Avatar billede barlach Nybegynder
02. maj 2002 - 15:15 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

eregi et mellemrum

Jeg vil gerne tjekke om $dato har et mellemrum/whitespace,.,/ eller -

de 3 sidste går fint men jeg kan ikke lige finde ud af mellemrummet.

$dato="2412 02";

if(eregi("[./-]",$dato)){
print "true";
}else{
print "false";
}

hvordan gør man det?
Avatar billede otis Nybegynder
02. maj 2002 - 15:22 #1
Det er vel noget alá
if(eregi("[./-]\s",$dato)){
print "true";
}else{
print "false";
}
Avatar billede jakoba Nybegynder
02. maj 2002 - 15:22 #2
trykker på mellemrum

if(eregi("[ ./-]",$dato)){

her satte jeg det ind foran dit .
Avatar billede barlach Nybegynder
02. maj 2002 - 15:25 #3
hehe...ja det virker sq. Jeg satte det ind efter - og fik denne warning???

Warning: REG_ERANGE: in e:\wwwroot\AREA51\ereg\ereg.php on line 4
false08.09.2006

så der er altså regler for rækkefølgen...oder was?
Avatar billede barlach Nybegynder
02. maj 2002 - 15:28 #4
otis>> \s virker ikke
Avatar billede jakoba Nybegynder
02. maj 2002 - 15:31 #5
netop bindestregen har en regel. den skal escapes hvis den står et andet sted end allersidst
Det er fordi den kan brugest til at angive et atørre antal bogstaver
  if(eregi("[0-9]",$dato)){  // fra '0' til '9' (alle cifre)
man escaper med \
  if(eregi("[0\-9]",$dato)){  // 3 bogstaver '0', '-' og '9'

mvh JakobA
Avatar billede barlach Nybegynder
02. maj 2002 - 15:33 #6
aha...mange tak ! =)
Avatar billede jakoba Nybegynder
02. maj 2002 - 15:33 #7
Grunden til at det gav fejl er at blanktegn ' 'ligger lavere i ascii alfabetet end '/', det skal være fra mindste til største.