Avatar billede equip.dk Nybegynder
17. april 2002 - 17:31 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

igang med .NET

Hej
Jeg vil gerne igang med at lære .NET
Hvor skal man starte...?
Hvad skal man bruge for at afvikle .NET scripts på sin comp.?
Hvilken software koder i i'.
Håber i vil hjælpe med nogle links, navne på hæfter/bøger osv..

Avatar billede odegaard Nybegynder
17. april 2002 - 17:43 #1
www.asp.net kan du downloade SDK'en (~120mb) som indeholder framework og dokumentation. Hvis du vil undvære dokumentationen, eksempler osv. så kan du til at begynde med nøjes med at downloade frameworket alene (~21mb).
Herudover skal du selvfølgelig have en IIS5 webserver installeret.

Til at kode i kan man bruge f.eks. notepad, men andre foretrækker Visual Studio.NET

En bog jeg helt klar kan anbefale (specielt hvis du kender asp) er "Teach Yourself ASP.NET in 21 Days" fra Sams.
Avatar billede kimiwan Nybegynder
17. april 2002 - 17:53 #2
men glem ikke at .NET er meget meget mere end asp programmering :o)
Avatar billede equip.dk Nybegynder
17. april 2002 - 17:59 #3
hvor kan man hente IIS5 (jeg bruger winXP pro. - så måske er det der allerede?)
Jeg er bedst grafisk...
jeg er "dum" til asp - jeg kan kun html.
Avatar billede hirayz Nybegynder
17. april 2002 - 18:07 #4
Avatar billede winkill Nybegynder
17. april 2002 - 18:54 #5
Her er en feeeed editor til .NET (for dem af os der kun har SDK'en og ikke hele Visual Studio .NET

http://www.icsharpcode.net/OpenSource/SD/default.asp

Den understøtter vidst både C#, VB.NET, JS.NET og ASP.NET

Og her er et cool C# site - som også har VB.NET og ASP.NET sektioner.

http://www.c-sharpcorner.com/

Personligt foretrækker jeg C# (både til kodning af WindowsForms, ASP og DLL'er) og jeg tror ikke at springet fra eks. VB.NET til C# er særligt stort, men VB er nok umiddelbart det mest "tilgivende" og overskuelige sprog.

Men hvad ved jeg - jeg hentede først .NET SDK'en i søndags og har derfor kun haft et par dage til at se på VB.NET, C# og alle de klasser som gør begge sprog TOTALT FEEEEDE - efter min mening...
Avatar billede 49152 Nybegynder
22. april 2002 - 00:16 #6
IIS er en del af win2k og jeg tror også af XP.

Gå ind under instalation af nye windows komponenter, og instaler IIS.

Hvis du kun kan HTML, skal du først lære at programmere.

Tag et par uger med Java først. Hvis du springer direkte ud i .NET og visual studio.net vil alle de smarte features forvire dig.

Der er stort set ingen forskel på C# (programering sproget i .NET) og Java, så ingen tid er spildt.

Når du skal kode i Java skal du bruge en editor som hedder ultraedit. Den er gratis, find den på download.com
Avatar billede 49152 Nybegynder
22. april 2002 - 00:16 #7
Mit var altså også et svar.
Avatar billede wired Nybegynder
16. maj 2002 - 13:26 #8
Undskyld jeg spørg, men er det muligt at få .net (fx. C#) til at blive eksekveret og køre i broweren lige som en alm. applikation (fx. java)?
Avatar billede 49152 Nybegynder
16. maj 2002 - 13:59 #9
Ja, men det kræver at folk har .NET frameworket installeret på P.C´en. Med tiden vil det blive en fast del af MS-Windows, og det er muligvis allerede en del af XP, men jeg ved det ikke.