Avatar billede mogenshede Nybegynder
05. januar 2003 - 15:20 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Combobox - igen

Hej igen.
Jeg stillede følgende spm og fik svar på det men har liget et tillægsspørgsmål :
Hej
Jeg har indtastet følgende i regnearket ( Tallene 1 til 5 i kolonne A og bogstaverne A til E i kolonne B ):
Kolonne :  A  B  C
Række
  1        1  A
  2        2  B
  3        3  C
  4        4  D
  5        5  E

Jeg har oprettet en Combobox under værktøjslinien Kontrolelementer. Under egenskaber har jeg angivet ListFilRange : A1:B5 og under ColumCount er sat til 2. Jeg har ikke angivet noget i LinkedCell. Hvis jeg nu placerer markøren i celle C1 og vælger tallet 4 i min Combobox skal tallet 4 skrives i celle C1. Nu flytter jeg markører til celle C2 og vælger f.eks 2 i Comboboxen så skal det skrives i celle C2.
Hvordan får jeg Excel til at skrive det valgte fra Comboboxen i den celle jeg placerer markøreren i ??
MVH MHJ

Accepteret svar :
sig vis programkode og insæt dette:
Private Sub ComboBox1_Change()
ActiveCell.Value = ComboBox1.Value
End Sub

Tillægsspørgsmålet lyder :

Under egenskaber angav jeg et celleområde under ListFilRange  - hvad nu hvis mit dataområde er i et andet regneark? Hvad skal der så stå i ListFilRange ?
MVH MHJ
Avatar billede kabbak Professor
05. januar 2003 - 16:31 #1
Du kan godt have området i et andet regneark, hvis du dermed mener en anden xls mappe, men det skal være indlæst samtidig med den anden, ellers virker det ikke.

der skal stå eks. i ListFillRange =[data.xls]Ark1!A1:A10

hvis du mener et andet ark i din indlæste mappe, skriver du bare arknavnet foran celleref.
Avatar billede kabbak Professor
05. januar 2003 - 16:38 #2
Hvis andre ikke må se dine listdata, kan du skrive dem på et tomt ark og lav skriftfarven hvid , eventuelt skrivebeskytte det og derefter skjule arket.
Avatar billede mogenshede Nybegynder
06. januar 2003 - 08:45 #3
Hej
Hvis jeg skrive dette ( med korrekt sti )i feltet ListFillRange under egenskaber accepterer den ikke. Jeg har åbnet filen.
Avatar billede bak Seniormester
06. januar 2003 - 09:35 #4
Kabbak's svar virker fint. Du skal ikke have stien med hvis det andet regneark allerede er åbnet, men du kan kun bruge boxen hvis det er åbnet.