Avatar billede krusnof Nybegynder
15. maj 2002 - 19:24 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

For stor harddisk

Jeg har en 80 GB IBM HD, som jeg skal have delt op og formateret. Når jeg så går ind i fdisk og skal dele den, så siger den, at der kun er ca. 13 GB!!!

Hvad dælen gør jeg, jeg har prøvet en masse, men kan ikke få den at virke i fdisk. Men forresten, så fik jeg WINXP til at formatere den, men det kunne kun lade sig gøre i NTFS! Da jeg så tog den ud og over i en anden com, så viste den 80 GB I WinXP.... Hvordan får jeg den formateret i FAT32 og samtidig delt op...?

SU: Hurtigst muligt

Avatar billede tuctoh Nybegynder
15. maj 2002 - 19:32 #1
har du tjekket dine jumpere?
Nogle harddiske har en jumper-setting, som gør at man kun kan se X antal gigs..
Avatar billede krusnof Nybegynder
15. maj 2002 - 19:33 #2
De sidder rigtigt... Master, slave!
Avatar billede rallye Nybegynder
15. maj 2002 - 19:34 #3
Min erfaring er at det skyldes at din BIOS ikke supporterer helt store harddiske. Du kan enten opdatere din BIOS eller køre fdisk fra en anden PC som godt kan "se" hele disken.
Windows kan som regel godt se hele disken bagefter.
(Hvor stor siger din PC at harddisken er under opstart?)
Avatar billede tuctoh Nybegynder
15. maj 2002 - 19:34 #4
humm...

Har du prøvet at slette din primære partition? Det kan være at den er lavet til kun 13 giga...
Avatar billede krusnof Nybegynder
15. maj 2002 - 19:42 #5
det kan være det med bios'en de andre ting har jeg allerede prøvet...
Avatar billede tuctoh Nybegynder
15. maj 2002 - 19:43 #6
sidste gang jeg havde en bios, som ikke kunne klare en så stor HD, ville den bare ikke starte... indtil jeg flashede.
Avatar billede krusnof Nybegynder
15. maj 2002 - 19:59 #7
jeg kN ikke dl den nyeste bios... Den kan ikke få kontakt med serveren.. Kan I? Så må I meget gerne sende den til kristian@kruse.dk
Avatar billede rallye Nybegynder
15. maj 2002 - 20:04 #8
hvad er det for en BIOS?
Avatar billede krusnof Nybegynder
15. maj 2002 - 20:08 #9
nevermind jeg har fundet den, så nu prøver jeg!!
Avatar billede krusnof Nybegynder
15. maj 2002 - 20:11 #10
hvad betyder
ERROR canøt find BIOS' hook
???
Avatar billede krusnof Nybegynder
15. maj 2002 - 20:11 #11
can't
Avatar billede rallye Nybegynder
15. maj 2002 - 20:27 #12
Hvornår ser du den tekst. Hvad har du gjort?
Er du ved at programmere BIOS?
Hvad bruger du?
Avatar billede krusnof Nybegynder
15. maj 2002 - 20:30 #13
jeg havde den forkerte version af aflash, så jeg fik lige den rigtige og opdatere BIOS'en, men ak det virker ikke...

Kan man dl en ny version af fdisk, eller lader dette sig ikke gøre. Jeg bruger jo en Win98 CD, som opstartsdisk og dermed fdisk...
Avatar billede krusnof Nybegynder
15. maj 2002 - 21:05 #14
er der nogen
Avatar billede rallye Nybegynder
15. maj 2002 - 21:18 #15
Den version jeg bruger kan du hente på http://hn-software.dk/fdisk.exe
Jeg tror nu ikke det er derfor, men du kan da prøve :-)
Avatar billede Slettet bruger
15. maj 2002 - 21:20 #16
Tag og boot på Win XP CD'en i stedet :)
Avatar billede krusnof Nybegynder
15. maj 2002 - 21:20 #17
hvad f***** gør jeg så?!
Avatar billede krusnof Nybegynder
15. maj 2002 - 21:28 #18
det har jeg prøvet! Så kan jeg få den til at formatere den til NTFS og installere WinXP. Jeg annullerede installationen, og satte HD'en i min egen com (Det er lillebrors com jeg leger med). Der kunne man så se en 80 GB uden noget, men jeg så kan ikke få den formateret til FAT32 og få den delt op!!
Hjalp det?
Avatar billede makse Nybegynder
15. maj 2002 - 22:25 #19
Prøv at lave en Windows ME bootdisk, og brug Fdisk fra den.
Link: http://dos.li5.org/IMGS/WINME.EXE
Avatar billede robotten Praktikant
16. maj 2002 - 12:30 #20
Eller hvis din Bios bar ikke vil/kan acceptere en så stor hd, så prøv med en disk manager:
http://www.storage.ibm.com/hdd/support/download.htm  (ca. midt på siden)
Avatar billede krusnof Nybegynder
16. maj 2002 - 15:07 #21
robotten du er en skat. Den formatere og delte harddisken på under 5 min, og nu virker hele lortet. vil du have point??
Avatar billede krusnof Nybegynder
20. maj 2002 - 22:12 #22
hvis robotten ikke giver et svar inden for 2 dage, så tager jeg pointene selv..
Avatar billede robotten Praktikant
22. maj 2002 - 16:30 #23
svar svar svar ;)

Beklager, får sjældent mail om nye indlæg her fra E!  :(((
Avatar billede robotten Praktikant
22. maj 2002 - 16:30 #24
;)
Avatar billede robotten Praktikant
23. maj 2002 - 08:32 #25
Takker for point