Avatar billede razmuz_dk Nybegynder
07. maj 2002 - 22:20 Der er 11 kommentarer og
5 løsninger

"Løn"?

Kan/må ejeren af et momsregistreret firma udskrive checks til ansatte fra firmaet egen konto? - lovligt selvfølgelig.

Bliver dette betegnet som "løn"?

Hvis ja, hvordan?

Sagen er den at jeg har hjulpet en af mine venner (som er ejer af et momsregistreret firma), med at lave et website. Køberen af sitet har betalt en faktura og pengene er derved automatisk nu lagt over på firmaets konto.

Hvordan betaler firmaet nu lettest mig de penge? Skal der oprettes "Dataløn" eller hvad det hedder? Hvad med skat osv.? "fradrag" og hvad ved jeg :)

- Thanx
Avatar billede hotcut Nybegynder
07. maj 2002 - 22:22 #1
jeg vil umidelbart sige, at det bare skal bogføres på dine normale løn-konti...
ATP-bidrag, AM etc... bogføres på samme måde, som alle de andre medarbejdere.
Hvis i har en revisor, ved han også hvordan det skal gøres.
Avatar billede razmuz_dk Nybegynder
07. maj 2002 - 22:23 #2
Det er problemet - det er et meget lille nystartet firma.

Er det ikke noget man kan ordne selv? - eller skal man have revisor osv. på?
Avatar billede hotcut Nybegynder
07. maj 2002 - 22:26 #3
egentligt kan du jo godt klare det selv...
Men årsregnskabet vil jeg fraråde jer at ordne selv; det kan være ret kompliceret.

Hvis i går op til kommunen, er der vist noget der hedder "iværksætter-afdelingen"... de burde kunne råde jer på det punkt, MHT løn (da det kan trækkes fra i skat).
Nystartede firmaer kan få en hel del gratis hjælp, så vidt jeg er orienteret.

Prøv at spørge der.
Avatar billede praetorian Nybegynder
07. maj 2002 - 22:28 #4
Selve bogføringen af lønnen er ikke det store problem, har en Bog til Erhversøkonomi der beskriver det i detaljer. Såfremt du ønsker kan jeg skrive det ind :-). Men hvis virksomheden er en Enkeltmandsvirksomhed kan ejeren råde og regerer som han vil over firmaets kontoer.
Avatar billede hotcut Nybegynder
07. maj 2002 - 22:30 #5
tjaa... men det kan lige så godt blive bogført ordentligt med det samme; ejeren kan trække lønnen fra i skat.

Det er nemt nok at bogføre lønne, hvis i allerede har lavet kontoplaner etc... for virksomheden...
Men om i har det, er jo så spørgsmålet.
Avatar billede spe Nybegynder
07. maj 2002 - 22:31 #6
Du kan skriven en fakture til din vens firma. Du må tjene et vist beløb om året uden at være momsregistreret så du behøver ikke oprette et firma for at gøre. Men skal selvfølgelig opgive det til skattevæsnet som b-indtægt.
Men hør dit skatteforvaltning om det beløb du må tjene uden at være momsregistreret.
Avatar billede krogge Nybegynder
07. maj 2002 - 22:32 #7
Avatar billede Slettet bruger
07. maj 2002 - 22:47 #8
inde på eee.startfirma.dk sider der folk, som ved alt om firmaer og hjælper hinanden. tror du vil få mere ud af at kontakt dem i deres forum end her, de ved hvad de snakker om &:-D

mvh.
www.questis.dk
Avatar billede Slettet bruger
07. maj 2002 - 22:51 #9
skulle have wæret www.startfirma.dk &:-D
Avatar billede blegansigt.com Nybegynder
08. maj 2002 - 09:44 #10
Løsningen er for mig rimelig simpel...

Hvis din ven er momsregistreret er det ham tilladt at betale dig et hvilket som helst beløb, så længe han opgiver dit navn og adresse som bilag til opgaven (og så længe beløbet er sammenholdt med opgaven). Han behøver med andre ord ikke at lave Dataløn mv. Alle udbetalinger er for ham fradragsberettigede.

Er beløbet under 10.000 kr. skal du bare opgive det som B-indtægt på din selvangivelse.

Hvis beløbet overstiger 10.000 kr. skal du til gængæld momsregistreres! Det kan du blive på dit nærmeste Told/Skat kontor (og det koster ikke noget) - du skal bare aflevere bilag for udbetalinger og indbetalinger eller årsregnskab det følgende år sammen med din selvangivelse. Hvis du bliver momsregistreret skal du sende en faktura til din vens firma, så har han de bilag, han skal bruge og kan udbetale beløb med moms til dig.

Jeg håber du kom lidt nærmere en løsning på dit problem ;-)

blegansigt.com
Avatar billede praetorian Nybegynder
08. maj 2002 - 10:10 #11
Blegansiigt.com:

Private skal ikke momsregistreres. Laver jeg et arbejde for en virksomhed så er det ikke et krav at jeg momsregistreres. Men lever jeg af Freelance arbejder og har en omsætning på mere om 20.000 (ændres snart til 50.000) så skal man momsregistreres.
Avatar billede blegansigt.com Nybegynder
08. maj 2002 - 10:32 #12
praetoriian:

Du har ret med de 20.000 - det var et gammelt tal - jeg var ikke klar over, at det var sat op...

(har været selvstændig siden '95 - her var grænsen 10.000,-)

Men jeg regner ikke med, at opgaven som spørger har udført kostede mere end 20.000,- - så beløbet kan jo bare udbetales...

razmuz.dk ->

Hvis du til gengæld bruger lidt tid på at momsregistrere dig og sætte dig lidt ind i reglerne (de er ikke så indviklede og du kan få hjælp af en revisor), så vil du opdage at du kan spare masser af penge på at blive momsregistreret.

Et eksempel: Du tjener 20.000 kr om året på at lave freelancearbejde.

Du bruger 10.000 kr. incl. moms på computerudstyr, spil, video, bøger, computerborde, kontorudstyr, telefon mv.

Hvis du IKKE bliver momsregistreret bliver regnestykket som følger: 20.000 kr. opgives som B-indtægt og du skal betale 10.000 i skat. Du bruger 10.000 kr. på udstyr og der er ikke en krone tilbage.

Hvis du bliver momsregistreret: 20.000 kr. + moms: 5.000 kr bliver indbetalt på din konto (25.000 kr.) Du bruger 10.000 kr. incl moms på udstyr mv. Momsen trækkes ud og beløbet trækkes fra. Der er nu 20.000 - 8.000 = 12.000 kr. på din firmakonto + momsen: 5.000 - 2.000 = 3.000 kr. Momsen skal betales tilbage hvert halve år (du tjener renten). Du opgiver 12.000 kr. som firmaindtægt på din selvangivelse året efter: 12.000 - skat = 6.000 nettokroner til dig selv...

Tjener du mere er besparelsen højere...

blegansigt.com ;-)
Avatar billede praetorian Nybegynder
08. maj 2002 - 10:49 #13
Hvis han får 20.000 for arbejdet så er beløbet inkl moms. Men jeg har haft snakket med Told OG skat idet at jeg sidder som kasserer for en forening, og hun sagde direkte at der ikke var noget ved at vinde evd at moms registrere sig. De eneste firmaer der i dag "tjener" på momsen er faktisk virksomheder der eksporterer til lande udenfor Danmark da man ikke betaler moms af eksport.
Avatar billede blegansigt.com Nybegynder
08. maj 2002 - 10:58 #14
praetorian ->

Vil du bestride at man sparer momsen og skatten på alt det udstyr der er fradragsberettiget?

Vil du bestride, at man tjener renter af den skyldige moms man har stående på sin firmakonto?

Kom ikke og sig, at det ikke kan svare sig ;-)

Iøvrigt er reglerne ikke ens for foreninger og private erhvervsdrivende..

blegansigt.com
Avatar billede praetorian Nybegynder
08. maj 2002 - 11:03 #15
Det var hvad jeg fik at vide fra Told & Skat. Men reglen med de 20.000 (snart 50.000), gælder for foreninger. Men følgende skal være 100% erhversrelateret ellers er det ulovligt at kræve moms tilbage:
Du bruger 10.000 kr. incl. moms på computerudstyr, spil, video, bøger, computerborde, kontorudstyr, telefon mv.

Og hvis han får 20.000 som privat så skal han også have 20.000 som momsregistreret idet at begge skal have beløbet inkl moms. At den private så ikke skal betale det tilbage det er så det.
Avatar billede razmuz_dk Nybegynder
08. maj 2002 - 14:03 #16
Mange tak for de mange gode svar!! :-)
Ska' nok finde ud af det :)