Avatar billede Slettet bruger
06. juni 2002 - 20:36 Der er 2 kommentarer og
3 løsninger

automatik i Excel..

Jeg er ved at lave et faktura system i Excel. I nogle felter skal der f.eks. automatisk skrives dags dato, ligesom man kan gøre i word med feltkoder, kan bare ikke overskue hvordan man gør det i excel.

Derudover vil jeg gerne have at den for hver faktura giver et følgeseddelnummer automatisk.

Den sidste ting jeg gerne vil have er at jeg kan skrive f.eks. 111 og trykke retur hvorefter der vil dukke en pris og en ydelse op automatisk, uden at jeg skal skrive noget...

Håber på hjælp*S*
Avatar billede doeleman Nybegynder
06. juni 2002 - 21:04 #1
Du kan indsætte dags dato ved at skrive =idag() og derefter formatere feltet til at være en dato.

Til dit sidste spørgsmål bør du kigge på lopslag() og vopslag() (mener de hedder noget med lookup i den engelske udgave).
Avatar billede sthen Nybegynder
06. juni 2002 - 22:54 #2
Hvis du vil have en nøjagtig tidsangivelse (altså klokkeslet på også), skal du i stedet for =IDAG() hellere skrive =NU() og stadig formattere feltet korreket ved f.eks at vælge
formater -> celler -> tal -> dato -> eks.14-03-98 13:30:45
Avatar billede benson Nybegynder
07. juni 2002 - 07:51 #3
Kristian2000>

Lav et ark med alle dine varenumre.
Kolonne A=varenummer, B=Beskrivelse, C=pris
A | B | C
1 |timeløn | 200
111 | Fluesmækker | 1250
32 | syltetøj |540

Hvis du så i din faktura på ark!A indtaster varenummer i celle
A15
Så skriver du i celle B15 =LOPSLAG(A14;Ark2!A2:C37;2;FALSK)

Så bliver beskrivelsen indsat.
i celle C15 skriver du ==LOPSLAG(A14;Ark2!A2:C37;3;FALSK)

Så bliver prisen indsat.

Forudsætter at varenummer, beskrivelse, pris står i ARK!2 celle A2:C37

Forlæng selv med yderligere celle efter hvormange varenumre du har !
Avatar billede janvogt Praktikant
07. juni 2002 - 08:22 #4
Jeg har selv lavet et fakturasystem, som omfatter de problemer du skitserer.
Det er godt nok et fakturanummer den udtager automatisk i stedet for et følgeseddelnummer, men præncippet skulle gerne være det samme.

Interesseret så send en mail.
janvogt@esenet.dk
Avatar billede Slettet bruger
10. juni 2002 - 11:22 #5
takker for hjælpen..:-)