Avatar billede macjensen Nybegynder
28. december 2002 - 15:44 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Beregning af beregnet felt i rapport

Jeg kan ikke beregne en sum på et beregnet felt i en rapport, nærmere betegnet har jeg et felt der beregner procenter, og dette felt har jeg brug for at få en sum på. helst i page footer, men jeg får at vide at mit beregnede felt :[Txt_Pct1] ikke eksisterer når jeg indsætter =Sum([Txt_Pct1]) i et nyt felt.
Er der nogen der kan hjælpe ?
Avatar billede terry Ekspert
28. december 2002 - 16:18 #1
lets say you have two records, one where there is a calculated field containing % and it is 51 and in the next record it is 52! Now when you make a sum in the page footer it is 103% !!!!

Even so, thats not what you asked for. You should be able to use the wizard for this. Place a field in the footer an dthe right click in the field then choose the Builder from the menu. Now its just a case of findíng the correct functions and fields to calculate
Avatar billede macjensen Nybegynder
28. december 2002 - 16:45 #2
Desværre kom jeg til at acceptere, svaret er nemlig ikke korrekt.
Jeg har prøvet lidt af hver terry, inklusive at programmere mig til det, men i vba får jeg at vide at sum er en fuktion "not defined"
However, jeg opretter spørgsmålet igen.
Avatar billede terry Ekspert
28. december 2002 - 17:02 #3
macjensen, I am off out now, I will help later if I get time, or if I dont you will get your points back.

mvh
Terry
Avatar billede macjensen Nybegynder
28. december 2002 - 17:20 #4
Fin nok Terry.
Avatar billede terry Ekspert
29. december 2002 - 17:34 #5
macjensen have you tried using the builder?

You can send the dB to eksperten@santhell.dk and I will take a look when I get free moment.
Avatar billede mugs Novice
29. december 2002 - 22:40 #6
Det skal fungere. kontroller at du har stavet feltnavnet "Txt_Pct1" korrekt. Feltnavnet ser du ved at højreklikke på feltet > Fanen Andre. Pas på du ikke har taget fejl af postkilde i fanen Data.
Avatar billede macjensen Nybegynder
30. december 2002 - 09:29 #7
Den nøjagtige fejlmeddelse er:
Microsoft Jet-databasemotoren genkender ikke [txt_pxt1]som et gyldigt feltnavn eller udtryk.
Som nævnt er feltet et beregnet felt, hvilket jeg dog ikke tidligere har haft problemer med.
Avatar billede terry Ekspert
01. januar 2003 - 12:02 #8
I have had a VERY QUICK look at your report and I can see what the problem is but I don’t know how to solve it as I don’t know your requirements.

The problem is >
In the detail section you have a field "TxtPct1" which has a Control Source =[Basisstillinger]/([Ialt1]/100)

In the Report Footer you have a field "Ialt1" which has a Control Source
=Sum([Basisstillinger])
and another field "TxtSumPct1" which has a Control Source
=Sum([TxtPct1])

So the field in the detail is using a field in the footer (which isnt calculated yet) to try and make a calculation!

The solution?
Well I need to know WHAT you're trying to calculate.
Avatar billede macjensen Nybegynder
01. januar 2003 - 17:14 #9
TxtPct1 bliver beregnet korrekt, det gør Ialt1 også, det er kun TxtSumPct1 med Control Source=Sum([TxtPct1])der ikke kan beregnes og det er lige præcis den beregning der mangler.
Avatar billede terry Ekspert
01. januar 2003 - 17:23 #10
I'll take another look and get back
Avatar billede terry Ekspert
01. januar 2003 - 18:13 #11
Michael I still think the problem is that Access cant calculate the field because it needs the values of the other calcualtions before it can make this calculation. Also, isnt the result going to be 100 every time?
Avatar billede macjensen Nybegynder
02. januar 2003 - 12:13 #12
Problemet er løst. Selvfølgelig skulle resultatet gerne være 100, det er jo netop en check funktion.
Access hjælp gav svaret:
Hvis du vil beregne en løbende sum, der forøges for hver post, skal du føje en bundet tekstboks eller en beregnet tekstboks til detaljesektionen.
Hvis du vil beregne en løbende sum, der forøges for hver gruppe af poster, skal du tilføje en bundet tekstboks eller en beregnet tekstboks til gruppehovedet eller -foden.
Marker tekstboksen, hvis du vil have vist egenskabsarket. Klik herefter på Egenskaber  på værktøjslinjen.
Angiv egenskaben LøbendeSum (RunningSum) i henhold til den ønskede type løbende totaler:
Over grupper. Nulstiller i begyndelsen af hvert højere grupperingsniveau.
Over alle. Akkumulerer indtil slutningen af rapporten.
Når du angiver egenskaben LøbendeSum til Over alle, kan du gentage hovedtotalen i rapportfoden. Opret en tekstboks i rapportfoden, og angiv egenskaben Kontrolelementkilde (ControlSource) til navnet på den tekstboks, der beregner den løbende sum, f.eks. =[Ordrebeløb].
Avatar billede terry Ekspert
02. januar 2003 - 17:56 #13
OK!