Avatar billede henrik27 Nybegynder
20. januar 2003 - 12:48 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

Jeg vil skrive noget på min ASP side, fra min MySql, hvordan gør

Jeg vil skrive noget på min ASP side, fra min MySql, hvordan gør jeg det....

Jeg kunne godt tænke mige en hel kode, så jeg bare skal rette password, og bruger navn...

tabellen hedder "sites1"
feltet heder "name"

Mvh. Henrik Jørgensen
Avatar billede musicchart.dk Nybegynder
20. januar 2003 - 12:50 #1
forklar lige lidt nærmere.
Avatar billede henrik27 Nybegynder
20. januar 2003 - 12:52 #2
Jeg har en database med en tabel, indeholdende nogle poster, og jeg vil gerne ved hjælp af asp, løbe gennem tabellen og udskrive feltet "name"....
Avatar billede ghost1 Nybegynder
20. januar 2003 - 13:11 #3
Application("temp_ConnectionString") = "DSN=temp;user ID=sa;"

Set ado= Server.CreateObject("adodb.Recordset")
ado_strSql = "SELECT name from sites1"
ado.open ado_strSql, application("temp_ConnectionString"),1,2
for i = 1 to ado.RecordCount
response.write(ado.fields("name").value&"<br>")
next

denne her skulle gerne skrive dit recordset ud.... denne er gost nok til sqlserver2000, men det er vel det samme...

du skal bare specificere din DSN og brugernavn & password
Avatar billede ghost1 Nybegynder
20. januar 2003 - 13:13 #4
ups, mangler lige noget
følgende linje skal sættes ind før "next" linjen:

ado.movenext
Avatar billede henrik27 Nybegynder
20. januar 2003 - 13:23 #5
ghost1 >
Hvad skal der stå i DSN?
Avatar billede ghost1 Nybegynder
20. januar 2003 - 13:25 #6
i din odbc manager skal du sætte en connection op, navnet du giver den odbc connection er navnet på DSN - gav det nogen mening...?
Avatar billede henrik27 Nybegynder
20. januar 2003 - 13:25 #7
<%
dim objRS
dim strConnect
strConnect = "Provider=SQLOLEDB;Data Source=?;Database=?;User ID=?;Password=?"

set objRS = Server.CreateObject ("ADODB.Recordset")

With objRS
    .Open "sites1", strConnect, _
    adOpenForwardOnly, _
    adLockReadOnly, _
    adCmdTable

While not .EOF

        Response.Write .field("banner") & <br>

        .MoveNext
    Wend

    .Close
end with

set objRS = nothing %>

Dette er det jeg lige sidder og roder lidt rundt  med....
Avatar billede cybermolle Nybegynder
20. januar 2003 - 13:54 #8
Det nærmeste jeg kan komme i tanke er du skal have installeret "MyODBC" (http://www.mysql.com/downloads/api-myodbc-2.50.html).

Jeg antager du arbejder på en Windows 9x/NT/XP maskine.

Gå derefter ind i Kontrolpanel -> ODBC Data Sources.
Under "User DSN" skal du trykke på ny/add.

Herefter skal du vælge MySQL ODBC Driver.

Du bliver derefter spurgt om følgende oplysninger:

Data Source Name: (det bestemmer du selv - skal udfyldes!)
Description: (valgfrit)

Host: (FQDN til din MySQL-server)
Database Name: (Navnet på databasen)
User: (Dit MySQL-brugernavn)
Password: (det giver vel sig selv?)
Port: (Hvis MySQL kører på alt andet andet end port 3306).
SQL command on connect: (valgfrit).

Du kan nu få fat i den via ODBC-interfacet.

Det er noget værre bøvl, men jeg kender ikke nogen nemmere metode.
Avatar billede henrik27 Nybegynder
20. januar 2003 - 14:23 #9
DET SKAL OPLOADES TIL EN SERVER UDE I BYEN
Avatar billede cybermolle Nybegynder
20. januar 2003 - 14:38 #10
Hmmm. ja det er lidt af et problem.

Hvis ikke din udbyder understøtter MySQL, så må du nok konvertere din MySQL-database til Access og oploade den i stedet for.

- Sorry!
Avatar billede henrik27 Nybegynder
20. januar 2003 - 15:17 #11
Tak for forsøget på at hjælpe mig, men jeg må vel prøve at finde en anden udvej...

Mvh. Henrik
Avatar billede hnteknik Novice
20. januar 2003 - 19:56 #12
JAJA - Os der arbejder, vi kan jo ikke være med i dagstimerne.
Har du styr på det ? Jeg har for nyelig konverteret fra Access til MySQL også ude i byen. Dengang ville jeg skrive et epistel om det, men fandt kun gold jord at gyde min sæt på. Har din udbyder MySQL ?

Henrik
Avatar billede henrik27 Nybegynder
20. januar 2003 - 20:37 #13
Jeg bruger mysql til en topliste jeg har, men ville for sjov se om jeg kunne hente, nogle af felterne ud på en anden side, og grunden til det skal være ASP er, at jeg kender LIDT! til ASP, Men meget lidt til php :-)

Mvh. Henrik
Avatar billede cybermolle Nybegynder
20. januar 2003 - 21:13 #14
Er det bare det??

Hvis du vil gerne have eksempel på hvordan man laver det i php, så kan jeg godt komme med et lille eksempel. - Interesseret?
Avatar billede henrik27 Nybegynder
21. januar 2003 - 08:33 #15
cybermolle >
Hvis du gidder at give et let eks. på hvordan man gør så ville det være cool...
Mvh. Henrik
Avatar billede cybermolle Nybegynder
21. januar 2003 - 10:43 #16
Ok!

Her kommer en basis-version. Den brude nok høre hjemme under Programmering -> Script -> PHP... Håber du kan forstå min til tider bagvendte syntaks! ;-)

Opbygningen i PHP minder meget om ASP, bortset fra at de forskellige metoder hedder noget andet PHP end i ASP.

<?php

/** Først skal vi lave en forbindelse til MySQL.
  * Denne forbindelse gemmes i $db.
  *
  * Hvis PHP kan ikke få fat i databasen, så får du beskeden i die() at vide.
  *
  * Udskift MYSQL_HOST, MYSQL_BRUGERNAVN og MYSQL_PASSWORD med de rigtige oplysninger.
  */

$db = mysql_connect("MYSQL_HOST", "MYSQL_BRUGERNAVN", "MYSQL_PASSWORD") or die("Kan ikke få fat i MySQL_server");

/** Dernæst skal vi åbne MySQL-databasen.
  *
  * Udskift DATABASE med det relevante navn.
  */

mysql_open("DATABASE") or die("Kan ikke få fat i databasen");

/** Hvad skal vi hente fra databasen? Jeg tager udgangspunkt
  * i tabellen "sites1" i min SQL-sætning.
  */

$sql = "SELECT * FROM sites1";

/** Hent relevante rækker... */

$rs = mysql_query($sql);

/** Udskriv en tabel med alt hvad der står i kolonnen "name"
  * i MySQL-databasen.
  */

?>

<tabel>

<?php

?>
Avatar billede cybermolle Nybegynder
21. januar 2003 - 11:06 #17
Ups! jeg kom lige til at trykke på "enter!"

- Sorry!

Jeg forsætter fra min kommentar "Udskriv en tabel...":

/** Udskriv en tabel... */

if($row = mysql_fetch_assoc($rs))
{
  echo "<tabel>";
  do
  {
    echo "<tr><td>$row['name']</td></tr>";
  }
  while($row = mysql_fetch_assoc($rs));
  echo "</tabel>";
}
else
{
  echo "Ingen rækker fundet!"
}

mysql_free_result($rs);
mysql_close($db);
?>

- Færdig!

Hvis du fjerner alle mine kommentare ("/** */"), så er der ikke ret meget kode tilbage...

Håber det hjælper dig lidt på vej! :-)
Avatar billede henrik27 Nybegynder
21. januar 2003 - 14:26 #18
cybermolle>
Det ser cool ud, godt forklaret, jeg vil lege lidt med det lige så snart der tid ... Mange tak for hjælpen,

Mvh. Henrik