2002 - 20:26 #30
Q: kan man blive smidt ud af Eksperten for ikke at give point nok?
A: ja, i særlige tilfælde kan Admin eller CoAdmin smide en bruger ud (feks. http://www.eksperten.dk/spm/193805)
Avatar billede NanoQ Nybegynder
04. april 2002 - 23:12 #31
echsphilee, har du ingen seriøse kommentarer, så hold dig ude af dette spørgsmål... tak.
Avatar billede echsphilee Nybegynder
05. april 2002 - 06:43 #32
nanoq>>det var bestemt ment seriøst...selv tak. Har du haft en dårlig dag eller er det kun brugere med 5-cifrede point-tal, som må komme med kommentarer?
Avatar billede NanoQ Nybegynder
05. april 2002 - 08:54 #33
Q: kan man blive smidt ud af Eksperten for ikke at give point nok?
A: ja, i særlige tilfælde kan Admin eller CoAdmin smide en bruger ud (feks. http://www.eksperten.dk/spm/193805)

Du må undskylde hvis jeg fejlfortolker. Men jeg har svært ved at se sådan en detalje skal med i en FAQ... det ligner mere en utilfredshed med en coadmins handling.
Avatar billede echsphilee Nybegynder
05. april 2002 - 13:20 #34
hvis mit indlæg ligner utilfredshed med coadmins, er det ikke tilsigtet. der er ikke gemt nogen anden betydning bag ordene. det skal slet og ret forstås således, at da der jo er et point-system, må det være hensigtsmæssigt at forklare, hvordan man skal bruge det. og så vil jeg i øvrigt gerne undskylde min bemærkning 06:43:24 dd. jeg blev sur, og det resulterede i et dumt indlæg.
Avatar billede kapla Nybegynder
05. april 2002 - 16:21 #35
Q: Kan jeg få email uden at være med i spørgsmålet.
A: Tryk på udfør
Avatar billede frkolsen Nybegynder
05. april 2002 - 23:23 #36
Q: Hvordan kommer man i gang som ny på Eksperten?
A: Klik på "Velkommen til Eksperten"...
Avatar billede fcs Novice
06. april 2002 - 18:11 #37
Forslag: Hvis en bruger skriver: "Jeg tager pointene selv, da jeg selv har fundet en løsning", skal denne løsning offentliggøres i spørgsmålet - enten vha. et link eller ved at offentliggøre kildekoden der har været spurgt om.
Avatar billede fcs Novice
06. april 2002 - 18:20 #38
Hej Nanoq.

Her kommer lige et par forslag mere:

1. Mht. at spørger skal føre bevis for at det er abandonaware, mener jeg at det skaber for meget bøvl. I mine øjne burde reglen være: Eksperten sidestiller såkaldt abandonware med warez og der må derfor ikke spørgs efter dette på eksperten.

2.  Der bør være en regel om at overksriften på et spørgsmål SKAL være beskrivende for spørgsmålet (ikke bare "hjælp mig" eller "HALLLOOO!!!")

3. Hvis en bruger ikke besvarer en CoAdmins henvendelse ang. snyd, kan denne bruger deaktiveres efter X dage?

4. Sproget på eksperten skal holdes i en pæn og ordentlig tone.

Det var vist alt hvad jeg lige havde ;-)
Avatar billede NanoQ Nybegynder
06. april 2002 - 18:25 #39
Fint nok... men husk at der FINDES "ægte" abandonware - Den skal vel ikke forbydes? :)
Avatar billede NanoQ Nybegynder
06. april 2002 - 18:26 #40
jeg er træt... jeg svarede på en besked jeg fik af n0rmality andetsteds ;)
Avatar billede fcs Novice
06. april 2002 - 18:37 #41
Nanoq>> Dit svar hænger da fint nok sammen med det jeg skrev. Ja, der findes ægte abandonware, men det jeg som coadmin gerne vil undgå er de alenlange diskussioner om hvorvidt det program / spil der efterspørges virkelig ER abandonware. At bede spørger om at bevise dette, kan selvfølgelig fjerne en del af disse diskussioner, men i mine øjne er det nemmeste (og bedste for alle parter), at fjerne al tvivl og så bare sige at abandonware ikke er tilladt på eksperten.

Hygge ;-)
Avatar billede NanoQ Nybegynder
06. april 2002 - 18:39 #42
hehe... jeg er MEGET træt... blander ting sammen...

Det går ikke så godt idag ;)
Avatar billede NanoQ Nybegynder
06. april 2002 - 18:40 #43
For min skyld ingen alarm... jeg tager den med i mit oplæg til nyt regelsæt.. så må Jacob jo afgøre om den skal med i sidste ende :)
Avatar billede fcs Novice
06. april 2002 - 18:53 #44
Fint nok (jeg har allerede snakket lidt med Jacob om det på mødet i mandags - jeg ville bare lige høre hvad de andre brugere sagde til det)
Avatar billede fiskesuppe Nybegynder
09. april 2002 - 00:56 #45
nanoQ (aka. isbamse) -> Du skrev, at det ikke bør være lovligt på Ekperten at have flere brugere? Synes du selv, at du overholder den regel? :)
Avatar billede NanoQ Nybegynder
09. april 2002 - 09:37 #46
Fiskesuppe, ja

Hvor mange er det lige der er aktive? - lad være med at anklage, når du ikke har belæg for dine påstande...
Avatar billede fiskesuppe Nybegynder
09. april 2002 - 17:54 #47
nanoq -> Ingen anklage fra mig. Jeg gider ikke lege politi her på siden, og havde ikke set, at du havde deaktiveret din ene bruge, så det må du naturligvis undskylde, hvis jeg gjorde dig irriteret.

Men kan du ikke forklare hvorfor der overhovedet er mulighed for at deaktive sin bruger. Et af problemerne på Eksperten er, at visse folk oprette mere end én bruger, men nu har I altså gjort det "lovligt" at snyde sig uden om pointsystemet. Jeg kan komme med et eksempel:

1. En person kommer ind på Eksperten, opretter en bruger og giver alle sine 300 point væk i starten, for det er jo klart, at hvis man udlover mange point, vil mange brugere læse spørgsmålet og måske bruge mere tid på at besvare det.
2. Når han ikke har flere points efter eksempelvis en uge, opretter han bare en ny bruger og derfor går han overhovedet ikke ind for Ekspertens formål, nemlig at få hjælp hvis man hjælper andre. Man hjælper KUN sig selv hvis vi ser bort fra pointene.

I teorien skaber i derfor point-inflation gør det muligt at folk kan have mange samtidige brugere (dog kun én aktiv bruger).
Avatar billede NanoQ Nybegynder
09. april 2002 - 18:09 #48
fiskesuppe, jeg giver dig helt ret. Det er en uhensigsmæssighed der burde stoppes. Men det er nok svært :)

I mit eget tilfælde mistede jeg point på "skiftet", da IsBamse havde tjent væsentlig flere point end der var brugt. Men det kan udnyttes...
Avatar billede jelzin101 Praktikant
15. april 2002 - 21:21 #49
nanoq her lige mit forslag til en del af regelsættet -> frit efter straffeloven :
§ 1 Den, som med hån, skældsord eller anden fornærmelig tiltale overfalder nogen af de af experten fastsatte administrative personer under udførelsen af hans tjeneste eller hverv eller i anledning af samme, straffes med deaktivering.
Stk. 2. Lægger nogen ellers de nævnte personer hindringer i vejen for udførelsen af deres tjeneste eller hverv, straffes han med advarsel eller deaktivering.

§2
Med advarsel eller tidsubestemt deaktivering straffes den, som offentligt eller i retsstridig hensigt udgiver sig for at have en offentlig myndighed eller offentlig bemyndigelse til eksperten, eller som uden offentlig bemyndigelse udøver en virksomhed, til hvilken en sådan kræves, eller vedblivende udøver en virksomhed, til hvilken retten er ham frakendt.
Stk. 2. Med advarsel og under særlig skærpende omstændigheder tidsubestemt deaktivering straffes den, som medvirker til, at en person, der er frakendt retten til at udøve en virksomhed, udøver denne.

Mvh
Jelzin101

ps. det kan godt være det skal omskrives en smule, men ideen burde fremgå :)
Avatar billede exp Juniormester
16. juli 2003 - 22:20 #50
Er der en officiel eksperten-faq?

Og nej, mener ikke den på ebruger er officiel :-)
Avatar billede athlon-pascal Juniormester
20. juli 2003 - 17:31 #51
Exp: Om 20 år er der måske, hvis vi er heldige :-)

Man bør også overveje at lave en guide med nogle (få) af Ekspertens vigtigste værdier, som helt nye brugere kan henvises til ved oprettelse.
Avatar billede exp Juniormester
20. juli 2003 - 17:39 #52
:-)
Avatar billede arnepedersen Forsker
22. oktober 2003 - 12:52 #53
Hvordan ændrer jeg boxinstillingerne så de kopmmer tilbage til standard