Avatar billede susanne_larsen Nybegynder
27. november 2002 - 23:11 Der er 24 kommentarer og
2 løsninger

Internet, definition af

.....nej jeg er ikke blevet vandvittig, siden jeg stiller dette sp ;)

Arbejder pt på en Intranetside til min arbejdsplads. Sitet beskæftiger sig udelukkende med diverse edb-relaterede emner. Håber meget på at sitet kan aflaste mig i dagligdagen, da det er meningen at brugerne skal lære at mange af de spørgsmål de har, kan de selv finde svaret på hvis de slår op på mit site......

Jeg fik noget af et chock her i dag da jeg overhørte 4 brugere der snakkede om at man åbner Internettet når man starter sin Explorer. Eller rettere Explorer blev overhovedet ikke omtalt - det hele gik på at åbne Internettet LOL.
Så nu har jeg sat mig ned og har med almindelige ord beskrevet hvad en browser er - OG at man IKKE bruger IE til at åbne Internettet :)

Men nu til spørgsmålet - hvordan pokker beskriver man med almindelige ord hvad Internettet er ????

Jeg vil ikke ind og beskrive hverken USENET, ARPANET, protokoller m.m. da sitet også skal kunne anvendes af komplet edb-analfabeter – så alt for mange fremmedord og inforståede bemærkninger duer ikke.

......Jeg havde tænkt mig at skrive noget om at man skal have en udbyder som fx TDC, Orange m.fl. og så noget á la:

De fleste sætter lighedstegn mellem Internettet og WWW (World Wide Web). Dette er faktisk forkert idet Internettet og WWW er 2 separate men sammenhængende ting.

Internettet kaldes også "stedet som ikke er". Består af et enormt netværk af forbundne computere der er placeret over hele verden. Ændres hele tiden, da der konstant kommer nye computere til og andre tages ned.

WWW, eller Webben bruges til at få adgang til informationer over Internettet. Det er her du finder hjemmesider (websites, homepages, websteder). Dvs. de steder hvor en person, et firma m.fl. har samlet nogen informationer i form af tekst, fotos, grafik, lyde, animationer osv.
Er en slags informations-delings model der er bygget op på toppen af Internettet. Webben er bare en af de metoder man kan bruge til at dele informationer over Internettet. Internettet ikke Webben bruges også til e-mail , Usenet (nyhedsgrupper) m.m.

...men jeg er ikke rigtig tilfreds med ovenstående – er der nogen der har en god ide ??
Avatar billede razor Nybegynder
27. november 2002 - 23:14 #1
Må jeg foreslå dig at vise dem filmen http://www.warriorsofthe.net/ ? :)
Avatar billede susanne_larsen Nybegynder
27. november 2002 - 23:16 #2
>>razor hehe jep den kender jeg godt - den er rigtig god - men den er jo lidt rigelig lang, og så er den på engelsk - det dutter skitte. Vi taler om at nogen ad de brugere jeg har, dårligt nok ved hvordan man trykker crtl +alt +delete for at logge på LOL
Avatar billede susanne_larsen Nybegynder
27. november 2002 - 23:18 #3
.....så vi skal virkelig ned og skære tingene ud i pap ;)
Avatar billede fromsej Praktikant
27. november 2002 - 23:20 #4
Så må du hellere få graveret " ANY KEY / EN TAST " på mellemrumstangenten.*GH*
Avatar billede ztyxx Nybegynder
27. november 2002 - 23:21 #5
det enkleste vil vel være at fortælle at det er et stort netværk af computeren, der kører på samme "motorvej", og for at finde oplysninger, er der på "vejnettet" opstillet infocentre, servere, som så kan indeholde alle mulige former for info, samtidig kan man så, via disse infocentre, sende post til hinanden, for at søge oplysninger skal man så have en browser, som jo så er et værktøj til at betjene disse infocentre, der kan sammenlignes med en kikkert, for at kunne se over lange afstande

bare sådan groft ridset op :-)
Avatar billede ztyxx Nybegynder
27. november 2002 - 23:23 #6
og så er der jo lige mailprogrammerne, det er jo lidt at sammenligne med telefonbokse langs vejen
Avatar billede susanne_larsen Nybegynder
27. november 2002 - 23:23 #7
hehe det kan du sagten sige - prøv du lige at bruge 1 time på at forklare en bruger hvordan man logger på - LOL godt der findes en lille knap på min tlf hvor man kan skrue ned for lyden mens man banker hovedet ned i bordet ;)
Avatar billede susanne_larsen Nybegynder
27. november 2002 - 23:24 #8
>>ztyxx en rigtig god "angrebsvinkel" - har du flere ideer ??
Avatar billede ztyxx Nybegynder
27. november 2002 - 23:26 #9
tjah det er vel bare fantasien der sætter grænser, men hvis man drager paraleller til hverdagsting, kan man som regel slippe afsted med det, uden at skulle ødelægge firmaet møblement*LOL*
Avatar billede ztyxx Nybegynder
27. november 2002 - 23:28 #10
at logge på er jo det samme som at smide penge i en mønttelefon, før man kan ringe fra den
Avatar billede tofferman Nybegynder
27. november 2002 - 23:30 #11
Spørgsmålet er, hvor relevant det er.

De fleste bruger jo rent faktisk browseren til at åbne internettet. Jeg ved godt at det teknisk set ikke er korrekt, men det er det jo faktisk ud fra den almene brugers synsvinkel.

For 7-8 år siden var det rigtigt, at www kun var en del af internettet. Men spørgsmålet er så, om tidens udvikling ikke har ændret på det, så WWW rent faktisk ER internettet, og de andre ting er blevet reduceret til nogle smånørde nicher.
Avatar billede ztyxx Nybegynder
27. november 2002 - 23:32 #12
Avatar billede fromsej Praktikant
27. november 2002 - 23:32 #13
>>ztyxx god forklaring , men er definitionen på en definition ikke at den skal være kort og fyldestgørende. *S*
Avatar billede susanne_larsen Nybegynder
27. november 2002 - 23:34 #14
>>tofferman mja det er måske ordfnidder, men jeg syntes nu det er lidt væsentligt at en bruger ikke mener at en browser er det samme det samme som Internettet. Mht at WWW = Internettet der er vi ikke helt enige :)
Avatar billede ztyxx Nybegynder
27. november 2002 - 23:34 #15
fromsei kan du ikke lige definere den med definitionen på definition igen*LOL*

iøvrigt, så skal du ikke ønske at se den lange udgave*LOL*
Avatar billede susanne_larsen Nybegynder
27. november 2002 - 23:35 #16
>>ztyxx der var den jo den side jeg har ledt så længe efter thnx :)
Avatar billede kasper77 Nybegynder
27. november 2002 - 23:35 #17
Hvis dit arbejde kræver at du skal mishandle dit eget hoved på det groveste Susanne, tror du så ikke du skulle se dig om efter noget andet?
Avatar billede fromsej Praktikant
27. november 2002 - 23:36 #18
*LOL*
Undskyld jeg ved godt det er spam , men jeg kunne altså ikke lade være.
Iøvrigt er www.guld.dk hamrende skæg , jeg ville selv have foreslået den.
Jeg vil da gerne se den lange udgave. *S*
Avatar billede susanne_larsen Nybegynder
27. november 2002 - 23:37 #19
ROLF det er godt jeg ikke udelukkende beskæftiger mig med support - det kunne mit temperament slet ikke holde til
Avatar billede djernaes Nybegynder
27. november 2002 - 23:45 #20
tofferman, jeg syntes faktisk der er meget relervant. I gaar saa jeg en gut her paa eksperten som ville forwarde et momaine til en intern ip. Det er det samme problem; hvis du ikke forstaar konceptet saa tror du at du kan regne ud hvad ting er.

susanne, ztyxx er nok den der er taettest paa. Internettet er infrastrukturen (det forstaar de fleste). Du kan sammeligne det med telefonnettet (loefte roeret og faa en klartone er som at "logge paa Internettet"). Du kan sammenlige det med postvaesnet (hvordan logger man paa postvaesnet? Du gaar ned paa post kontoret for at sende en pakke.). Du kan ogsaa sammenlige det med vejnettet, hvor det at logge paa er det samme som at have villaveje ud til stoerre veje.

Naar du nu forklare dette, saa husk at "det at logge paa Internettet" er egentligt lige saa forkert. Du opretter en forbindelse saa Internettet kan komme helt hjem til dig. Jeg har hoer mange mennesker som ikke forstaar at man ikke skal ringe op til Internettet hvis man har en DSL eller ligende forbindelse.

Web, Mail, Streaming Audio, osv. er alle services. Hos postvaesnet kan man sende postkort, breve og pakker. Paa vejene kan der koere lastbiler, biler og motorcykler. Telefonnettet kan bruges til telefoni, fax (og Internet forbindelser).

Saa hvad er en kort definition af Internettet? Det er et sortering og distributionssanlaeg. Jeg kan selv bedst lide postvaesnet som analogi. Du har nogle veje som postvaesnet bruget til at hente og bringe post. Du kan sende forskaellige ting i dine breve. Et kaerstebrev, en regning osv. Postvaesnet er ret ligeglad saa laenge dine pakker/breve opfylder nogle faar krav (saa som porto, stoerrelse osv). Det samme gaelder for Internettet.

Martin
Avatar billede susanne_larsen Nybegynder
27. november 2002 - 23:56 #21
>>djernaes
gode kommentarer - og ja du har ret skal huske også at beskrive at man IKKE logger på Internettet :)

Er der slet ikke nogen der har lyst til at rode sig ud i en 2down to earth" beskrivelse af hvad forskellen er på Internettet og WWW :)

....evt flere p ingen hindring ;)
Avatar billede djernaes Nybegynder
28. november 2002 - 00:07 #22
Susanne, jo jeg vil da gerne proeve.

Internettet er den infrastruktur som bruges til at udfoere services paa. Paa Internettet kan man blandt andet benytte HyperText or Mail services. HyperText er det samme som det man kalder World Wide Web (WWW), da dokumenter er forbundet sammen i et net (eng: web) ved hjaelp af links til hinanden. Mail services er en anden service som vi alle ofte bruger til at sende beskeder til hinanden.

Internettet er en fordelings struktur oven paa nogle fysiske forbindelser. F.eks. bruges modem forbindelser via telefon nettet som fysiske forbindelser ud til mange hjem. Firmanetvaerket er en anden form for Internetforbindelse. Det fysiske net under Internettet er mangfoldigt og kan i virkeligheden vaere naesten alt der er i stand til at overfoere data fra et sted til en anden.

Martin
Avatar billede susanne_larsen Nybegynder
28. november 2002 - 10:58 #23
.....jeg tror der skal stå flg:

<SNIP>
Internettet er et globalt netværk, som du kan blive koblet op på gennem en af markedets mange udbydere. Det kan f.eks. være TDC (Tele Danmark), Orange, Tiscali m.fl.
Er du koblet op på Internettet, kan du bl.a.:
Sende og modtage e-mails.
Søge informationer på hele jordkloden via WWW (World Wide Web), hvor man kan søge i timevis mens man bliver kastet hid og did. Man bruger en browser til at koble sig på Internettet.
Der findes næsten alt hvad hjertet kan begære - lige fra monstrøse videnskabelige afhandlinger til frække billeder. På de enkelte websider er der ofte henvisninger til andre sider. Man kan typisk komme hen til disse sider dels ved at klikke på særligt fremhævet tekst (hypertekst eller links) eller ved at klikke på symboler. Uanset hvor på kloden du kommer ind, koster det "kun" din lokale telefontakst (medmindre du har tegnet en aftale med din udbyder hvor du månedligt betaler X kr. og kan være på lige så længe du har lyst. Hos andre udbydere betaler man X kr. alt efter hvor lang tid man er på).Logge dig ind på "party linier" og "chatte" anonymt - mere eller mindre seriøst.
De fleste sætter lighedstegn mellem Internettet og WWW (World Wide Web). Det er faktisk forkert idet Internettet og WWW er 2 separate men sammenhængende ting.

Internettet kaldes også "stedet som ikke er". Består af et enormt netværk af forbundne computere der er placeret over hele verden. Internettets opbygning ændres hele tiden, da der konstant kommer nye computere til og andre tages ned.Er man koblet op på Internettet, kan man faktisk sammenligne denne opkobling med at køre på "motorvejen". Du kører på motorvejen for at finde oplysninger. Forskellige steder på "vejnettet", er der  opstillet en masse infocentre (servere). Disse infocentre indeholder en masse forskellige oplysninger. Af og til kører du hurtigt derudaf med 110 km/t, men undervejs tager du måske en af afkørslerne, da du har fundet noget der er interessant.
WWW, eller Webben bruges til at få adgang til informationer over Internettet. Det er her du finder hjemmesider (websites, homepages, websteder, websider). Dvs. de steder hvor en person, et firma m.fl. har samlet nogen informationer i form af tekst, fotos, grafik, lyde, animationer osv.
Er en slags informations-delings model der er bygget op på toppen af Internettet. Webben er bare en af de metoder man kan bruge til at dele informationer over Internettet.
<SNIP>

...hvad siger I er det forståeligt for almindelige dødelige, eller ???
Avatar billede susanne_larsen Nybegynder
28. november 2002 - 19:10 #24
læg et svar hvis der er flere end razor der er interesserede i lidt p :)
Avatar billede ztyxx Nybegynder
29. november 2002 - 13:11 #25
glimrende tekst, den er da til at forstå for stort set alle

mine point kan du beholde, vil ikke have point for den slags :-)
Avatar billede susanne_larsen Nybegynder
30. november 2002 - 14:30 #26
>>ztyxx fint nok ;)

tja siden der ikke er andre der har svaret end razor, så deler jeg lige i 2.

Takker for diverse kommentarer