Avatar billede michael-rene Nybegynder
11. april 2002 - 19:17 Der er 9 kommentarer

Streaming live

Er rimelig på bar bund hvad webcam og sådan noget angår.
Men vil gerne hører hvad det kræver af udstyr for at sende live på nettet fra webcam.
Det jeg havde forestillet mig var 2-4 camera med lyd som skal streame live uden forsinkelse eller 2 sek opdate, altså det skal kører gladt.
Hvad kræver det af kamera.
Hvad kræver det af server.
Hvad kræver det af forbindelse osv.

Hvis vi forestillede os der kunne være 10-1000 mennesker der så med.

Hvis i har andre forslag til hvad jeg skal være opmærksom på er i velkommen til at komme med det.

/Michael Knudsen
Avatar billede hoejrup Nybegynder
11. april 2002 - 20:41 #1
Du kunne regne lidt på oplysningerne:

Maksimalt antal bit pr. sekund sort/hvid ved en opløsning på 320x240 pixel: ((320x240)/2)x1000 = 38,4 Mbit/s

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
11. april 2002 - 20:42 #2
Så skal du ogås lægge noget oveni til kontrolbit, når data skal sendes via internettet.

/per
Avatar billede michael-rene Nybegynder
11. april 2002 - 20:59 #3
Det er jo en rimelig del :)
Avatar billede hoejrup Nybegynder
11. april 2002 - 23:21 #4
Ja, det er en del, og så har jeg lavet en beregning med jpg billeder:

Et jpg 320x240 pixel farvebillede i jpg low quality 3 fylder ca. 137712 bit

Antal bit pr. sekund for 1000 brugere: (137712/2)x1000 = 68,9 Mbit/s

Du kan sagtens klare det med ny indkøbt computerudstyr, men en 100Mbit
fastnet internet forbindelse koster sikkert en formue!

/per
Avatar billede mindblower28 Nybegynder
12. april 2002 - 02:18 #5
Hvilket kamera kræves?

- I den perfekte verden kan du 'nøjes' med et 3 CCD kamera f.eks. Sony PD150 (ca. 37.000 Kr.) og et Osprey 200 kort :-)

- I den knap så perfekte verden, så kan et Phillips USB webcam også bruges - Phillips er kendt for at være gode under halvdårlige lysforhold - Hvis lysforholdene er gode, så er Logitech at foretrække, da de leverer (generelt) et bedre billede.

Server?

- Igen... I den perfekte verden min. en dual gerne 2 x 2.2 Ghz og 2 styks Osprey 200 kort - Min. 1 GB RAM

- Og endnu engang.. I den knap så perfekte verden, så kan en dual 1 Ghz også løse problemet, men der SKAL 1 Osprey kort per. stream.

Hvad kræves der af forbindelse?

Det kræver streamkvalitet + 15% x antal brugere
eks.:

Der encodes i kvalitet af 50 Kbps til 100 brugere...

50 + 15% = 57,5 Kbps x 100 brugere = 5750 Kbps (=5.6 Mbps)

Sådan - så er man næsten oppe at køre med det samme *GG*

- Jeg vil lige understrege, at jeg nævner Osprey kortet flere gange... Osprey er standard, når man taler streaming... Det fås i flere udgaver og versioner - F.eks. er der et dualkort, så man kan encode den samme stream i forskellige hastigheder...

Ydermere vil jeg lige pointere, at der ikke er noget der er 100% live på Nettet... Det ER forsinket! Forsinkelsen kan man simpelthen ikke komme udenom - alene encoderen skal liiiige have en buffer den kan tage af - og derefter kan vi snakke om den fysiske afstand fra server til klient ( og pludre lidt om partikelhastighed i et ledningsnet *GG*).

Generelt i Danmark kan man opleve op til halvanden minuts forsinkelse - nogle tilfælde bedre og i andre tilfælde værre :-)

Et godt råd på vejen, er at du/I bør starte ud med ét kamera og vurdere hvad jeres egentlige behov er  - er det 500 samtidige brugere eller er det 50 med et peak på 100?

Alt softwaren (Windows Media Encoder - som forøvrigt er gratis) fås via microsofts website...

Pøj pøj med det ;-=
Avatar billede mindblower28 Nybegynder
12. april 2002 - 02:20 #6
Jeg glemte liiiige at sige, at de 15 % netop er de kontrolbits, som er nævnt i et tidligere indlæg *S*
Avatar billede mindblower28 Nybegynder
14. april 2002 - 22:52 #7
Så døde den tråd? :-)
Avatar billede p65 Nybegynder
14. juni 2002 - 10:44 #8
Hvad med at bruge Multicast?