Avatar billede ylwen Nybegynder
02. oktober 2002 - 10:15 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Nybegynder - Hvordan kommer jeg igang

Jeg havde tænkt mig at prøve at kigge lidt på .net, men ved ikke helt hvordan jeg skal begynde. Hvad skal jeg bruge af værktøj og hvad kræves der af web serveren?

Min web server kører idag med iis, på w2k server.
Jeg har erfaring med Delphi, ASP (VBS og JS) og HTML. Herudover et mindre kendskab til Java.

Jeg har hørt noget om delphi.net er det noget jeg kan bruge og hvor får jeg det fra?
Avatar billede podata Nybegynder
02. oktober 2002 - 10:33 #1
Avatar billede askhoej Praktikant
02. oktober 2002 - 10:33 #2
Du skal starte med at installere .NET frameworket og den dertil tilhørende dokumentation og tutorials. Start lidt med at kigge på det - der er rigeligt :-)

Download her:
http://msdn.microsoft.com/netframework/downloads/default.asp

Kender ikke selv noget til delphi.net (burde det egentlig så ikke hedde pascal.net? :-) )

/askhoej
Avatar billede ylwen Nybegynder
02. oktober 2002 - 11:37 #3
Er det alt hvad jeg skal bruge for at komme igang?
Hvad med min server, skal der ikke ændres noget her?
Avatar billede askhoej Praktikant
02. oktober 2002 - 11:45 #4
Det er det hele :-)
Avatar billede simon.ulsnes Nybegynder
02. oktober 2002 - 13:42 #5
ylwen > Serveren konfigureres automatisk under installation af .NET Frameworket.
Avatar billede magoo20000 Nybegynder
02. oktober 2002 - 18:18 #6
Et fint udviklingsmiljø til begyndere er: Webmatrix (inkl. MSDE) fra www.asp.net
Framework'et til :NET hentes som tidligere nævnt fra:
http://msdn.microsoft.com/netframework/downloads/default.asp
Teoretisk er det da bestemt muligt, at der er noget der hedder Delphi.net - det er i princippet 'bare' et spørgsmål om, at der er nogen der skriver en compiler.
Du kan også hente en trialversion af MS SQL Server, men det er måske et overkill?
Hvis du har et mindre kendskab til Java kunne du jo kigge på J# og C# - de er meget lig Java (Specielt J# - MS' version af Java ).
Avatar billede ylwen Nybegynder
02. oktober 2002 - 20:05 #7
Takker for jeres svar!
Jeg tror jeg vil kigge på J# da det nok er det sprog jeg kender bedst, af de to.
Kan man stadig bruge access som db eller hva? (ved ikke helt hvad MS SQL og MSDE er/kan)
Avatar billede simon.ulsnes Nybegynder
02. oktober 2002 - 21:04 #8
Ja, man kan godt bruge Access som database. Jeg ville dog anbefale MySQL eller MS SQL i stedet.
Avatar billede ylwen Nybegynder
03. oktober 2002 - 14:04 #9
Jeg takker for alles svar igen og giver point, for det glemte jeg vist sidst :)