Avatar billede delphi Nybegynder
01. oktober 2002 - 14:34 Der er 19 kommentarer og
2 løsninger

Hvem kender en graph component med logaritmisk akse visning?

Til en application der viser analoge måledata søger jeg en component der kan:

  - vise 2D kurver.
  - mere end en kurve på samme graph.
  - vise logaritmiske data, som minimum på X-axen.
  - Delphi 6 med Source (evt. købe source).

Jeg har prøvet forskellige jeg kan finde på nettet og den jeg har syntes bedst om er følgende ældre sag:

  Component XYGraph, Version 3.0
  April 1999
  U.Jürß
  57078 Siegen, Germany
  e-mail: ujhs@aol.com

Den kan dog ikke vis logaritmiske akser.

NiP
Avatar billede cms Nybegynder
01. oktober 2002 - 19:19 #1
Hvis du har et par 100-lapper til overs kan jeg da skrive én til dig, med kode selvfølgelig.
Avatar billede cms Nybegynder
01. oktober 2002 - 19:37 #2
Evt. kan du jo udbyde opgaven på Sharksforum..
Avatar billede morten_s Nybegynder
01. oktober 2002 - 20:06 #3
Hvorfor bruger du ikke TChart som følger med Delphi, den virker godt og har de funktioner som du ønsker, manual og eksempler, finder du her:
www.steema.com
Avatar billede delphi Nybegynder
02. oktober 2002 - 14:49 #4
Hvis jeg havbde tid til at vente på at componenten skulle programeres, så gjorde jeg det selv eller, alternativt, ændrede i den nævnte component.

Som jeg vist gjorde klart i spørgsmålet, så er det vigtigt at der medfølger source - så jeg selv kan sørge for re-compilering ved Delphi upgrades og ikke skal vente på at udbyderen evt. gider gøre det´- og at graferne kan vises logaritmisk.  TChart - et ganske udemærket produkt - kan ikke vise log.  Følgende er fra deres hjemmeside:

Problem:  How to use TeeChart to create custom log-log plots?

------------------------------------------

Solution: XXX

------------------------------------------

- ikke specielt informativt!

NiP
Avatar billede borrisholt Novice
02. oktober 2002 - 20:45 #5
har du kigget på www.torry.net ?

Jens B
Avatar billede borrisholt Novice
02. oktober 2002 - 20:50 #6
eller www.vclComponents.com
eller www.Delphi32.com
eller http://www.drbob42.com

eller søgt i google ?

Jens B
Avatar billede morten_s Nybegynder
02. oktober 2002 - 22:23 #7
Prøv at droppe en TChart på din form, dobbelklik på den op kommer der en dialogboks, her går du ind under fanen Axis og sætter kryds i feltet Logarithmic, så har du din logaritmiske akse og da det er et delphi komponent vil det også være med i fremtidige opgraderinger
Avatar billede delphi Nybegynder
02. oktober 2002 - 22:39 #8
Du har ret, jeg downloadede den nye demo og der kunne jeg se, at det er muligt at lave log-akser.  Der er dog et lille problem mht. TChart: $ 499
  (525 Euro) for TeeChart Pro v5 VCL / CLX incl source.  De gør squ da tykt grin med folk i det firma...
Avatar billede delphi Nybegynder
02. oktober 2002 - 22:52 #9
Jens: Jeg har søgt med Google, Copernicus etc. etc.  Jeg har kigget på SuperBase, hos Torry, EFG, Delphi32 og alle andre steder jeg kunne tænke på - dog ikke vclcomponents, men de har tilsyneladende heller ikke hvad jeg søger.

NiP
Avatar billede borrisholt Novice
02. oktober 2002 - 23:23 #10
Peter>> såvidt jeg kan se så det eneste kriterie som TChart ikke møder, er den med sourcen ...

Jens B
Avatar billede delphi Nybegynder
03. oktober 2002 - 08:37 #11
Sourcen er med til TChart, men til 499$.......
Det er mere end jeg soom privat person til et privat projekt kan og vil gå med til!

NiP
Avatar billede cms Nybegynder
03. oktober 2002 - 15:21 #12
Altså hvis du var gået igang da du oprettede spørgsmålet, ville en ganske simpel komponent til at vise en række målepunkter semilogaritmisk og forbinde dem med en ret linje kunne være lavet de første 5 gange.
Avatar billede delphi Nybegynder
04. oktober 2002 - 00:25 #13
Nu er det altså sådan, at jeg ikke bare har siddet på min flade siden jeg fik stillet det spørgsmål.  Det aktuelle projekt er så stort, at jeg ikke har nogle problemer med at dele det op i forskellige dele.
Hvis jeg hurtigt lige tænker 4-5 dage tilbage, så er det rent faktisk sådan, at jeg i det tidsrum har:
  - overnattet hos min forældre, for at kunne køre dem til lufthavnen.
  - købt og installeret to sofaer og nogle lamper hos min svigermor.
  - passet mit almindelige arbejde ved Scanvægt
  - siddet 3 timer i en stol i blodbanken med kanyler og slanger i begge arme.
  - hygget mig med min datter og kone
  - lavet aftensmad et par gange
og nu jeg er lige kommet tilbage efter et skolebestyrelses møde der startede kl 18.

....så undskyld mig for at skyde en genvej eller to ved at stille et ganske relevant spørgsmål i dette der-til-indrettede forum.

I øvrigt, der er mere i sådan en graf component end at slå et par streger på et canvas.  Jeg gad godt se den, der påstår han kan lave en component som den XYGraph jeg nævner ovenfor på fem dage.  Udover de ting jeg umiddelbart nævner som basale krav, så har den bl.a. Pan, Zoom, scalering, export til forskellige formater og meget andet.
Avatar billede morten_s Nybegynder
04. oktober 2002 - 08:03 #14
Alle de funktioner du har nævnt til nu er stadig indeholdt i TChart som du har i din egen Delphi, hvad er du ved ? og opfinde den dybe tallerken igen ?
Avatar billede borrisholt Novice
04. oktober 2002 - 08:14 #15
NIP >> Af ren nysgerrighed :
Hvad er det etenligt for et projekt du har gang i ?
Og så lige et side spm : hvorfor er det dig så magtpålæggende at have sourcen til ALLE komponenter.

Jens B
Avatar billede cms Nybegynder
05. oktober 2002 - 14:26 #16
Delphi > Sorry sorry! Det var ikke ment på den måde - men ud fra de krav som du nævnte i opgaven kunne jeg ikke se at Pan, Zoom, scalering, export osv. skulle indgå. Det var derfor jeg mente det burde være nemmere at lave selv :)
Avatar billede borrisholt Novice
07. oktober 2002 - 08:23 #17
Jeg tror den her kommer nærmest :

http://www.torry.net/vcl/charts/charts/wexygraph.zip

Jens B
Avatar billede delphi Nybegynder
15. oktober 2002 - 09:48 #18
Så er jeg tilbage.  Jeg har været udenlands i en god uges tid...

> Jens: Jeg har downloadet wexygraph (underligt at jeg ikke selv er faldet over den hos torry) og den ser rigtig fornuftig ud.  Den er lille, fix, har source og ikke mindst: Har en ordentlig brugervejledning (der kunne mange lære meget!)

>Morten: Jeg kan godt se, efter at have leget lidt med TChart, at den tilsyneladende ville kunne bruges.  som jeg skrev ovenfor, så havde jeg i Steema's egen FAQ forstået det som, at man ikke kunne lave log-log plots - hvilket er essentielt i min application.  TChart virker dog som en stor, tung sag at rulle frem...
Dette ændrer dog ikke på, at jeg sikkert ville kunne have benyttet Delphis TChart komponent.  Skriv et hurtigt svar og du får 50% point - jeg venter lige en dag eller to med at lukke.

Vedr applicationen: det er en sag til en højtaler fabrikant, hvor vi har foreslået at benytte en PC til at sende forskellige sinus toner igennem hans produkter og så lytte til resultatet via en reference mikrofon samplet via samme PC's lydkort.  Output skal dels vises grafisk, blandt andet i en frekvens-respons graf, og produkterne sorteres automatisk afhængigt af den målte kvalitet.  Konkurerende produkter er fra Brüel og Kjær koster mere end 250 kkr alene pr. software licens - og kunden er ved at bygge 6-8 produktions linier!  Jeg mener at kunne løse opgaven for 80-100 kkr - incl 8*hardware -  hvilket se'følig er lidt spændende!

NiP
Avatar billede delphi Nybegynder
15. oktober 2002 - 09:51 #19
PS: Jens vedr. source, så er det som jeg skriver ovenfor, hammer irriterende at finde en eller anden fed lille gizmo (= component) for så et halvt år senere blot at opleve at man ikke kan compile sit project i den nye opdaterede compiler!  Source gør at man altid kan komme videre...
Avatar billede morten_s Nybegynder
15. oktober 2002 - 09:51 #20
Her er mit svar
Avatar billede borrisholt Novice
15. oktober 2002 - 10:22 #21
Delphi >> Nu må du ikke skuffe mig : Der skalv stå hest mindst et sted i koden !!! Og nu skal du ikke være en tøsedreng og skrive det i en kommentag ....

Det skal helst være et sted hvor der er en chance for den slipper ud :-)

Jens B