Avatar billede oster Nybegynder
05. maj 2002 - 16:02 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Hvad skal jeg købe til at redigere min hjemmevideo??

Hejsa

Jeg har anskaffet mig et digitalt videokamera og vil nautrligvis gerne redigere mine videoer på min pc. Jeg ved at man kan få Pinnacle Studio til 1000-1500,-, men der følger jo alt deres software med. Kan man ikke bare købe et kort til en billig penge og så bruge pengene på noget ordentligt software?? Hvad er et godt redigeringprogram??

Min pc er som følger
1333Mhz
512mb Ram
80gb HD i striped raid
64mb DDR ATI RADEON Video I/O

Det er vel nok?? - kan jeg gøre noget smart, evt med mit grafikkort - som gør at jeg ikke behøver købe et andet kort??

Det er mange spørgsmål - men det faktisk bare mangler er en god løsning til at redigere mine hjemmevideoer...

Avatar billede bufferzone Praktikant
05. maj 2002 - 16:53 #1
Adobe primiere er noget af det bedste, men ikke helt billigt

Hilsen
Kim fra http://www.bufferzone.dk
Avatar billede mediaals Nybegynder
05. maj 2002 - 20:12 #2
det komer helt an på hvor meget du skal gøre ved din film, hvis det bare er for at klippe nogel få ferkvenser fra er der jo moviemaker, eller hvad det hedder det der lille program der følger med XP. hvor meget det er værd ved jeg ikke. men skal du lave nogle lidt mere avanceret så skal du op og bruge nogle af de større programmer.
jeg kan, som kim (bufferzone) anbefale adobe premiere 6.0
Avatar billede oster Nybegynder
06. maj 2002 - 08:40 #3
tak - men hvad med kortet - hvis jeg vil bruge Adobe premier - kan jeg så købe et "billigt" kort - hvad skal jeg lede efter og hvordan med PAL/NTSC??
Avatar billede look Nybegynder
06. maj 2002 - 09:43 #4
Hvis du allerede har video I/O på grafikkortet, hvorfor vil du så bruge penge på et videokort? Det er måske ikke digitalt I/O på grafikkortet?

Du kan sagtens købe et af Pinnacles kort og bruge dette til at grabbe video og så bruge noget andet software til at redigere med.

Selv har jeg gode erfaringer med Pinnacles software. Til amatørbrug er det efter min mening rigeligt
Avatar billede oster Nybegynder
06. maj 2002 - 09:48 #5
øhhhh - undskyld  - jeg mener et "grabber" kort - kan man købe det uden at få alt pinnacle's software med?? Nu siger du amatørbrug... - hvad er forskellen mellem Pinnacle dv studio og Premier og hvis jeg køber pinnacles pakke - hvilken skal jeg så købe - der er mange forskellige på edbpriser...
Avatar billede oster Nybegynder
06. maj 2002 - 09:51 #6
- og hvad med PAL/NTSC - er det ligegyldigt - mit kamera er nemlig købt i udlandet og kører NTSC
Avatar billede cgleerup Nybegynder
06. maj 2002 - 10:24 #7
Det er som sådan ikke softwaren der afgør din kvalitet - primært er det dit grapperkort, check evt.

www.fastmultimedia.com

Her kan du købe et kort som DV500 kortet fra pinacle, det er er forholdsvis godt kort til prisen.

Med hensyn til pal/ntsc er det ikke helt ligegyldigt, antallet af billeder/frames/fields pr. sek. er ikke det samme grundet forskellen i strømfrekvensen - men hvis du mener et rent digitalt kort burde det ikke give problemer!
Avatar billede cgleerup Nybegynder
06. maj 2002 - 10:25 #8
...glemte helt!

At du gerne ville vide noget mere omkring softwaren til det, adoeb premiere og ulead studio er nok de mest anbefalelsesværdige til prisen
Avatar billede look Nybegynder
06. maj 2002 - 12:59 #9
Jeg er en smule forvirret. Som jeg har forstået dig vil du gerne have noget film - levende billeder - fra dit digitale videokamera ind i pc'en og der kunne redigere filmen - right?

Og så har du et spørgsmål kørende på redigeringssoftware. Og det er to vidt forskellige ting.

Hvis dit grafikkort har video in - og det skriver du det har - er det IKKE nødvendigt med et video/grabberkort. Hvis blot skidtet kan snakke sammen er du hjemme. Men her får du sikkert problemer. Jeg tvivler nemlig på at et ntsc-kamera kan snakke sammen med et (grafik/video/grabber)kort der kører pal.

Dog har jeg bemærket at mit Studio DC10+ kort fra Pinnacle har mulighed for at skifte mellem pal og ntsc input.

Og så er der redigeringssoftwaren. Da dit grafikkort har video in er jeg ret sikker på der er fulgt noget software med det. Måske ikke noget særligt, men prøv det i første omgang og se hvad det kan. En af vennerne har et ATI All In Wonder og bruger ikke andet for at grabbe og redigere.
Avatar billede oster Nybegynder
06. maj 2002 - 18:15 #10
øhhh - er der nogen der har fået point???

Jeg ville give cgleerup og bufferzone 20 point hver og look resten - jeg har nemlig fået mit grafikkort til at grabbe min video...

Nu kan jeg ikke give flere, eller??? Hvad har jeg givet???
Avatar billede cgleerup Nybegynder
07. maj 2002 - 09:12 #11
Tjaa, det ser ud til at du har puttet 100 pointi min kasse og 100 til bufferzone, du mener mit svar var til tyve - så jeg opretter lige et spørgsmål til look med 80 point, hvad bufferzone gør må han selv om!

Så look, 80 point til dig, så har jeg fået mine tyve ;-)
Avatar billede cgleerup Nybegynder
07. maj 2002 - 09:13 #12
Jeg kan desværre ikke oprettet spørgsmål lige nu, der må være noget galt, men jeg skal forsøge senere på dagen
Avatar billede p65 Nybegynder
13. juni 2002 - 16:48 #13
Jeg mener at du skal købe et FIREWIRE kort der passer til dit videokamera (desværre er der kompatibilitets problemer inden for firewire udstyr). Og smide penge efter lidt software. Adobe Premiere er den dyre løsning, Pinnacle studio er en udemærket begynder løsning.