Avatar billede lost-sniper Nybegynder
20. oktober 2002 - 14:53 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

Forklaring af 3D grafik sammen med programmering

Jeg har fået noget hjælp siden sidst jeg skrev om C++, og nu vil jeg gerne til at ekspermentere ed 3D til brug i spil, og så tænkte jeg, at jeg først skulle have noget teroi om hvordan 3D objeter virker, i  Direct x programmering, om hvordan man kan styre det og sådan noget. findes der en god bog, om hvordan man bruger 3D objeter i C++, og hvordan man komme bedst igang med spil?
Avatar billede grantgreen Nybegynder
21. oktober 2002 - 08:52 #1
Hej
Hvis du henter microsofts directX SDK devoloper kit følger der en ret grundig dokumentation med. Med den kan godt få de første par timer til at gå...
Ellers prøv 'Sams teach yourself DirectX 7 in 24 hours', den er også ganske udemærket. Har den i pdf format hvis du skulle være interesseret.
Held og lykke med det
Avatar billede jpk Nybegynder
21. oktober 2002 - 09:28 #2
Det er ikke en nødvendighed, men vil være en fordel for dig hvis du bruger MS VC++ som udviklingsplatform. DirectX SDK'en som du kan hente fra MS' website integrerer nemlig rigtig godt med den, således at du fx automatisk får sat de rigtige path's op og der tilføjes også en DirectX AppWizard, der lader dig komme hurtig igang med et projekt!
(du skal hente den nyeste DirectX SDK for dette, det er version 8.1)

I modsætning til hvad grantgreen skriver i ovenstående indlæg, er den medfølgende dokumentation absolut IKKE specielt grundig!
Den er da helt klart vær at kigge på, men egner sig bedst til opslag efter metodesignaturer og valide argumenter...

For år tilbage købte jeg også bogen 'Sams teach yourself DirectX 7 in 24 hours' og med mindre den har ændret sig betydelig, vil jeg næppe sige, at den var pengene værd (vil du købe en billig bog..?). Den er, for mig at se, ret mangelfuld...

En af de bedste DirectX/game bøger jeg har læst er "Advanced 3D Game Programming With DirectX 7.0"!

Men fælles for ovenstående er, at de anvender DirectX version 7 og ikke den nyeste, 8.x! Fra version 7 til 8 skete der en total omskrivning af DX API'en, så du bør helt sikkert finde en bog der bruger DirectX 8 (der er faktisk lavet en "Advanced 3-D Game Programming with DirectX 8.0").

For at lave 3D-grafik skal du have rimelig styr på vektorgeometri og matrixtransformationer. Det er den matematiske grundpille i 3D computergrafik!

GameInstitute tilbyder forskellig kurser, der kan hjælpe dig igang, se http://www.gameinstitute.com/gi/courses/courses.asp

Et andet godt site er www.gamasutra.com, der kan du se hvad der sker i spilleverdenen.
Avatar billede kamikaze Nybegynder
21. oktober 2002 - 11:13 #3
Der er en masse materiale på http://www.gamedev.net

Mht. gode bøger er jeg enig med jpk, men hvis du skulle have interesse for at lære OpenGL vil jeg lige tilføje en bog mere:
"OpenGL Programming Guide", kan findes her:
http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/0201604582/qid=1035191689/sr=2-1/ref=sr_2_3_1/026-4067598-9722015
Avatar billede lost-sniper Nybegynder
21. oktober 2002 - 23:38 #4
takker, kigger på det nu, og ser begge dele interasant ud
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
Kurser inden for grundlæggende programmering

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester